Inlägg från: Roslagsbrud |Visa alla inlägg
  • Roslagsbrud

Summan av allt

Jag har också glasögon - och är fåfäng - och rädd för linser! Dem jag har nu är för svaga men eftersom de var dyra så fortsätter jag att använda dem men måste ha ett par till utanpå (!) för att se på nära håll! Jag ser absolut inte klok ut när jag sitter vid datorn med dubbla glasögon och måste nog snart mitt förnuft till fånga innan synen brakar ihop alldeles...

Rea på Synsam säger du Lapinette? Hum, ska nog ta en sväng dit efter jobbet och efter Systemet!

• Roslagsbrud

Trevlig helg själv och lycka till med visningarna!

• Roslagsbrud

Kvinnor behöver aldrig ta av sig hatten, så behåll den på du!

• Roslagsbrud

Gemma: härligt att få sy upp en ny, ljus, klänning! Fick verkligen smak för sömmerskesydda kläder efter min brudklänning... Men, men, det får bli i ett annat liv!

Lapinette: min egen far, som bor i Frankrike, är alltid glad när vi ses men själv hör han aldrig av sig annat än till jul. Men faktum är att han ringde på bröllopsdagen - från Filipinerna. Fast jag tror förstås att det är hans fru som kommer ihåg saker åt honom... Fast någon bröllopspresent är det inte tal om.
    Har helt gett upp tanken på att ha en normal relation med honom och faktum är att det känns helt ok. Bättre att bestämma sig för det än att hela tiden bli besviken.

Tänk hur det kan vara med jobb ibland... Jag väntar fortfarande på att drömjobbet ska bli min men under tiden ringde en rekryterare och ville träffa mig för att diskutera ett helt annat jobb i en helt annan bransch! Vet inte ens om jag egentligen är intresserad men jag ska i alla fall dit och charma skjortan av dem så får vi väl se hur långt det räcker... Lönekuvertet är säkert dubbelt så tjock med detta jobb, men jag har insett att ingen lön i världen hjälper om man inte har roligt på jobbet.

Varför ska det alltid vara som ketchupflaskan - först ingenting och sedan allting?

• Roslagsbrud

Och så skriver jag som en kratta - ibland - men det vet ni ju redan!

Ack, mina lärare på Poppius skulle gråta blod...

• Roslagsbrud

Krya på dig Gemma! Du är just nu hetare än utomhusluften - undra på att du mår pyton! Just nu är det bara tån som får dricka alkohol så ge den ett ordentligt glas...

Lapinette: Inget majbarn, men det finns ju 11 andra fina månader att pricka in!

• Roslagsbrud

Grattis Lapinette! Vad roligt för er att sätta bo ihop... Men hur var det nu - bor du i en HR eller BR just nu? Är det en BR så har du en försäljning att se fram emot!

• Roslagsbrud

Oho! Här är jag! Har inte känt mig tillräckligt glamourös för att hänga med i snacket kring väskor och skor osv... men ändå läst och gottat mig åt allas små berättelser!
    Gemma och Lapinette: ni kanske minns att jag ville byta jobb? Jo då, jag lyckades! Efter 4 intervjuer och 1/2 dag med diverse tester så blev chefsjobbet mitt. Hurra! Lönen är i samma nivå som jag har nu, men arbetsuppgifterna blir helt annorlunda - byter bransch helt och hållet. Ska bli så kul! Lyckades även förhandla mig till 7 veckors semester - det ni! Börjar där vid årsskiftet och ska ta ut hela min innestående semester på gamla jobbet innan dess. Det blir en lång, härlig ledighet då jag hinner rensa hjärnan från det gamla och ladda inför det nya. Ska väl passa på att städa källaren och rensa ur garderoberna också .

Och så har vi varit på bröllopsresa i NY, 8 hela dagar. En spännande stad som verkligen gav mersmak! Det är så himla kul nu när man ser på filmer eller TV-serier som utspelar sig i NY och kan identifiera de olika stadsdelarna och ibland t.o.m. gatorna. Jag vet t.ex. var Sex and the City tjejernas favo konditori ligger (vi bodde alldeles i närheten)...
    Ikväll har Djävulen bär Prada premiär i Sverige. Läste boken när jag var i NY och ser fram emot att nu se filmen.

Ikväll blir det middag hos goda vänner och jag är så sugen på att köpa mig en klänning! Vill ha en kort omlottsklänning som jag kan ha leggings till.

Och så har vi plockat svamp fast jag undrar om jag lyckades med torkningen - ska verkligen trattkantareller bli svarta efter torkning?

