• Rosenhaga

hur mycket väger ni som är runt 163cm?

Evelina, jag anser mig inte normalviktig idag utan jag är fet, men vill skriva några rader ändå. :)

Jag är 164 cm och när jag vägde under 60 kg var jag läskigt spinkig och såg förskräcklig ut! Ja, ungefär som en häxa med spetsig haka och näsa. Min idealvikt ligger nog runt 75-78 kg, då ser jag normal ut - men enligt alla skalor så är det på tok för mycket. Som sagt, det är väldigt individuellt, det visas inte minst här i din tråd.

Nu väger jag 50 kg för mycket och jobbar på att gå ned. Dock inte genom att banta utan genom att lägga om för livet avseende mat och vardagsmotion. Får hjälp av medicinen Reductil, vilken gör att min kropp på ett bättre sätt förstår när jag är mätt. Som sagt, har gått ned 10 kg och har 50 kg kvar.

Det är märkligt, detta med vikt. Jag kan titta på TV med familjen eller vänner och se på dessa amerikanska viktnedgångsprogram av alla sorter. Jag ser jättefeta människor som väger mycket mindre än vad jag gör. Trodde jag hade en självuppfattning som gör att jag ser mig själv som smalare än vad jag är - men min familj och vänner (som är ärligt uppriktiga på gott och ont), kan inte fatta att jag väger så mycket som jag gör.

Som sagt, vikten är nog väldigt individuell.

• Rosenhaga

Lina,

Prommisar med vovven är kul, utan honom skulle jag förmodligen bara sitta klistrad i Tv-soffan. ;)

Du gör så himla rätt och att du inte strävar efter något konstigt ideal. Just detta med ansiktet som blir snipigt när jag blir för smal, verkar som du också råkar ut för det. Nehepp, lite mjuka kinder får det nog lov att vara!

• Rosenhaga

Tänk vad olika det är med vikten! Allt från 49 kg till mina 75-78 kg som vi tycker är lagom vikt för oss.

• Rosenhaga

fes,

Jobbigt för dig och tro mig, jag vet. Är själv fet och skulle vara glad om jag vägde under 100 kg.

Nu funkar det äntligen för mig att gå ned och det beror på att jag har slutat banta. Just det, slutat banta. Att banta innebär visserligen att jag har gått ned en massa MEN inom ett år eller två har jag gått upp minst lika mycket, oftast mer.

Nu har jag lagt om min livsföring istället och det funkar. Går inte lika fort, men det går ned istället för upp. :) Eftersom det tog många år att bli så tjock så får det faktiskt ta några år att bli mindre tjock.

Så gör allt det där som man vet att man ska göra - bort med sockret, även dolt socker och in med grönsaker och rotfrukter, mera fisk och fullkorn samt ta bara en portion. komplettera med mellanmål och låt det inte gå mer än 3 timmar mellan du äter.

Sist men inte minst, komplettera med vardagsmotionen. Trist, inte sant? Tja, detta att gå i trappan, parkera ett kvarter bort, hoppa av bussen en hållplats innan du är framme och sånt. Du, det funkar.

Har en sisådär 50 kilo kvar att gå ned men vet att jag är på rätt väg. Om en så där 1,5-2 år så har jag nått fram.

Utan detta hade jag förmodligen gått upp ännu mer och dött en för tidigt död.

• Rosenhaga

Eve-lina,

Jag har inte läst den boken, men tack för tipset! (Om du visste mitt namn skulle du gapskratta!)

• Rosenhaga

*loggar in på bokhandeln och lägger en order*

• Rosenhaga

Med tanke på vad jag köpte choklad för varje månad tidigare så väntar jag inte på pocketupplagan utan unnar mig att handla boken nu.

• Rosenhaga

*kikar på en bild när jag vägde 67 kg*

Nej, jag hade ingen putmage när jag vägde 67 kg. Hyfsat snygg, lite för mager så näsan och hakan är för spetsiga.

Storlek 36-38 då.

• Rosenhaga

Röra mer på mig och äta mer. Japp, det är sant. Äter något minst var tredje timme, så det blir frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällmål. Har slutat att hoppa över måltider, det slår bara tillbaka etter värre.

Har ingen diet utan äter allt utom socker. Inget godis (mörk choklad om man blir sugen), inga chips etc och tji kaffebröd. Tar en smörgås på fullkornsbröd istället.

Har ersatt det dolda sockret vartefter jag har kommit på det, ex pasta är numera fullkorn eller durum, vitt bröd och limpor göre sig icke besvär och inte heller sötat fullkornbröd!! Varför i herrans namn tillverkas det?! Bröd på surdeg och dinkelmjöl är supergott.

Sen äter jag mycket mer grönsaker och har hittat en massa roliga rätter kring detta. Grillad aubergine och paprika blev en hit i somras förresten.

Efter några månader så är sockersuget helt borta och jag tycker faktiskt att det är äckligt med godis och sött. Intressant.

Svar på tråden hur mycket väger ni som är runt 163cm?