• Lapinette

Summan av allt

Gemma - min man är från Volmeranges les mines, en liten gruvby som ligger ca 20 minuter från Luxembourg. Där bor hela hans familj förutom en del som flyttat över gränsen till Luxembourg samt bror + fru som bor i Strasbourg. Så han har ingen anknytning till Syd Frankrike förutom jobb (han har bott där i två omgångar). Studerade gjorde han i Paris.

zea - datumet som står på kontraktet är 15 november. Har dock min hyresrätt tills den sista december ...men hoppas på att bli av med den tidigare.

• Lapinette

Och yes, min man har italiensk blod både från mammas och sin pappas sida varpå jag nu har ett italiensk efternamn. Det var många italienare som åkte upp och jobbade i gruvorna efter kriget.

• Lapinette

Gemma - min man blev rysligt glad över komplimangen. En tjej som serverade oss när vi var ute förra lördagen frågade mig om vi var syskon. Så lika tycker jag inte att vi är men vi får ofta höra att det är "äktenskaps tycke".

Det är lite sorgligt i de små byarna och inte fullt så modernt men samtidigt väldigt vackert men kullar och skogar. Påminner lite om Skottland tycker jag. Det är dit vi åker, hem till O's mamma och hans barndomshus.

Har nu varit nere och röjt lite i källaren. Kollat vad vi kan åka med till tippen innan flytt. Nu åkte mina dansskor och till tippen ska alla bucklor/priser. Har kartonger fyllda. Vad ska man ha sånt till?

• Lapinette

Råkade visst få in mitt inlägg precis efter utvandrarens om slit och släng kulturen. Jag är en hejare på att röja men kanske inte främst slänga utan sälja till någon som förhoppningsvis har mer användning av sakerna än mig. Är dock inte någon som själv går och fyndar på Loppmarknader och antikaffärer.

• Lapinette

Vi var inne på Kaplans när vi försökte hitta en lösning - en ring att sätta bredvid min förlovningsring men i slutänden så blev det att jag flyttade ringen och fick en ny på vänsterhanden.

Att handla på nätet eller ej. Man kan säkert fynda men då måste man vara helt säker på vad man vill ha. Själv gillar jag att gå runt i affärer, titta, klämma och känna. Svårt att göra via en dator. Men som sagt Blocket där har jag flera annonser ute just nu och imorgon kommer en äldre man och hans fru hit för att köpa min ena Villeroy & Bosch servis. Det är min förlorade pappas avdankade.

• Lapinette

Som sagt...internetshopping inte min grej. Däremot älskar jag att kolla in och boka resor via internet. Idag har jag varit i SydAfrika. Tänk så billigt och bra!

Annars är middagen precis avslutad. Oxfilé med en Chateau neuf de pape 2003...ett av mina favorit år pga la canicule (hettan som var i Frankrike). Min man svepte vinet som vatten så nu ligger han på soffan och är "trött". Själv sitter jag kvar här i köket med lite och tända ljus.

• Lapinette

Det närmaste gaseller jag kommer är att min man faktiskt intresserade sig över mitt SydAfrika research igår. Han t o m gick in på KLM och tittade på datum och biljetter. Åhhh...vi kanske kommer iväg!

Japp, oktobermånad och dags att ta fram höstkläderna. Mina nya och dyra stövlar ligger fortfarande orörda i kartongen under sängen. Snart, snart...blir det att spänna på dem och ge sig iväg. Ibland är det riktigt trevligt med höst.

Har ingen vacker handväska att klappa men ska nu gå hem och klappa på min fars Villeroy som snart åker iväg till Norrköping och en ny familj. Hoppas den kommer att nyttjas mer där än hos mig där den bara har stått i ett skåp.

• Lapinette

Dansa är faktiskt lättare i högklackat än att gå snyggt. I promise! En påse med stinkande dansskor åkte ned i soptunnan i söndags när jag rensade lite i källaren. Trist men vad ska jag ha dem till?

Mina nya, vackra, italienska stövlar är faktiskt med låg klack. Det var ett krav då mina andra svartta har mycket hög och smal klack. De används enbart vid party fast men å andra sidan de med smal, hög klack är superbra att spetsa snön på...dvs ganska så enkla att gå i när det är snödrivor.

Inga husdjur här inte och ingen längtan heller. Vi har en huskatt som jag myser med ibland när jag släpper in honom till grannen (som äger honom). Och sen har vi min brors barns kanin, Tobbe, som är underbar. Han beteer sig mer som en hund än en kanin. Vandrar fritt omkring på tomten utan att smita och ligger gärna och sover på ens fötter under middagsbordet. Love him!...men så är jag ju också en kanin.

• Lapinette

Snö är vackert men jag önskar vintern i Stockholm kunde begränsa sig till 2 månader, december och januari. Det var underbart i Cannes, typ 15 grader och för det mesta sol och ville man ha snö tog man bilen upp i bergen och åkte skidor. Lovely! Men, men...nu vill jag bo i Stockholm så jag får skylla mig själv.

Tror inte vi skaffar husdjur så länge vi inte har något barn som tjatar efter en kanin eller hund. Barn däremot är något vi försöker att införskaffa men ännu ej har lyckats med...men vi har tid på oss. Ingen stress här inte trots mina 36 år.

• Lapinette

mlu - blir avis på dig som åker till Rivieran. Hälsa från mig!!! Och visst när det gäller research så är en stjärna. Här undersöks det rejält vilket hotell som verkar passa oss bäst, vad man ska se, hur man ska åka etc. Det är mitt gebit, planera och undersöka...och även mitt jobb.

Svar på tråden Summan av allt