Inlägg från: pling_79 |Visa alla inlägg
  • pling_79

Kopparspiral - erfarenheter?

Hej!
    Har kopparspiral för tredje året nu och jag kan säga att jag rekommenderar det.
    Det enda klagomål som kommit är från pojkvännen, att trådarna som sticker ut ur livmodern kan stickas lite i olika "positioner", know what I mean??

Själva insättningen görs under en menstruation, och det gör ont, men det går över på någon/några dagar. (Tog ca 2 dar för mig och då hade jag redan mensvärk, så det gjorde ingen skillnad). Innan insättningen så kan man ta 1-2 värktabletter så gör det mindre ont. Efter insättningen ska man vara extra noga med hygienen och inte ha samlag på några dagar, eftersom man är lite extra känslig för bakterier och annat...

Min barnmorska sade att vanliga biverkningar är mer mensvärk och rikligare blödningar, men jag har inte märkt någon större skillnad mot innan jag hade spiral. Andra nackdelar är att den kan ramla ut och att 1/100 blir med barn i alla fall.

Jag tycker i alla fall att fördelarna är fler, alltid skydd på plats, lättare att bli gravid när man själv vill, ingen påverkan på kroppen av en massa hormoner, som ger en massa andra biverkningar...

Hoppas att detta hjälpte lite...

• pling_79

Det är ganska svårt att säga hur ont det gör att sätta in en spiral, eftersom alla har olika hög smärttröskel. Jag tyckte mer det var en obehaglig känsla eftersom livmodern var tvungen att fixeras i ett visst läge innan barnmorskan kunde sätta in den. MEN jag vill verkligen tillägga att det har varit värt besväret! Att ha ont en dag, eller två mot att ständigt må dåligt av en massa p-piller (vilket jag gjort) är ingenting...

Sen angående smärta för killen, det har väl inte gjort direkt ont, ursäkta om jag överdrev... trådarna är böjliga, så de formar sig efter rådande situation...
    Det han har sagt är att de har känts... och att de ibland stuckits lite.

Lycka till !

Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?