• Roslagsbrud

Tack, tack! Jag håller mig inom kultursfären kan man säga och blir verksamhetschef för en större organisation (och nej - jag ska inte bli den nya kulturministern )

Firade med att sticka ner till Zaras (som tur är kommer även nya jobbet att ligga mycket centralt)och köpte en svart, klockad kjol och 3 likadana tröjor fast i olika färger. Vad 17 - hittar man en modell man gillar och är snygg i är det lika bra att satsa... Och så blev det några lyxiga praliner från Östermalmstorg att ta med till vännerna ikväll. Där ser ni - jag är på gång igen!

Stackars dig Lapinette - jag vet precis hur det känns! Själv tog jag en dag "semester" förra veckan för att få snora ifred.

• Roslagsbrud

Utvandraren:
    Har kollat men får meddelandet att det idag inte finns några lediga internetplatser kvar. Hittade dock info om att eftersom biljetter regelbundet lämnas tillbaka, så skulle man gå in dagligen och kolla. Det gör du enklast genom att skriva in "Idomeneo" högst upp på startsidan efter "recherche" som betyder "sök". Klicka sedan på ok. Klicka sedan på "Idomeneo" igen och därefter på "Réserver" som betyder "boka". Du får därefter veta om det finns platser eller inte (även skrivet på engelska). Lycka till!

• Roslagsbrud

Herregud vilket snökaos vi haft i Stockholm! Inte det att det kom så mycket snö, för det gjorde det inte, och inte heller att det pågick så länge (ett par timmar bara) men snöfallet inträffade igår e.m. lagom till rusningstrafiken och det blev snorhalt. Bussar, lastbilar och bilar med sommardäck ställde sig på tvären precis överallt och hindrade sand- och saltbilar. SL ställde in samtliga turer i hela Stockholm så folk höll på i timmar (och jag överdriver inte!) för att komma hem.
    Själv jobbade jag hemifrån och hade det bra...

Jag kommer att ha ett par veckor semester mellan mina jobb och jag har laddat ordentligt - har precis beställt en dvdbox med samtliga säsonger av Sex and the City! Har nämligen inte följt serien då vi inte hade den kanalen när det begav sig. Det är väl lite glamour i alla fall!

Massage... Vi fick ett presentkort på Sturebadet när vi gifte oss och har fortfarande inte utnyttjat det. Snart ska det dock bli av!

Vad roligt Lapinette med den nya lägenheten - ett helt nytt liv som börjar!
    Konstaterade själv att jag, inom loppet av 2,5 år, bytt bostad, man och jobb!

Mina ögonbryn ser hemska ut och jag måste göra någonting åt dem. Plocka själv kan jag inte längre - ser inte utan glasögonen och hur lätt är det att plocka ögonbryn med glasögonen på? Och så är luggen för lång och håret behöver slingas lite... Hum, jag har en hel del viktiga saker att fixa!

Gemma: lycka till med tentapluggandet - jag är SÅ glad att jag har allt sånt bakom mig! Räcker gott med att jag hjälper ungarna med deras studier...

• Roslagsbrud

Tänk att den kinesiska censuren satt klorna i BT! Herregud - hur hittar de dit? Vet du Gemma - jag tror att de spionerar på dig och du har väl sagt någonting ofördelaktigt om kina och så vips, blev du svartlistad... Ha ha, Gemma är en säkerhetsrisk - fast det visste vi iofs redan.

En vecka kvar på gamla jobbet - sen ska jag frossa i SATC! När vi var i NY så bodde vi inte så långt från det konditori som tjejerna gick och köpte sina cup cake från.

Visst är det roligt när folk vågar ge en komplimanger för det kläder man har på sig. Det händer mig när jag har min vinterkappa från Benetton som jag köpte i London. Fast senast var det nog på bröllopet. Eftersom vi gifte oss lunchtid på ett värdshus, så var det många där som inte hörde till bröllopsgästerna, och flera av dem gav mig komplimanger för klänningen. Snällt och lite otypiskt svenskt!

Städdag idag, men nu är jag klar. Ska imponera lite på damerna genom att berätta att jag dammsög hela sängen, lyfte upp bottnarna från ramen och damsögg under och runt om. Alla täcken och kuddar åkte ut (minusgrader = tar död på alla ev. kvalster) och sedan bäddade jag rent med nymanglade sängkläder (älskar att mangla). Känner mig så duktig! Gick sedan runt och fotade lägenheten!

Och så har de ringt från nya jobbet och berättat hur kul de tycker det är att jag ska börja, att jag var en toppkandidat osv. Bra för självkänslan måste jag erkänna. Men vi får väl se hur länge smekmånaden håller i sig...

Nu sitter jag här och väntar på mannen som är på väg hem. Vi ska passa på att ta en lång promenad i eftermiddagssolen. Sen finns två nya filmer på vår "måste-se-lista": Babel samt Borat. Två helt olika historier (drama + satir) som både fått lysande kritik.

