• ladymarmelade

Kopparspiral - erfarenheter?

Jag har bestämt mig för att sluta med p-piller, för nu har det blivit några år som man har knaprat dem. Men har inte planerat att bli gravid nu, så därför kollar jag andra alternativ.
    Kondom var det första vi "bestämde" oss för, men det känns ju onekligen lite tråkigt när man har ett fast förhållande. Min pojkvän säger att det är ok för honom, men jag tycker att även jag känner mindre med kondom.

Är inne på kopparspiral, men har en sjuuuuk fobi för att det ska göra ont att sätta in den, ta ut den osv osv.
    Ni som har/har haft, hur ont gör det egentligen, och fungerar det bra?
    Vill gärna höra både för- och nackdelar!

• Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?
  • tattar-Emma

Rugbytjej

Det kan du nog mota med lite cyklo-f som får blodet att levra snabbare (alltså inget för den som riskerar blodpropp). Misstänker att spiralen är ivägen så de små sår som blir under mensen läker långsammare, för den borde väl inte kunna påverka slemhinnan... eller?

Varje månad kanske är lite väl, men nån gång när det inte passar med lång mens kunde det kanske vara nåt.

• Rugbytjej

tattar-Emma

Ett litet förtydligande: Jag blöder alltså inte massor under tio dagar, mängden blod är nog ungefär densamma som förut, dvs. helt normal, utan den drar ut på tiden. Först småblöder jag i några dagar, sedan kraftig blödning i ca tre dagar (helt normalt alltså) och sedan mellan- och småblödningar i ytterligare fler dagar. Underlivet är ganska irriterat under hela de långa mensperioderna (därför också som jag (tyvärr!!!) inte kan använda min kära menskopp) vilket gör det hela jobbigare. Men överlag älskar jag min spiral och hoppas att jag kan fortsätta använda den! Fler spiraler åt folket!!

• tattar-Emma

Ahaa. Ja, min mens har också varit lite olika sen jag satte in spiralen. Men det är ju bara spännande ;)

• ladymarmelade

tattar-Emma

Spännande :D Just så vet jag inte om jag skulle uttrycka mig om oregelbunden mens :D
    Jag tycker det är jobbigt att inte veta exakt, om man tex är i skolan och plötsligt så kommer indianerna i vassen... ;)

När sätts spiralen in? Alltså, vilken tidpunkt under ens menscykel?

• tattar-Emma

Alldeles efter mensen, då är livmoderhalsen så mjuk som möjligt.

• pickolina

Gällande att svimma.. Jag har läst trådarna om spiral och vad jag minns så handlade det inte om att någon svimmat av själva smärtan?! Det är tydligen så att man kan bli varm, snurrig, svimfärdig av att de är och pillar på livmodertappen...men det har inget med att smärtan är så stark att göra....

Jag har gjort en behandling av min livmodertapp och jag upplevde samma fenomen.. Blev kokhet, yr och nära att svimma...

Gällande spiral och kvinnor som ej fött barn så kan det vara svårt att sätta in en spiral och det är bla därför de är tveksamma. Men om BM ej klarar det så brukar gynekologen klara det...

Där jag går så försöker inte ens BM sätta in en spiral på de som ej fött barn.. Det är gynekologen som gör det, så man slipper två försök till insättning. De sa åt mig att ringa när jag fått mens så skulle jag få komma och fixa det...

Jag ångrade mig dock den gången så det blev ingen spiral för min del... Den dagen jag har ett fast förhållande så kommer jag dock att testa att sätta in en spiral. Det blir inga mer hormoner...

De kan även bedöva innan de sätter in spiralen, men det bedövar tydligen bara lite och det är bara vissa som använder sig av bedövning...

Gällande mensen så blir den ju ofta oregelbunden efter man ätit p-piller men det brukar ju rätta till sig med tiden + att man oftast kan lära känna sin egen kropp så man vet när mensen kommer.... Jag åt p-piller länge just pga mensen men nu när jag slutat så har jag insett att jag oroade mig i onödan.

• pickolina

Till mig så de att jag skulle ringa direkt jag fått mensen och att man sätter in den under mensen... Läst att flera skrivit samma sak här på forumet.

• ladymarmelade

Nu ska jag ha mens om en vecka knappt. Kan man vänta tills nästa mens då (när den nu kommer, eftersom det är mina sista piller ) Tveksamt om jag hinner få en tid nu innan.

• pickolina

Jag behövde inte boka tid alls... Eftersom jag på den tiden inte hade någon koll på när mins mens skulle komma så sa hon bara: -Ring samma dag som mensen kommer så fixar vi en tid...

Fast jag har gått där i många, många år + att det säkert är olika på olika mottagningar.. Men ring till din gyn och fråga.

Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?