• Duchess

Det är synd

Skulle bara vilja kommentera det du skriver om lånade pengar. Jag har uppfostrats med ett tankesätt där man sparar först och köper sedan, möjligen med undantag för husköp :) De enda lån jag har är mina studielån. Likväl kan jag tänka mig att låna lite pengar till bröllopet.

Ett banklån på typ 20 000 behöver inte alls äventyra min ekonomi. Det kan vi betala igen på ett år. Någon skyhög ränta är det inte heller tal om - det är samma ränta som alla andra privatlån.

Själv har jag mycket svårt att tänka mig att låna pengar för att köpa en bil. Det är verkligen ett svart hål, bildligen. Att investera lite i mitt bröllop ser jag däremot inga problem med.

• Duchess

Afrodite_Aug-07:

Anledningen till att vi inte väntar till 2008 (eller längre) med att gifta oss är i huvudsak två skäl: Dels är vi båda kristna, och tror på äktenskapet som samlevnadsform. Vi vill helt enkelt vara gifta. Dels kommer m2b's bror att gifta sig sommaren 2008, och det känns inte bra att planera två stora bröllop inom släkten samma sommar.

Anledningen till att vi inte har tillräckligt med pengar i egen kassa är att vi haft en distansrelation det senaste året. Dubbelt boende, med allt vad det innebär, resor mm. Från och med oktober kommer det att ändras, och då kommer vi troligtvis också att kunna lägga undan rätt mycket pengar varje månad. Jag ser det därför inte som något högriskprojekt att låna till den summa i budgeten som inte täcks upp av egna besparingar och bidrag från våra släktingar.

• Duchess

Klart det är okej att ha kuvertavgift, om vi talar om rimliga summor. Kuvertavgifter på över 500 kr/pers tror jag inte att så många har möjlighet och lust att betala, men några hundralappar är helt okej. Själv tycker jag att det är skönt med kuvertavgift, då slipper jag fundera över vad jag ska köpa i present.

• Duchess

Alla som har ägt en bil vet att den är ett svart hål (rent ekonomiskt). Den kostar i skatt och försäkring, bensin/diesel, och värdet på själva bilen sjunker som en sten varje dag du äger den. Ändå anser de flesta att det är okej att både ha en bil och låna till en bil. Det tycker JAG är märkligt.

• Duchess

Min man planerar jag också att använda varje dag, för resten av mitt liv :)

Det jag vill ha sagt kanske framgår ändå: Ett lån är per definition inte ansvarslöst i sig. Det har att göra med hur mycket man tjänar, hur säker anställningen är, hur stor summa man lånar och många andra saker.

Jag har inga problem med att det t ex finns människor som lägger ut väldigt stora summor på sitt bröllop. Jag skulle önska att själv bli bemött på samma sätt.

• Duchess

Afrodite:

Smileyn satte jag in för att det var ett skämt. Det jag skrev därefter - om att bemöta varandra med respekt för de val man gör - var dock inget skämt.

Svar på tråden Det är synd