• ladymarmelade

Kopparspiral - erfarenheter?

Jag har bestämt mig för att sluta med p-piller, för nu har det blivit några år som man har knaprat dem. Men har inte planerat att bli gravid nu, så därför kollar jag andra alternativ.
    Kondom var det första vi "bestämde" oss för, men det känns ju onekligen lite tråkigt när man har ett fast förhållande. Min pojkvän säger att det är ok för honom, men jag tycker att även jag känner mindre med kondom.

Är inne på kopparspiral, men har en sjuuuuk fobi för att det ska göra ont att sätta in den, ta ut den osv osv.
    Ni som har/har haft, hur ont gör det egentligen, och fungerar det bra?
    Vill gärna höra både för- och nackdelar!

• Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?
  • pling_79

Hej!
    Har kopparspiral för tredje året nu och jag kan säga att jag rekommenderar det.
    Det enda klagomål som kommit är från pojkvännen, att trådarna som sticker ut ur livmodern kan stickas lite i olika "positioner", know what I mean??

Själva insättningen görs under en menstruation, och det gör ont, men det går över på någon/några dagar. (Tog ca 2 dar för mig och då hade jag redan mensvärk, så det gjorde ingen skillnad). Innan insättningen så kan man ta 1-2 värktabletter så gör det mindre ont. Efter insättningen ska man vara extra noga med hygienen och inte ha samlag på några dagar, eftersom man är lite extra känslig för bakterier och annat...

Min barnmorska sade att vanliga biverkningar är mer mensvärk och rikligare blödningar, men jag har inte märkt någon större skillnad mot innan jag hade spiral. Andra nackdelar är att den kan ramla ut och att 1/100 blir med barn i alla fall.

Jag tycker i alla fall att fördelarna är fler, alltid skydd på plats, lättare att bli gravid när man själv vill, ingen påverkan på kroppen av en massa hormoner, som ger en massa andra biverkningar...

Hoppas att detta hjälpte lite...

• ladymarmelade

Tack för att du delade med dig :)

Gör det JÄTTEONT för killen när han känner trådarna?
    Och gör det JÄTTEONT att sätta in den? Är det som kraftig mensvärk eller finns det något du kan jämföra det med?

Fick höra en skräckhistoria om en spiral som hade vuxit fast när den väl skulle dras ut... :(

• tattar-Emma

Jag gillar min.

Nackdelar:
    - kändes lite när den sattes in, som kraftig mensvärk i 5-10 sekunder. Därefter var jag lite svag i knäna ett tag, går tydligen en del nerver i livmodertappen.
    - hade mensvärk ett par dagar efter och fick knapra ipren.
    - var öm inuti i några veckor, fast inget som kändes så länge jag inte stoppade in något.
    - har lite kraftigare blödningar nu (dock helt överkomligt i mitt fall eftersom jag hade väldigt sparsamt innan)
    - hade lite mer mensvärk i början, så fick ta två ipren om dagen istället för en. Nu har jag dock inte mer än innan.

Fördelar:
    - inga hormoner! Min personlighet och sexlust är tipptopp och till 100% naturliga.
    - gratis (iaf i mitt landsting)
    - från den dagen jag satte in den måste jag inte tänka mer på det på fem år.
    - inget att komma ihåg, inget att pyssla med vare sig före eller efter
    - känslan av att vara en cyborg

Ta ut den lär vara helt smärtfritt. Jag har inte varit med om att snörena stört.

• tattar-Emma

Ska förstås påpekas att alla reagerar olika. En kompis var tvungen att ligga ner och vila en stund efter att ha satt in, hon blev helt yr. En annan kompis ville gå på stan och shoppa alldeles efter, fast jag föreslagit att vi skulle sitta och ta det lugnt nånstans :D. En tredje kände ingenting alls efter att den var insatt. Så olika kan det vara.

• ladymarmelade

Fördelen med p-piller är ju att man har lite koll på sin mens. När jag slutade förra gången för att bli gravid blev det helt tajcon av alltihop, den kom lite när den ville.

Har du regelbundna menstruationer nu? Och varför är den gratis...? :)

• tattar-Emma

Jag har alltid varit regelbunden, nån gång har det kanske tagit nån extra vecka, när jag varit ute och rest eller så.

När jag åt piller tyckte jag också det var så praktiskt att veta exakt när mensen kom, men faktum är att det kvittar. Jag känner ändå i magen på morgonen när det är dags, och har alltid menskoppen med mig.

Kopparspiraler är bara gratis, vet inte varför =). Men alla preventivmedel är ju mer eller mindre subventionerade.

• ladymarmelade

Mmm nu har jag nästan blivit övertygad... Har Voltaren hemma, det är ju muskelavslappnande. Måste väl vara ypperligt att ta en sån innan man sätter in spiralen då?

Hur tycker du att menskoppen fungerar då? Har funderat på en sån också :D

• tattar-Emma

Jag fick rådet att ta 400g värktablett ett par timmar innan.

Gillar menskoppen, tog ett tag att lära mig (jag är en klant) men nu funkar det bra. Finns ett par trådar här om koppen, om du vill läsa mer =)

• picachu

Är det nån som använder pessar?

jag tycker att alla prev.medel verkar så läskiga för att det verka som att man kan få NÅN biverkning. Pessar känns mer som kondom eller nåt. Tänkte att min man och jag kunde turas om typ varannat år kondom, varannat pessar eller nåt.

Någon med erfarenhet?

va jag skriver "eller nåt"

• tattar-Emma

En kompis använder pessar och är nöjd. Men det var tydligen problem att få tag på en, eftersom de är så ovanliga. Barnmorskan fick beställa hem :D.

Satsa på det, tycker jag. Hon jag känner älskar sin.

Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?