• Lapinette

Summan av allt

Tänk att även små damer i dräkt kan vara så oförskämda. Jag hade nog bara stått och gapat chockartat om detta hade hänt mig. Kanske hon liksom jag (i torsdag) hade fått nog?

Åhhhh, vad jag emellanåt längtar till Cannes. Ljumna vindar, vår terrass, promenader i Esterel och vår pool!!! Har ett foto i köket med närbild på mitt ansikte och poolens vackra mosaik i bakgrunden. Tittar på det när jag åt frukost medans det duggregnar utanför. Suck! Försöker tänka så här - underbart att vi har fått uppleva denna period, nu är det dags för en annan del av våra liv.

Till löjrom dricker jag helst champagne men jag ska villigt erkänna att jag är absolut inget proffs när det gäller att kombinera mat och vin. Kan bara de enklaste knepen men champagne går ju till allt !

Vi hade inget dessertvin (där snålade vi in) men däremot så handplockade vi vinerna utifrån en given budget från Gripsholms Värdshus. Hamnade självfallet på vår övre gräns...vad annars? Var på restaurangen ca 1 månad innan bröllopet och provade ca 10 olika viner (hur härligt som helst) och självfallet hamnade valet på två franska, en Chablis och så en rödvin från en ekologisk odling i Provence.

mlu - vad spännande! Snart dags för er. Du vet att du sedan måste visa massor med kort för oss här på tråden.

• Lapinette

Gillar på "Capen", Ferrat och Antibes. Har promenerat där många gånger men min absoluta favorit är fortfarande bergen. Antingen Esterel eller de "riktiga" bergen uppåt land. Där är man ute i fullständig natur, milsvidd utsikt och massor av härliga dofter. Speciellt i februari då mimosan blommar. Mmmmm....

Andra favorit ställen är bergsbyarna så som Eze, St Paul och Gourdon. Som du märker älskar jag bergen. Kusten är vacker också men när det gäller stränderna på Rivieran så har jag absolut inte såld. Har under våra 2,5 år i Cannes bara varit nere och badat 2 ggr. Då ska tilläggas att jag älskar att bada men vi fördrog poolen. Det är trångt och svårt att hitta parkering och vattnet är ju inte så där azurblått som på Sicilien/Kroatien/Grekland.

Oj, nu blev jag helt förlorad igen... rivieran...suck!

• Lapinette

Vi har varit i Eze i januari, en otroligt vacker dag och total tystnad i byn samt i början av maj och så i juli. Rivieran tycker jag är absolut bäst på våren och hösten. I juli och framför allt augusti ska man åka någon annanstans. Då är det bara olidligt varmt och trångt.

• Lapinette

utvandraren - firar gör vi gärna men ingen Beaujolais Noveau här inte. Mannen är inte speciellt förtjust. Det blev dock en flaska skumpa i helgen för att fira att flytten var klar och igår oxfilé och en italienare som vi köpte på vår honey moon i maj.

utvandraren - lite tips på Syd Afrikanska viner tas tacksamt emot.

• Lapinette

Gemma, you are a star! Stort grattis till tentorna. Har du alltid varit sådan, som pressar dig till det yttersta? Själv var jag helt manisk när jag pluggade marknadsföring (IHM) och såg till att ha VG på allt vilket innebar att jag och tre andra utsågs till de bästa eleverna i vår årskull. Inte för att jag absolut ska vara bäst utan för att jag verkligen ville veta allt och ville göra det bästa jag kunde. Jag älskade att plugga men var totalt asocial den perioden (förutom på skolfesterna ).

Trevligt att ha dig åter och du måste berätta mer om er bergstur?!

• Lapinette

Gemma så skoj att du är tillbaka! Det har varit rätt så dött här utan dig.

Jag var ingen superpluggare i skolan heller. För mig kom dansen no 1 och skolan no 2. Dessutom har jag svårt för språk även om jag har försökt mig på ett antal genom åren (spanska, italienska, franska). Men när jag väl läste något som intresserade och inspirerade mig mycket så läste jag som en tok. Då var det skoj, jag ville lära mig allt och så sporrade jag mig som en tok att prestera det bästa. Sen var jag en av de få i klassen som faktiskt betalade min utbildning själv (de flesta får den ju av sin arbetsgivare) vilket säkert gjorde mig ännu mer motiverad.

Er tur upp till bergen låter underbar? Hur var hotellet? Lika vacker som naturen? Jag ser fram vår nästa naturupplevelse - Sydafrika men det känns fortfarande ganska så avlägset. Vi ska stanna en vecka i Kapstaden innan vi åker iväg på 3 dagars safari. Det är en lodge som en tjej här på BT har tipsat mig om www.blaauwbosch.co.za
    Kommer även stanna ett par nätter på en vingård - utvandraren - har du några tips där?

mlu - passerar nu er kyrka dagligen. Kan inte låta bli att tänka på att ni snart ska gifta er. Vilket datum, vilken tid...utifall jag går förbi och ser ett brudpar stå på trappen så vet jag ju att det är ni.

• Lapinette

Trollsländan - skoj det där med adresserna men mina har inte varit så skojiga - Agnes Lagerstedts gata...måste vara den längsta gatuadressen i stan och nu Gästrikegatan...låter inte heller så bra i mun. Men Petit Juas tycker jag är ganska så fint (Cannes).

