Inlägg från: ladymarmelade |Visa alla inlägg
  • ladymarmelade

Kopparspiral - erfarenheter?

Jag har bestämt mig för att sluta med p-piller, för nu har det blivit några år som man har knaprat dem. Men har inte planerat att bli gravid nu, så därför kollar jag andra alternativ.
    Kondom var det första vi "bestämde" oss för, men det känns ju onekligen lite tråkigt när man har ett fast förhållande. Min pojkvän säger att det är ok för honom, men jag tycker att även jag känner mindre med kondom.

Är inne på kopparspiral, men har en sjuuuuk fobi för att det ska göra ont att sätta in den, ta ut den osv osv.
    Ni som har/har haft, hur ont gör det egentligen, och fungerar det bra?
    Vill gärna höra både för- och nackdelar!

• Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?
  • ladymarmelade

Tack för att du delade med dig :)

Gör det JÄTTEONT för killen när han känner trådarna?
    Och gör det JÄTTEONT att sätta in den? Är det som kraftig mensvärk eller finns det något du kan jämföra det med?

Fick höra en skräckhistoria om en spiral som hade vuxit fast när den väl skulle dras ut... :(

• ladymarmelade

Fördelen med p-piller är ju att man har lite koll på sin mens. När jag slutade förra gången för att bli gravid blev det helt tajcon av alltihop, den kom lite när den ville.

Har du regelbundna menstruationer nu? Och varför är den gratis...? :)

• ladymarmelade

Mmm nu har jag nästan blivit övertygad... Har Voltaren hemma, det är ju muskelavslappnande. Måste väl vara ypperligt att ta en sån innan man sätter in spiralen då?

Hur tycker du att menskoppen fungerar då? Har funderat på en sån också :D

• ladymarmelade

Är det vanligt att man får konstanta blödningar? Läste en tråd om spiral på Familjeliv, och där fanns en del tjejer som hade haft mens mer eller mindre konstant sedan de satt in spiralen. Det vill man ju inte :(

Och att man rekommenderar att man ska ha fött barn för att använda kopparspiral... Menas "fött barn" en vaginal förlossning eller "bara" att man har varit gravid?? Min dotter är född med snitt nämligen :)

Gud vilka dumma frågor :D

• ladymarmelade

Jag är så vansinnigt smärträdd, så jag har nog blivit lite avskräckt från kopparspiral nu :D
    Funderade på en Persona, men det är ganska hög "felmarginal" med en sån. 6 av 100 blir gravida, och det var ju inte direkt tanken.

Usch, måste det bli tråk-kondom då... Eller meck-pessar... :D

• ladymarmelade

Nej jag menade mer själva insättningen av spiralen. Läste den andra tråden som har startats här, och är nästan identisk med denna. Där skrev de flesta att de hade fått jätteont när spiralen sattes på plats. Någon hade tom svimmat tror jag :(

• ladymarmelade

tattar-Emma

Spännande :D Just så vet jag inte om jag skulle uttrycka mig om oregelbunden mens :D
    Jag tycker det är jobbigt att inte veta exakt, om man tex är i skolan och plötsligt så kommer indianerna i vassen... ;)

När sätts spiralen in? Alltså, vilken tidpunkt under ens menscykel?

• ladymarmelade

Nu ska jag ha mens om en vecka knappt. Kan man vänta tills nästa mens då (när den nu kommer, eftersom det är mina sista piller ) Tveksamt om jag hinner få en tid nu innan.

• ladymarmelade

Pojkvännen påstår att han inte har något emot kondom så vi kanske fegar och kör på det :D Han fick stora skälvan när han fick höra att han ev kan känna trådarna :D

• ladymarmelade

:D Tror jag det. Det måste vara en ruggigt obehaglig överraskning...

• ladymarmelade

Finns det någon smärta man kan jämföra det med? Styrkan på smärta alltså. All smärta som har med förlossning att göra är obekant för mig eftersom jag är förlöst med snitt.
    Men kanske ryggmärgsbedövningen? Eller insättningen av katetern?? HUA mig, det var INTE kul :(

• ladymarmelade

Mmm nu kanske ni börjar övertyga mig... :D

Bara det att min MB som jag brukar gå till är lite...speciell eller vad man ska säga. Lite sådär halvskum. Har inte direkt ett 100% förtroende för henne, och därför känns det lite olustigt att gå till henne och sätta in spiralen. Kan man byta sådär bara "för skojs skull"?

Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?