Inlägg från: Afrodite_Aug-07 |Visa alla inlägg
  • Afrodite_Aug-07

Det är synd

Duchess

Om ni kan betala tillbaka ett lån på 20 000 + ränta på ett år så borde ni ju i rimlighetens namn också kunna spara samma summa till ett bröllop på ett år.
    Verkar klart rimligare då att gifta sig om ett år när man sparat ihop till bröllopet än att ta onödiga lån.

• Afrodite_Aug-07

tahimahal

Självklart är det upp till var och en att bestämma vad dom vill göra med dom pengar dom har eller inte har.
    Men min personliga åsikt i detta är helt glasklar. Att låna pengar för en enda dag i ens liv är vansinne.
    Att gifta sig är gratis. Det som kostar är lullullet runtomkring. Man skall inte spendera mer på en dag än vad man har råd med. Desto viktigare sen att ha råd att leva i äktenskapet än att bara lyxa till det för en endaste dag.
    Man riskerar att få en bitter eftersmak om man skuldsätter sig för en enda dag.
    Vem vill börja sitt äktenskap med skulder.

• Afrodite_Aug-07

Miss Cee

Jag förmanar om lån av den enkla anledningen att man skall inte skuldsätta sig för något som man inte har något handfast värde. Du kan aldrig sälja din bröllopsdag. du kan sälja din bil. Du kan sälja ditt hus. det är bestående saker som finns kvar.
    Äktenskapet finns kvar. men själva bröllopsdagen försvinner på timmar. och sen är pengarna borta.
    Och att ja jag förmanar och tycker det är korkat. Alla gör självklart som dom vill. men jag tycker det är synd att man inte kan se det fina i ett enklare bröllop och istället måste skuldsätta sig.
    Och nä. vet du vad. NÄ jag är inte någon rik person som sitter o ser ner på dom som inga pengar har. Jag är student. tvåbarnsmor och min blivande man är heltid föräldraledig. Vi får inga som helst bidrag från våra föräldrar.
    Vi sliter helt själva ihop vart enda öre.
    Och därtill bor vi i stockholm med alla dom ockerpriser som finns här. så att inte ha pengar vet jag precis hur det är.
    Vi hade inte heller pengar till bröllopet sparat innan ve bestämde oss att gifta oss. utan allt sliter vi ihop här och nu.
    Så att jag ser ner på någon som inte pengar har är en rent vansinnig fantasi om du syftar på mig.

• Afrodite_Aug-07

Miss Cee

Alla bröllop är definitivt lika fina. Alla har ju sin personliga stämpel.
    Andra får givetvis ta lån och göra och lägga precis så mycket dom vill på sina bröllop.
    Det finns ju mycket här i världen man inte är överens om och som är olika bra för olika personer.
    Personligen så skulle jag aldrig vilja ha en brudkrona t ex och tycker det är fult. Men det är ju MIN personliga åsikt. Det finns ju andra som tycker det är jättefint. Vi tycker och tänker ju helt enkelt olika. På samma sätt menar jag att ur min synvinkel är det vansinne med lån för bröllop även om någon annan kan tycka att det är jättebra.
    Olika liv
    Olika åsikter
    Olika synvinklar.
    Ur mitt liv, åsikt och synvinkel är det vansinne med lån för ett bröllop. Jag läser gärna om andra som debaterar för lån och varför. Men min såikt står ju kvar för det. Hur var och en gör är ju ändå alltid slutgiltligen upp till en själv. Men det kan vara klokt att läsa andras åsikter och ta in råd, kanske ser man något som man inte tidigare tänkt på. Eller så står man fast vid sin åsikt och tycker ändå den var klokast för en själv.
    Jag tycker inte det handlar om att bråka, tjaffsa eller se ner på någon annan. Bara om olika åsikter som uttrycks. Och vi kan ju faktiskt komma överens om att inte komma överens :D

• Afrodite_Aug-07

Kalar

nädå. eller jo några drömmar har väl funnits. en bild av en strand, barfota med kärlen. Därav orden vind vatten och kärlek.
    just vind vatten och kärlek har varit våra ledord när vi planerat bröllopet även om det nu inte blir en vigsel på en strand som man kunnde ha trott efter den drömmen. Men det finns många vackra drömmar att uppfylla. Inte bara en. Barafota i stranden har jag ett helt liv på mig att stå med min blivande. Bröllopet skulle vi kunna genomföra på tusen olika sätt. det är bara en endaste sak som verkligen är viktig för oss. och det är Varandra. Vi och barnen.

• Afrodite_Aug-07

Kalar

vilken skön inställning.
    Jag tror att om man sätter mindre krav på sitt bröllop. så har man större chans att uppleva sitt bröllop som det mest perfekta och underbara. Om man däremot har massa krav och planerar minutiöst så kan man lätt bli besviken om det inte blir som man tänkt sig.

• Afrodite_Aug-07

Duchess

Oki, låter ju som om ni tänkt igenom detta ordentligt och inte tar ett spontanlån för att vara bekväma. Låter bra att ni tänkt igenom och vet att det funkar ekonomiskt.
    Jag kan förstå att ni vill ta lån i er situation. Jag hävdar ju fortfarande att det är bättre o låta bli om man kan. Me förstår att det inte alltid går.
    Glad att du skrev och berättade varför ni tar lån. Kul att få höra olika synvinklar på saker och ting.
    Och som jag skrev ovan. Man kan ju faktiskt komma överens om att inte vara överens. Så jag önskar er ett trevligt bröllop och hoppas ni inte behöver ta så stort lån. Lycka till.

• Afrodite_Aug-07

platta TV-skärmar, båtar, sommarstugor

alla dom sakerna är fasta saker som du kan sälja. saker som består och finns kvar längre än lånet.
    Din bröllopsdag kan du inte sälja. Och när kl slår midnatt så är den till ända. Sina första steg som man och hustru skall vara underbara. Bättre o sattsa på att ha ett bra underbart och skuldfritt äktenskap än att leva för bara en endaste dag.

• Afrodite_Aug-07

Duchess

en bil använder många dagligen under mååååånga ibland tiotals år. ett bröllop varar en dag.
    enkel matematik.

• Afrodite_Aug-07

Duchess

Din man har inget financiellt värde. Din man har du i och med äktenskapet oavsett om du spenderar 5kr eller 500 000 kr på bröllopsdagen. dom två hör ekonomiskt inte ihop.

Svar på tråden Det är synd