• ladymarmelade

Kopparspiral - erfarenheter?

Jag har bestämt mig för att sluta med p-piller, för nu har det blivit några år som man har knaprat dem. Men har inte planerat att bli gravid nu, så därför kollar jag andra alternativ.
    Kondom var det första vi "bestämde" oss för, men det känns ju onekligen lite tråkigt när man har ett fast förhållande. Min pojkvän säger att det är ok för honom, men jag tycker att även jag känner mindre med kondom.

Är inne på kopparspiral, men har en sjuuuuk fobi för att det ska göra ont att sätta in den, ta ut den osv osv.
    Ni som har/har haft, hur ont gör det egentligen, och fungerar det bra?
    Vill gärna höra både för- och nackdelar!

• Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?
  • picachu

ja, jag fattar inte att det är så ovanligt med pessar, typ det enda prvmedlet biverkningar.

Ok att det är lite krångel med att stoppa in
    och kom igen tjejer, let's be honest, hur ofta har man "spontansex" på skumma ställen när man varit ihop i fem år?

• pling_79

Det är ganska svårt att säga hur ont det gör att sätta in en spiral, eftersom alla har olika hög smärttröskel. Jag tyckte mer det var en obehaglig känsla eftersom livmodern var tvungen att fixeras i ett visst läge innan barnmorskan kunde sätta in den. MEN jag vill verkligen tillägga att det har varit värt besväret! Att ha ont en dag, eller två mot att ständigt må dåligt av en massa p-piller (vilket jag gjort) är ingenting...

Sen angående smärta för killen, det har väl inte gjort direkt ont, ursäkta om jag överdrev... trådarna är böjliga, så de formar sig efter rådande situation...
    Det han har sagt är att de har känts... och att de ibland stuckits lite.

Lycka till !

• ladymarmelade

Är det vanligt att man får konstanta blödningar? Läste en tråd om spiral på Familjeliv, och där fanns en del tjejer som hade haft mens mer eller mindre konstant sedan de satt in spiralen. Det vill man ju inte :(

Och att man rekommenderar att man ska ha fött barn för att använda kopparspiral... Menas "fött barn" en vaginal förlossning eller "bara" att man har varit gravid?? Min dotter är född med snitt nämligen :)

Gud vilka dumma frågor :D

• tattar-Emma

En kompis spiral hamnade snett och låg och skavde, så hon hade blödningar. Men vanligt vet jag inte om det är. Hon är den enda jag vet som råkat ut för det, och åtminstone sju kompisar har eller har haft spiral.

De rekommenderar att man ska ha varit gravid eftersom det gör livmodern större, tror jag. Men det spelar absolut ingen roll egentligen. Jag, som är misstänksamt lagd, tror att det lika mycket handlar om att man vill skriva ut medicin och att man utgår ifrån att alla som inte skaffat barn har ett vidlyftigt sexualliv.

• Lilit

Jag tror även förlossning spelar in för det är lättare att få in den liksom om det en gång varit vidgat...

• ladymarmelade

Jag är så vansinnigt smärträdd, så jag har nog blivit lite avskräckt från kopparspiral nu :D
    Funderade på en Persona, men det är ganska hög "felmarginal" med en sån. 6 av 100 blir gravida, och det var ju inte direkt tanken.

Usch, måste det bli tråk-kondom då... Eller meck-pessar... :D

• tattar-Emma

ladymarmalade

Tror inte hon hade ont alls, det var som mellanblödningar bara.

• ladymarmelade

Nej jag menade mer själva insättningen av spiralen. Läste den andra tråden som har startats här, och är nästan identisk med denna. Där skrev de flesta att de hade fått jätteont när spiralen sattes på plats. Någon hade tom svimmat tror jag :(

• tattar-Emma

Det kändes lite mer, men gick fort över. Som sagt kommer de ibland åt vissa nerver också, vilket kan göra att det snurrar... verkar lite väl att svimma av bara smärtan (som är som mensvärk) men iofs vet man ju aldrig.

• Rugbytjej

Äsch, det gör ont i typ en halv minut kanske och då bara som kraftig mensvärk. Sen har man mensvärk i ett par dagar. Det klarar du ladymarmelade, jag lovar. Och tar du Voltaren innan så blir det ju piece of cake.

PS. jag är jättenöjd med min spiral. Allt är bra förutom att mensen håller på i tio dagar, grrr.

Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?