• IvanaAnton

Det är synd

Jag blir rentutav ledsen när jag läser vissa inlägg här på BT. Jag kan inte förstå hur vissa människor kan bli helt deprimerad över att dom inte har så mycket pengar till bröllopet som dom önskade. Ens viktigaste dag blir ju helt förstörd pga sådana tankar.

Man kan inte heller bli besviken på föräldrar som inte kan/vill ge pengar. Jag tycker det är fruktansvärt barnsligt att förvänta sig sådana förmåner.

Att låna pengar till ett bröllop är också onödigt, varför riskera hela ens ekonomi med ett lån med skyhögränta för en enda dag?

Fråga ni alla ska ställa er är var alla dessa krav kring bröllopet kommer ifrån? Gör ni det verkligen för er egen skull eller är ni oroliga över vad andra ska tycka om bröllopet inte blir dyrt?

Jag & min blivande har ett enda krav på vår stora dag & det är att vi står bredvid varandra i kyrkan & säger ja. Kläder, gäster, mat mm spelar absolut ingen roll & ändå har vi råd att ordna ett stort bröllop.

Tänk efter innan ni blir så stressade & ledsna över pengar. Ni har ju hela era liv på er att ha dyra upplevelser, det behöver inte hända just nu, just på er bröllopsdag.

Jag skriver inte detta för att kritisera någon utan för att muntra upp de som tänker på detta vis. Alla förtjänar att vara lyckliga under planeringen & på bröllopsdagen även om man inte har råd med det man har önskat sig.

• Svar på tråden Det är synd
  • Duchess

Skulle bara vilja kommentera det du skriver om lånade pengar. Jag har uppfostrats med ett tankesätt där man sparar först och köper sedan, möjligen med undantag för husköp :) De enda lån jag har är mina studielån. Likväl kan jag tänka mig att låna lite pengar till bröllopet.

Ett banklån på typ 20 000 behöver inte alls äventyra min ekonomi. Det kan vi betala igen på ett år. Någon skyhög ränta är det inte heller tal om - det är samma ränta som alla andra privatlån.

Själv har jag mycket svårt att tänka mig att låna pengar för att köpa en bil. Det är verkligen ett svart hål, bildligen. Att investera lite i mitt bröllop ser jag däremot inga problem med.

• Afrodite_Aug-07

Duchess

Om ni kan betala tillbaka ett lån på 20 000 + ränta på ett år så borde ni ju i rimlighetens namn också kunna spara samma summa till ett bröllop på ett år.
    Verkar klart rimligare då att gifta sig om ett år när man sparat ihop till bröllopet än att ta onödiga lån.

• tahimahal

Jag tycker det är helt upp till var och en att bestämma om man vill låna pengar för att förverkliga sina drömmar!

• Afrodite_Aug-07

tahimahal

Självklart är det upp till var och en att bestämma vad dom vill göra med dom pengar dom har eller inte har.
    Men min personliga åsikt i detta är helt glasklar. Att låna pengar för en enda dag i ens liv är vansinne.
    Att gifta sig är gratis. Det som kostar är lullullet runtomkring. Man skall inte spendera mer på en dag än vad man har råd med. Desto viktigare sen att ha råd att leva i äktenskapet än att bara lyxa till det för en endaste dag.
    Man riskerar att få en bitter eftersmak om man skuldsätter sig för en enda dag.
    Vem vill börja sitt äktenskap med skulder.

• Clobberella

Vi tillhör dem som sparar pengar och sen anpassar festen efter ekonomin.
    Vårt bröllop kommer inte att bli perfekt, de hade krävt att alla våra gäster var fantastiskt trevliga, öppna och älskvärda. Och att vi kännde oss bekväma med att ha 40 pers stirrande på oss en hel dag.
    Så är det inte och det kan varken 20000 eller 200000 extra i budget ändra på. Men vi kommer att ha trevligt ändå, med god mat och trevligt sällskap.

Men andra ord: vi planerar inte det perfekta bröllopet, men förhoppningsvis ett aldeles underbart bröllop som vi har råd med.

Så gör vi, gör som ni vill!

• Tossi

Alltså till att börja med vill jag säga att jag håller med till stor del, men inte fullt och fast.

Jag personligen skulle välja att spara till mitt drömbröllop ( Vi sparar till det redan och väljer att ha det precis som vi vill utan att det kostar skjortan).
    Låna är nästa uteslutet i min värld, jag skulle aldrig låna pengar förutom till ett hus.

Sen så finns det väldigt många sätt att gifta sig på och alla kan vara minst lika fina :)
    Det gäller att hitta det sättet som funkar för ens egen situation. Det viktigaste har man ju redan nämligen varandra :)
    Jag vill säga till alla de som vrider och vänder på slantarna att det finns sätt att få ett underbart bröllop som inte kostar skjortan :)

Lycka till allihop!

• A.M.P

Jag förstår inte heller att folk blir så upprörda över att man tar ett lån, som inom ens ekonimiska sist är helt acceptabelt, till sitt bröllop. Om man inga pengar har just för stunden så har man inte det och alla har inte föräldrar som kan hjälpa till. Däremot är det helt ok att ta stora lån till bilköp, precis som Duchess nämnde, samt avbetala platta TV-skärmar, båtar, sommarstugor och annat som man vill ha och det är det ingen som tycker är det minsta konstigt.
    Att vänta ett år eller fler kanske inte passar med ens livssituation alls, även om man säker skulle kunna sparat ihop mer pengar. Vad blir skillnaden egentligen? Det beror givetvis på hur stor ränta man lånar till men annars blir det ju liksom likadant - man "lägger undan" eller "amorterar" en viss summa under en viss tid.....

• Pringlez

" & ändå har vi råd att ordna ett stort bröllop."

Om ni nu har råd med ett stort bröllop hur vet du hur det känns för andra?

Varför har lån till bröllop blivit något fullt.
    Vad är det för fel om Duchess vill ta ett lån. Varför måste hon vänta och spara?
    Jag menar om hon vet att det är OK ja då är det väll bara att säga grattis!!!
    Det kan ju i stort sett ses som omvänd sparande.

Jag tycker inte man ska gå helt överstyr och man måste tänka på att det finns många dagar efter den stora dagen också.
    Men om ett lån kanske är ett bra alternativ så är det det!

• fröken Inga

Ivana anton
    Jag tror att det det där med pengar och stort bröllop inte är en så big deal om man HAR pengar och HAR möjlighet till det bröllop man själv allra helst vill ha. Men jag håller med dig om att det är synd att man hänger upp sig mer på det än på själva löftet man ger varandra.

Jag och min sambo förlovade oss för två och ett halvt år sedan. Vi ska gifta oss nästa sommar och har väntat med bröllop så länge för att dels ha råd ordentligt och så ville vi att båda skulle ha pluggat klart.

Har man inga pengar idag och vill ha stort bröllop är det kanske bättre att vänta tills man sparat ihop pengarna istället för att låna. Skulder kan vara påfrästande för ett äktenskap.

Svar på tråden Det är synd