• Maria

Gör man så?

Nja om det är något som polisen skulle lägga sig i undrar jag ju - knappast om personerna inte brutit sig in utan på laglig väg fått låna en nyckel. Men det så klart att om något verkligen blivit förstört kan man ju se det som skadegörelse.

Flera av de här s.k. skämten verkar ju helt idiotiska och överdrivna - typ att förstöra soffan med en massa mjöl. Visst kan man väl skämta med folk men det får inte gå för långt. Sen är det ju olika var gränsen går, då gäller det att känna personerna väl. T.ex. känner jag ett amerikanskt par som blev utsatta för att man efter bröllopet inte kastade ris på dem utan massor av vispgrädde ! För många brudpar hade det här varit att gå alldeles för långt, de hade blivit arga i stället. Men det här paret var kända för att göra practical jokes på alla andra och hade liksom tjänat ihop till det här. Plus att alla visste att de tålde det mesta och bara skulle skratta.

Att förstöra hela bröllopsnatten genom att göra så att de får arbeta i timmar för att ens kunna gå till sängs verkar ju helt idiotiskt. Men om man har sådana bekanta så gäller det väl då att hålla koll på sina nycklar så att de inte kommer in.

• Maria

Nyckeln till det hela är väl att man måste känna personerna väl - då vet man om de gillar busskämt eller inte. Sen kan det väl bero en del på hur trött man är och hur bröllopet har avlöpt - har allt funkat perfekt och man är toppenhumör tål man väl mera. I den stämning jag var efter vårt bröllop tror jag knappt att jag reagerat ens om de hällt tjära över mig!

En bekant blev utsatt för ett skämt på bröllopsdagens morgon: vid möhippan en par vecka tidigare hade någon sett hennes klänning som hängde på en hängare i hennes rum och sett att det var precis samma som hennes egen klänning (hon hade gift sig året innan). Så strax före bröllopet lyckades de ta hennes klänning och i stället hänga dit den andra klänningen. Den var som sagt identisk, fast tre storlekar eller så mindre...och med en fläck mitt fram. När sedan bruden skulle ta på sig klänningen får hon först syn på fläcken, försöker att ta bort den, försöker sedan komma i klänningen som inte passar alls - undrar förskräckt om hon kan ha gått upp så mycket plötsligt ?? Tills ett anyonymt SMS kom som sa att de skulle gå ut till gäststugan....där hängde så den riktiga klänningen ! Som tur var är den tjejen av den skojfriska sorten och när hon väl fick det hela klart för sig så gapskrattade hon - och var på bra humör resten av dagen också...stressen liksom släppte verkade det. Men vissa hade väl fått total panikångest.

Svar på tråden Gör man så?