• eve-lina

hur mycket väger ni som är runt 163cm?

Håller på och bantar för fullt...och räknade nyss ut mitt BMI. Enligt samma tabell bör min önskvärda vikt ligga runt 55-60kilo...har absolut inget emot att väga 55kilo men men tyckte det lät väääl lite för att vara normalt, 60kan jag gå med på...

hur mycket väger ni som är 163cm långa och anser er normalviktiga??

• Svar på tråden hur mycket väger ni som är runt 163cm?
  • eve-lina

ja jag litar inte direkt på BMI-skalan....led av anorexi när jag var yngre och vägde då som minst ca. 52 kilo (var lika lång som idag)och då mådde jag absolut inte bra och såg inte hälsosam ut....därför jag funderar....
    men sen är det väl skillnad på att svälta sig och träna/äta nyttig för att nå en viss vikt

• eve-lina

Rosenhaga:

Det här med vikt är ett mysterium. Jag är 163 cm och väger mellan 70-75kilo vilket betyder att jag räknas som mer än överviktig enligt BMI (dock ej fetma).
    Jag kan hålla med om att jag är lite mullig men definitivt inte tjock eller fet: jag är kurvig med breda höfter och stora bröst.

jag är inne på samma väg som du: jag äter nyttigt och har nästan helt uteslutit socker och fet mat. Jag försöker röra på mig mycket i vardagen då jag inte är någon träningsråtta...promenader med vovven, gå till ICA, gå av några stationer innan min hållplats...vill inte gå ner snabbt, vill ha en stadig, varaktg viknedgång!Nu har ju inte jag så mycket som 50kilo att bli av med, jag är nöjd då jag ligger runt 65. allt under 60 är inte klädsamt för mig.

vad man också får tänka på är att det är inte bara kroppen som minskar i omfång. Ansiktet blir magert etc. vilket jag inte tycker är fint, gillar mian äppelkinder:)

Får önska dig lycka till med viktnedgången:)
    Kramar från Lina

• eve-lina

Buslinna:

Samma sak säger de i min närhet! Och dem är alltid ruggigt ärliga så jag vet att jag kan lita på dem...
    Har en ganska "kvinnlig" kropp så som du säger sitter de flesta kilona på rätt ställen! Så jag siktar in mig på en målvikt mellan 60-65kilo och hoppas jag är nöjd vid det laget:)

Lycka till med din viktminskning!

• eve-lina

Spännande att se hur individuellt det här med vikt är. Ännu mer intressant är det att se hur folk föreställler sig sin idealvikt. Min idealvikt ligger som sagt runt 55kilo, men min Trivselvikt ligger runt 60...
    Olika människor med samma längd har så olika uppfattning om vilken vikt som bäst passar deras längd! Men så beror det ju självklart på benstomme, små eller stora bröst, breda eller smala höfter...om man är vältränad eller inte....

Jag siktar iaf in mig på att hellre bli en vältränad, sund 60kilos kvinna, än en 50kilos pinne med urgröpta kinder (obs! enbart så JAG ser ut vid den vikten, inget påhopp mot er andra som kämpar mot 50kilos strecket)

Ni som försöker gå ner: Lycka till!! Lite pepping behöver vi alla oavsett mål:)

• eve-lina

halleluja:

han en vännina med väldigt liten benstomme....hon är smaaaaal, men har ändå runda goa kinder, fett på magen m.m. Men ändå såååå smal (34 på alla kläder)...så det där med benstomme spelar in ganska mycket när man pratar om idealvikt och BMI...:)

• eve-lina

Rosenhaga:

Låter nästan som att du läst samma bok som jag: Viktiga boken av Charlotta Flinkenberg:) Troligtvis inte men ändå...det hon tar upp är just det du beskriver: det tog år för dig att bli så här stor, det lär tag ett tag innan alla kilon är borta!
    Och visst det tar tid, men vad är ett, ett par år i jämförelse med ett helt liv?!

• eve-lina

Rosenhaga:

Haha...sitter och klurar för fullt;)
    Den boken är bra faktiskt...små lathundar för nyttig mat och så, men bäst är ändå hennes personliga anekdoter om hur hennes viktresa var...det är dem som soprrar en och får en att tänka I'm not alone! Så även om man inte behöver råden så känns det som att ha en peppande bantningskompis!:)

• eve-lina

Rosenhaga: Tycker jag du ska göra:) Jag köpte förvisso den vanliga hard-back versionen, men den ska finnas i pocket nu:)

• eve-lina

Kan kika på bilder när jag vägde ca. 50kilo och hade då storlek 34/36 på byxor. jag hade fortfarande kurvor såsom häfter och bröst. Men ansiktet var alldeles insjunket och så vill jag aldrig se ut igen...

Men en liten grej är att trots att jag vägde så lite var magen aldrig platt, så för att bli av med "putmagen" och liknande finns det nog bara en lösning: gymet! Att gå ner i vikt är ingen garanti för att få platt mage och fast rumpa....sådana saker får ma jobba mer för=) Tränade enormt mycket förra året och då vägde jag ungefär samma som nu, men hade helt annan kroppsform, jag var fast och muskulös och drog mindre storlekar över rumpan:)

• eve-lina

Gym är aldrig Nödvändigt! Genom att springa bygger man ju väldigt sällan muskler kring just magen, däremot vaderna brukar bli vältränade ...:) om du inte gillar å gymma så testa å power-walka med stavar (låter kärringaktigt men ger otorligt mycket) eller köra ex. pilates hemma framför teven...

• eve-lina

Emma:

men prova stavar....då tränar man ju magen efsm man rör hela överkoppen:)
    jag älskar däremot å gymma...slita ut sig på träningscyekln och sen köra styrka:)

Svar på tråden hur mycket väger ni som är runt 163cm?