Inlägg från: utvandraren |Visa alla inlägg
  • utvandraren

Summan av allt

Tips till alla inbitna kashmir anhängare! Kolla in Margareta van den Boch kollektion för H&M. Var inom för ett par dagar sedan(tröst shopping eftersom jag inte har pengar..) och kom ut med både byxor, kardigans och tröjor i 100% kashmir och 3000kr fattigare.....

• utvandraren

Hej!

Busy, busy.... äntilgen ett par timmar i fred på kontoret!
    Har varit och kollat in Victor & Rolf kollektionen idag och var riktigt impad! Fina plagg med bra passform och fina material... Blev en trenchcoat och några toppar! Var naturligtvis tvungen att prova brudklänningen också, på kul! Riktigt fin faktiskt!
    Igår var jag och slipade huden så mitt lite rödlätta ansikte visade sig inte från sin bästa sida bara! Tänk vad viktigt sådant är....

Mlu, kashmir regerar! Byxorna var nästan de bästa! Gläder mig till att glida i dem ikväll!! Första hemma kvällen på en vecka.

Izunia! Lider med dig i astman. Jag har också det men är så bra medicinerad att jag inte märker det alls! Men så är det ju extra skrämmigt när det slår till på träning eller så. Hatar att man måste proppa kroppen full av kortison...

Gemma! Du är ju redan min hjälte men nu fick du extra stjärnglans! Kul att du börjar behärska dagliglivet på kinesiska. Er get-away låter fantastisk!

Lapinette! Gud vad kul med nya hemmet! Kanske du vill lägga ut några bilder? Från prospektet kanske?
    Min drömmosaik gick i kras då jag fick prisantydningen! 33500kr för en modul på 3,5 m2. Det hade vi verkligen inte råd med... Typ 70' för en vägg bakom badkaret är ju fullkomligt hopplöst..... GGRRRR.

Julen är fullkomligt öppen för oss än, har ingen aning om vad vi ska göra! Alperna? Mamma&pappa? not a clue... Kanske måste ta ställning snart?

• utvandraren

mlu,
    såg din meny i en annan tråd! DEt låter gott! Vad ska ni dricka till? Nyfiken i en strut...

• utvandraren

Oh... en sak till Mlu.
    Victoria Secret verkar ha tappat stinget på brudsidan! Men annars har de mkt fint! Men alla snälla(?) flickors dröm är väl La Perla. Älskar deras spetsar... Hur ser de ut dem som du köpt? Känner inte det märket...

• utvandraren

Oj vad denna tråd har blivit långsam och oglammig....

Jag sitter och ser ut på snöflingor som dalar ner och börjar få lite julstämning!

Roslagsbrud, jag skulle tro att det är ett relativt skandinaviskt fenomen detta med att käka julmat tills det kommer ut av öronen någon gång vid mitten av december. Själv tillhör jag inte den kategorien! Och inte ens på jobbets julbord blir det julmat! Vi brukar istället välja en resturang som har a la carte och äta 5-rätter med smarrig vin till. Då är det extra gott att komma hem till mamman och pappan och äta sill och skinka på julafton.
    Sedan måste jag tillägga att norska julmatstraditioner inte helt fallit i god jord hos mig.... Lutfisk med baconfett... huah... pinnekött med rotmos.... nej tack!

Har ni börjat förbereda julklappar? Jag har handlat någon ynka, enstaka liten! Men snart så...
    I Norge är staten så smart att vi har halv skatt på novemberlönen.. Det gillar vi!!

Annars glädjer jag mig precis som Lapinette till Sydafrika. ska bli riktigt skönt att komma iväg lite! Vet du förresten vad som gäller angående vaccin/malaria medicin? Om man bara ska vara runt Kapstaden och i Wine land så kanske man inte behöver något?

Hoppas flytten gick bra också...

Stålis, ha en riktigt fin vecka med gäst och turistupplevelser! Härligt att få någon att prata svenska med va?

• utvandraren

mlu.
    Vinerna låter bra. Pinot Grigio tycker jag kan bli lite tråkigt men i bröllopssammanhang är nog inte det så dumt. Du får en torr/frisk vin till en god peng.
    Till löjrom hade jag personligen valt(fri budget..) Champagne, öl eller en torr riesling.
    Porcupine Ridge Syrah är en bra vin från en bra producent.. Där behöver du inte oroa dig. Klassiskt val till oxe.

Dessertvinet fattade jag inte riktigt vad du menade "spenska" svensk/spansk????

Jag har hittils bara köpt in Champagne till vårat bröllop(som vi inte satt datum eller plats på...). Det blir i alla fall en vrålstilig Vintage 99 med det klingande namnet "Fleur de Passion". I love it....

Jag vill också åka till Frankrike... Hade varit mysigt med en resa till Roussillon i början av mars, ska se om inte det kan planeras in...Älskar verkligen att vandra i bergen där!

På torsdag är det Beaujolais Noveau släpp.... Hoppas någon av er hoppar på och firar lite!

Nu har jag vinpredikat färdigt för idag!!

• utvandraren

Gemma! Hoppas du kan berätta om din bergstur utan att bli hysterisk på utkastningarna...
    Grattis till examensresultaterna! Riktigt kul att få briljera...
    Jag är en sådan riktigt tråkig och icke språkbegåvad skandinav. Engelska och stapplande tyska är det enda jag klarar! Önskar att jag hade valt franska så jag i alla fall kunde kommunicera med de franska ikke så bi-lingual vinbönderna...

Vad ska ni bjuda VD och fru på?

