Inlägg från: tattar-Emma |Visa alla inlägg
  • tattar-Emma

Kopparspiral - erfarenheter?

Jag gillar min.

Nackdelar:
    - kändes lite när den sattes in, som kraftig mensvärk i 5-10 sekunder. Därefter var jag lite svag i knäna ett tag, går tydligen en del nerver i livmodertappen.
    - hade mensvärk ett par dagar efter och fick knapra ipren.
    - var öm inuti i några veckor, fast inget som kändes så länge jag inte stoppade in något.
    - har lite kraftigare blödningar nu (dock helt överkomligt i mitt fall eftersom jag hade väldigt sparsamt innan)
    - hade lite mer mensvärk i början, så fick ta två ipren om dagen istället för en. Nu har jag dock inte mer än innan.

Fördelar:
    - inga hormoner! Min personlighet och sexlust är tipptopp och till 100% naturliga.
    - gratis (iaf i mitt landsting)
    - från den dagen jag satte in den måste jag inte tänka mer på det på fem år.
    - inget att komma ihåg, inget att pyssla med vare sig före eller efter
    - känslan av att vara en cyborg

Ta ut den lär vara helt smärtfritt. Jag har inte varit med om att snörena stört.

• tattar-Emma

Ska förstås påpekas att alla reagerar olika. En kompis var tvungen att ligga ner och vila en stund efter att ha satt in, hon blev helt yr. En annan kompis ville gå på stan och shoppa alldeles efter, fast jag föreslagit att vi skulle sitta och ta det lugnt nånstans :D. En tredje kände ingenting alls efter att den var insatt. Så olika kan det vara.

• tattar-Emma

Jag har alltid varit regelbunden, nån gång har det kanske tagit nån extra vecka, när jag varit ute och rest eller så.

När jag åt piller tyckte jag också det var så praktiskt att veta exakt när mensen kom, men faktum är att det kvittar. Jag känner ändå i magen på morgonen när det är dags, och har alltid menskoppen med mig.

Kopparspiraler är bara gratis, vet inte varför =). Men alla preventivmedel är ju mer eller mindre subventionerade.

• tattar-Emma

Jag fick rådet att ta 400g värktablett ett par timmar innan.

Gillar menskoppen, tog ett tag att lära mig (jag är en klant) men nu funkar det bra. Finns ett par trådar här om koppen, om du vill läsa mer =)

• tattar-Emma

En kompis använder pessar och är nöjd. Men det var tydligen problem att få tag på en, eftersom de är så ovanliga. Barnmorskan fick beställa hem :D.

Satsa på det, tycker jag. Hon jag känner älskar sin.

• tattar-Emma

En kompis spiral hamnade snett och låg och skavde, så hon hade blödningar. Men vanligt vet jag inte om det är. Hon är den enda jag vet som råkat ut för det, och åtminstone sju kompisar har eller har haft spiral.

De rekommenderar att man ska ha varit gravid eftersom det gör livmodern större, tror jag. Men det spelar absolut ingen roll egentligen. Jag, som är misstänksamt lagd, tror att det lika mycket handlar om att man vill skriva ut medicin och att man utgår ifrån att alla som inte skaffat barn har ett vidlyftigt sexualliv.

• tattar-Emma

ladymarmalade

Tror inte hon hade ont alls, det var som mellanblödningar bara.

• tattar-Emma

Det kändes lite mer, men gick fort över. Som sagt kommer de ibland åt vissa nerver också, vilket kan göra att det snurrar... verkar lite väl att svimma av bara smärtan (som är som mensvärk) men iofs vet man ju aldrig.

• tattar-Emma

Rugbytjej

Det kan du nog mota med lite cyklo-f som får blodet att levra snabbare (alltså inget för den som riskerar blodpropp). Misstänker att spiralen är ivägen så de små sår som blir under mensen läker långsammare, för den borde väl inte kunna påverka slemhinnan... eller?

Varje månad kanske är lite väl, men nån gång när det inte passar med lång mens kunde det kanske vara nåt.

• tattar-Emma

Ahaa. Ja, min mens har också varit lite olika sen jag satte in spiralen. Men det är ju bara spännande ;)

• tattar-Emma

Alldeles efter mensen, då är livmoderhalsen så mjuk som möjligt.

• tattar-Emma

Nej nej. Det är exakt som mensvärk. Mensvärk är en muskelkramp för att livmodern vill stöta ut slemhinnan, och när du sätter in spiralen vill livmodern stöta ut den också först, så det är exakt samma känsla.

• tattar-Emma

Som minipiller ungefär.

Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?