• Roslagsbrud

Nu har jag varit och sett den - "Borat"... Jag lovar - man vet inte om man ska skratta eller gråta åt folks (amerikanares) fördommar och oändliga dumhet! Fast jag skrattade - ibland så att jag nästan tjöt...

Gemma: "Babel" är den nya filmen av Alejandro González Iñárritu, mannen bakom "21 gram" bl.a. Brad Pitt är lysande i den, Cate Blanchett likaså. En film, som precis som "Crasch" (fantastisk!) tar andan ur en. Se den!

Idag har vi, förutom bio, strosat i gråvädret och slask på stan. Lunch på NK och på vägen hem gick vi förbi Hötorget där handlarna skulle till att packa ihop och stänga. Kom hem med 2 kilo gula kantareller och en stor bukett rosor som vi fick för en spottstyver.

Lapinette: Tänk så roligt att få fundera över tapeter och möblering! Nej, det är inte konstigt att bestämma sig efter en kvart - jag är likadan. Går på magkänsla. Drömmen just nu är ett hus i New England inredd i Newport style (ja, jag vet att Newport är ett svenskt märke!). Och så ett hus i Provence förstås, och en lägenhet i New York. Och slutligen en massa tid och pengar (ärvda? Lottovinst?) så att vi hinner vara överallt. Nåväl - Stockholm och Roslagen är inte fy skam det heller!

Ikväll dricker vi en halv torr Riesling och inbillar oss att det fortfarande är sommar, trots snöblasket...

• Roslagsbrud

Vi firar jul hemma hos oss i år, tillsammans med våra föräldrar och mina barn. Ser redan fram emot att få duka fint och laga god mat. Har de senaste åren inte haft någon större lust att fira jul, men i år ska det bli riktigt roligt igen. Man behöver kanske "passa" några jular för att få tillbaka lusten?

• Roslagsbrud

Har aldrig sett biofilmen Borta med vinden, men väl läst boken. Upptäckte då att den franska bokserien "Den blå cykeln" är en ren efterapning av storyn, bara förflyttad till Frankrike och 2:a världskriget istället! Får man göra så?

Har nu lite semester innan nya jobbet börjar. Skönt med ett långt höstlov! Ska iväg på smokingmiddag i slutet av månaden och är sugen på att hitta en snygg festkjol med hög midja och lite vidd, till en rimlig penning. Har inte hittat det jag vill ha ännu - slutar väl med att jag får sy den själv...

Och så börjar julborden hopa sig. Finns denna tradition någon annanstans, alltså att man äter så mycket julmat innan julen att man är kräkfärdig på allt vad julmat heter när väl julaftonen infiner sig?

Vad ska ni äta?

• Roslagsbrud

Hinner inte delta i denna tråd så mycket, men läser den fortfarande då och då med nöje! Apropå Mannen som åt hemma hos mamsen, så är inte detta något för mig måste jag säga. Nu är jag äldre, men hur upphetsande är det med en man som måste hem till mamma och få mat så fort inte sambon/frun är hemma? Nej, jag vill ha en självständig man, en som reder sig själv och som klarar av några timmars ensamhet.

Jag blir överhuvudtaget rätt så förbryllad av flera trådar i BT. Samtidigt som många vill ha en massa råd om hur man ska ordna det perfekta bröllopet efter konstens alla regler, så verkar flertalet + deras gäster inte ha någon som helst susning om vanlig, daglig hyfs. Läser dem med förundran men vill inte delta - har märkt att BT brudarna kan bli rätt så aggressiva (återigen ett tecken på brist på uppfostran).

Så nu har jag blivit en gammal, fisförnäm gnällkärring också! Psss... - sprid inte ut det!

• Roslagsbrud

Min förra svärmor var en bitter, gammal kvinna som gärna gjorde livet surt för mig. Nu när jag inte längre är tillsammans med hennes älskade son, så gör hon tydligen livet surt för hans nya flickvän och berättar om hur fantastisk jag är! Det här har verkligen bekräftat det jag till slut förstod - det handlade aldrig om mig, utan om henne. Vår relation blev dock uthärdlig när jag satte ner foten ordentligt och krävde respekt från henne.

Min nuvarande svärmor är en charmerande och godhjärtad kvinna som jag gärna umgås med. Vi ska förresten dit och äta middag ikväll. Hon bad oss köpa en mobiltelefon åt henne och det har jag gjort - en godisrosa, söt liten sak...

Men innan ska jag städa ur och rensa garderoben. Den svämmar över och det är klädinsamling i morgon. Tänk så mycket plats det kommer att bli för alla nya inköp!

Jag har nog sett alltför många SATC-avsnitt på raken är jag rädd...

Svar på tråden Summan av allt