Inlägg från: pickolina |Visa alla inlägg
  • pickolina

Kopparspiral - erfarenheter?

Gällande att svimma.. Jag har läst trådarna om spiral och vad jag minns så handlade det inte om att någon svimmat av själva smärtan?! Det är tydligen så att man kan bli varm, snurrig, svimfärdig av att de är och pillar på livmodertappen...men det har inget med att smärtan är så stark att göra....

Jag har gjort en behandling av min livmodertapp och jag upplevde samma fenomen.. Blev kokhet, yr och nära att svimma...

Gällande spiral och kvinnor som ej fött barn så kan det vara svårt att sätta in en spiral och det är bla därför de är tveksamma. Men om BM ej klarar det så brukar gynekologen klara det...

Där jag går så försöker inte ens BM sätta in en spiral på de som ej fött barn.. Det är gynekologen som gör det, så man slipper två försök till insättning. De sa åt mig att ringa när jag fått mens så skulle jag få komma och fixa det...

Jag ångrade mig dock den gången så det blev ingen spiral för min del... Den dagen jag har ett fast förhållande så kommer jag dock att testa att sätta in en spiral. Det blir inga mer hormoner...

De kan även bedöva innan de sätter in spiralen, men det bedövar tydligen bara lite och det är bara vissa som använder sig av bedövning...

Gällande mensen så blir den ju ofta oregelbunden efter man ätit p-piller men det brukar ju rätta till sig med tiden + att man oftast kan lära känna sin egen kropp så man vet när mensen kommer.... Jag åt p-piller länge just pga mensen men nu när jag slutat så har jag insett att jag oroade mig i onödan.

• pickolina

Till mig så de att jag skulle ringa direkt jag fått mensen och att man sätter in den under mensen... Läst att flera skrivit samma sak här på forumet.

• pickolina

Jag behövde inte boka tid alls... Eftersom jag på den tiden inte hade någon koll på när mins mens skulle komma så sa hon bara: -Ring samma dag som mensen kommer så fixar vi en tid...

Fast jag har gått där i många, många år + att det säkert är olika på olika mottagningar.. Men ring till din gyn och fråga.

• pickolina

Hahahaha... Tror jag det, killar är ju lite nervösa när det gäller det området... :D

• pickolina

Klart du kan byta BM och/eller gyn! Många kvinnor är ju väldigt noga med vart de går och söker tills de hittar "rätt"...

Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?