Ert hus låter bedårande. Är det där ni ska tillbringa somrarna för jag antar att det blir lite långt att bara åka dit för en helg? Vi (min mamma) har ett litet krypin i Mariefred. Precis lagom för att åka ut en kväll eller en helg. Hoppas på att tillbringa några veckor där i sommar då jag de senaste åren har försummat det (läs prioriterat män i utlandet).

mlu - vi har inte bokat boende men jag antar att det är lättare att hitta något i början av februari än när ni åker (hoppas åtminstone det). Har dock blivit rekommenderad deras bed and breakfast så något sådant blir det nog i Kapstaden och sedan i Knysna som jag tycker ser så vacker ut. Tänker inte bo lyxigt utan mer på normalnivå och sedan lyxar vi till på safarin och på vingården. Ska även hyra bil under hela tiden vi är där för att se så mycket som möjligt på egen hand.

Gemma - vi åker den 27 januari och blir borta i 2 veckor.

• Lapinette

utvandraren - tack för tips. När jag såg att du hade någon Grythyttekompis som varit nere nyligen i SA funderade jag på om det är densamma som jag känner men så såg jag att du skrev HON. Fast de kanske var nere på samma resa. Ska fråga honom om tips. Bra att du påminde mig.

mlu - vore jätteskoj om man fick se dig "live" nästa lördag. Vi får se om vi är i området för då ska jag verkligen hålla ögonen öppna.

Förresten det var jättelänge sen Izunia var inne på tråden. Kom att tänka på henne då jag passerade Lund dagen innan hennes bröllop i augusti.

• Lapinette

Trollsländan - låter som en riktigt idyll! Gillar skarpt traditioner och har hittills bara hållit mig borta 3 ggr (sen jag föddes) från landet när det är Midsommar. Den ska firas där ute med tradition om att klä midsommarstång, dansa runt den på eftermiddagen och sen se alla fulla människor där på kvällen. Vi har ett gemensamt firande med alla stugor i området nere vid en av våra badplatser.

Gällande gatunamn så la Tele2 (mina älsklingar ...NOT!!!) in Gästriklandsgatan på min man i Eniro. Bra va? Killen i andra änden förstod inte min man när han klart och tydligt sa Gästrikegatan så min man var pedagogisk (trodde han) och sa - som landskapet. Jahaaaaaa, Gästrikland och så blev det fel. Själv bor jag på Gästrikegatan .

• Lapinette

mlu - visst är det mycket som ska fixas på en själv innan bröllopet. Själv kände jag att någon riktig lyxhustru är nog inget för mig då jag satt hos manikyren och skulle låta lacket torka. Jag kan inte sitta still så länge utan att göra något vettigt....myror i brallan.

Trollsländan - jag skrattade också gott när min man bad mig gå in på eniro.se och se vad som stod under Z. Nu är det ändrat.

Märks det att jag inte har någon som helst arbetslust idag?!

• Lapinette

Gemma - det låter som en gourmetfylld helg. Vår helg innebär tapetsering av sovrum. Har nu lyckats pilla ned 4 lager med tapeter och mannen har börjat måla taket. Var förbi färgaffären i våra kvarter igår och bar hem 7 rullar med isblå-grå tapet, spackel, färg och alla andra tillbehör.

Märkte klart en fördel med att bo i stan igår. En väninna som bor på granngatan frågade om vi skulle ta ett glas vin ute. Istället föreslog jag henne att titta förbi hos oss. Hon kom lagom till vår middag så det blev mat och vin och jättetrevligt! Gillar mer och mer att kunna vara spontan (jag är annars en planeringsmänniska i kvadrat!)

Trollsländan - när jag läser din beskrivning av trotsig 2-åring känner jag nästan (bara nästan) glad över att vi ännu ej väntar barn. Vill ha, vi försöker samtidigt som vi njuter av att få vara bara vi två.

Izunia - så er bröllopsresa är nära. Vad härligt att få se solen! Just nu är det ett totalt mörker med tunga moln som hänger över Stockholm.

• Lapinette

utvandraren - mon dieu, är mäkta imponerad av den där klätterväggen efter 3 pavor vin med din väninna. Jag hade legat raklång på badrumsmattan efter en sådan kväll. Garanterat!

Själva har vi nu renoverat vårt sovrum så går i isblått/grått mot våra varma körsbärsfärgade möbler. Har dock lite små saker kvar som att sätta tillbaks lister och lite vitkantsmålning men attans vad skönt att ha det gjort!

Förutom sovrumsrenovering har helgen bestått av champagne och dessertvin från Bourdeaux (som jag absolut borde komma ihåg namnet på ...men inte just nu). Det blev gåslever till förrätt, stora räkor marinerade i vitlök och cayenne på en salladsbädd till huvudrätt och efterrätten hade jag varit nere och köpt i ostaffären runt hörnet. En underbar crème med choklad och nötter på. På söndagen var jag för trött att laga mat efter allt tapetklister så det blev en rejäl portion sushi till champagnen som var kvar sen lördagen.

Annars så är jag förkyld IGEN! Hostar om nätterna och ser ut som ett vrak om dagarna. Sen så är dt ju världens mest deprimerande väder och min man är i Tel Aviv. Visst är det synd om mig?!

• Lapinette

Sist jag hade baksmälla är för ett par veckor sedan när vi var på en parmiddag hos några kompisar till min bror. Det var den som började 19:00 och slutade 04:30. Dagen efter hjälpte min familj oss att flytta alla kartonger vi packat. Vi låg som två döingar ända in i det sista sen var det bara att springa i trappor med en kopp te i magen (kunde omöjligt äta något).

Gemma - jag antar att middagen med VD och fru gick strålande trots krångel med spisen?

Svar på tråden Summan av allt