• utvandraren

där smög sig visst ett norskt "ikke" in...

• utvandraren

Mlu. Här ska vi bo:

Hotellet i Kapstaden se så där ut, men helt ok.

http://www.citylodge.co.za/cl10.htm#

Detta verkar mysigt...

www.eastguesthouse.co.za/index.html

Lapinette: My god! Så där vill jag bo... Precis den typen av inredning som jag skulle vilja mitt framtida hus i! Lite avis...
    Angående bra vingårdar som man kan bo över på, ska jag genast forska lite!
    En kompis till mig som utbildar sig på Grythyttan, var på en 6 veckors studietur i SA. Hon sa att ett av deras bästa besök var på www.diemersfontein.co.za/
    De ser ut att ha bra övernattnig också!

Gemma! Jag är nog en av de nordligaste i tråden tror jag....

Igår kl. 00.00 öppnades BN korkarna på vissa utvalda platser i Oslo... Var inom ett franskt brasserie och smakade! Tycker faktiskt det är ganska gott!! Dricker med glädje lätt kyld vanlig beaujolais i alla fall!!

• utvandraren

Hej alla världsvana damer!

Behöver er hjälp! Är det någon som äger en Chanel jacka? Ni vet den klassiska dräktjackan? Hur är de i storlekarna? *hoppas*
    Jag vill supergärna ha gummistövlar... Hittade ett par jättefina cremefärgade med ljusblå detaljer i en butik här i stan, naturligtvis var de slutsålda i min storlek... Så nu är jag resolut blöt om fötterna! Vägra köpa Viking...

Om någon av er sett min andra tråd, så skrev jag att en av våra kompisar gått och gift sig idag! Med en tjej han kännt i en månad! Ack ack ack. Hur ska detta gå?
    Spekulerar vilt om varför.... Håller tummarna för dem i alla fall och ser fram emot att möta hans fru.

• utvandraren

Godmorgon!

Oj,oj oj vad mörkt det är p¨å morgonarna nu... Det är visst sån att jag inte vill gå upp alls nu för tiden! Den som ändå kunde gått i ide...

Trodde nästan att alla här på tråden gjort det, så det var trevligt att få ett livstecken Gemma!

Min helg började med en sushiorgie delux med en av mina bästa väninnor och tillika tärna. Jag hade ordnat mat och hon vin.. Det blev 1 flarra Champagne, en riesling och en flaska Beaujolais N. Klassikern kaffebailys( som jag bara dricker hos henne..).Massa snack och sen utgång... Gissa om jag hade ont i huvudet på lördagen?
    Jepp!!
    Söndagen var toppen igen, när hjärnan klarat att hänta sig från alkoholchocken! Då kavlade jag upp ärmarna, bakade bröd, lagade viltburgare med hemlagad aioli och var iväg och klängde på en klättervägg! Allt detta med min andra vapendragare och andra tärna, m2b var tvungen att jobba... som vanligt!

Igår var jag och handlade julklappar, har ett boktips för alla hobbygourmander: "Bagateller for livsnytere" vet inte om den finns på engelska, då han är en norsk stjärnkock. Men OJ vilken fin bok.....

Mlu, oj vad spännande!!

• utvandraren

Lapinette!

Så kul att höra att det går bra med er renovering... Jag är lite avis, vi gör verkligen ingenting! Men i nästa vecka kommer elektriker och hjälper oss med bättre ljus! Då kanske man orkar upp på morgonen igen??

Du kanske missade att lördagen var helt blank? Jag var väldigt nära badrumsmattan, men klarade mig precis!
    Nästa helg ska jag vara snäll... inga mer pansarfyllor. är för gammal för sånnt!!

• utvandraren

Trollsländan! Vilken pärs med svärmor.. Men helt säkert skönt att ha det avklarat! Släkten är verkligen alltid värst... Min egen svärmor skulle aldrig göra en fluga förnär.. men hon är å andra sidan så mesig att man ÖNSKADE att hon hade en åsikt någon gång. Jag har svårt att relatera till vuxna som inte uppför sig som de vuxna jag själv vuxit upp med dvs aktoritet och trygghet.
    Dödsjobbigt detta med jobbsökande och avslag... Tycker verkligen synd om dig, men du får trösta dig med att du troligtvis har en större chans än många. Du har relevant utbildning, social intelligens och stamina. Jobba på ditt nätverk så ska du se att jobbet kommer...
    För mig så har jobben alltid kommit och knackat på, så jag har nog aldrig reflekterat över hur svårt det kan vara!

Gemma! The perfect host....
    Grattis... Och du jag skulle inte deppa för mkt för att du inte klarar att bli en av de där steriotypa fruarna i Fendi "who lunch"... Man kan ha mycket roligare och framför allt ta mer plats om man inte får den stämpeln. Tror helt enkelt inte du passar som tapetblomma....
    Din syrianska vännina låter cool, det är spännande att tänka på hur olik hennes uppväxt måste ha varit. Kul om du får åka med henne och uppleva kulturen.

Jag måste nästan ligga lite före med julklapparna för min december blir så kort. Ska till toscana andra helgen och Paris veckan därefter. Sedan är det jul...
    Känner inte att jag kan chansa och handla allt i Paris, Tänk om jag inte hittar nåt? så där blir det bara shopping till mig tror jag.

Lapinette! Kanske du tränar för hårt? Eftersom förkylning och sådant är så efterhängsammt? Bunkra med c-vitamin och vitlök och kryp upp i soffan, eller ännu hellre i sängen i ert nya fina sovrum!

Svar på tråden Summan av allt