• Mian

Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!

Häromdagen träffade min pojkvän sitt ex för en middag ute. Jag har berättat minst 3-4 gånger om att jag inte gillar det och hur dåligt jag skulle må. Har haft ont i magen i någon vecka inför detta och det visste han om.

Jag har försökt sätta mig in i hans situation för att inte vara för "gnällig" och förbjudande men det går inte denna gång.
    Jag träffar inte mina ex, mycket av respekt för honom.
    Ett ex är för mig ett ex och ska så förbli, visst det är ok för mig att ha kontakt över nätet ibland men INTE att träffas.

Vad tycker ni? Hur skulle ni reagerat?

(Han bad mig att skriva här för att se vad alla svarade ) Han tycker nämligen inte att han gjort fel, utan tycker inte jag ska vara hans chef!

• Svar på tråden Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!
  • Tommys Jenny

huj, hahahaha!
    Jag fick precis en flash om hur jag hade reagerat. Man kan nog säga att det hade inte funkat så bra om min blivande hade behov av att spendera tid med ett ex. Jag är inte svartis på vem som helst, men gamla flickvänner... Nope! ni får kalla mig knäpp men jag hade blivit skogs-tokig!
    Kram Jenny

• KatarinaT

Om han inte haft kontakt med henne förräns nu - varför börja då? Särskilt som du mår dåligt av det. Jag förstår om man har en kompisrelation med ex sedan tidigare, då blir ju exet förhoppningsvis en av kompisarna för den nya partnern. Men jag kan inte förstå varför man skulle ta upp kontakten efter att man blivit ihop med en annan...

Jag hade inte tyckt om att min pojkvän träffar sitt ex. Skulle ställt mig tvärt emot det!

Fick du följa med på middagen? Varför gjorde du inte det isf, skulle kanske kännts bättre?

• 6-train

Fundera på varför du tycker det känns så otroligt jobbigt.
    Vad är du rädd för ska hända egentligen?
    Att han ska lämna dig och gå tillbaks till henne?

Jag tycker det verkar som om han har förklarat att han verkligen inte är intresserad av henne mer än som vän, och då måste du försöka lite på honom!

Tillit är väl grunden i ett förhållande?? Om inte detta finns så tycker jag att man har mycket att jobba på.

• Sandgren

Hmm... Jag skrev mitt svar i den andra tråden, men kan ju lägga hit det oxå

Jag tycker det är oerhört konstigt att inte kunna umgås med ett ex! Själv umgås jag med en gammal pojkvän och hans nuvarande tjej, dom var nyss på vårt bröllop. Min kille ser inget konstigt i detta, han litar ju på vår kärlek! Skulle jag ha en partner som reagerar som TS, alltså genom att i stort sett förbjuda att vi träffas, skulle jag verkligen fundera på om detta är ett förhållande som jag vill fortsätta i. TILLIT är en viktig grund i ett förhållande!

• Thezz

Jag hade varit skitförbannad och känt mig besviken. Vad är det som gör att han måste träffa sitt ex? Personligen känner jag att, har man avslutat ett förhållande varför då ha kontakt med personen, såvida de inte har barn tillsammans.

• Yran brud

Min man hade kontakt med sitt ex när vi träffades. De käkade lunch vid något tillfälle och han bedyrade hela tiden att han inte var intresserad av henne. Efter ett halvår ville han ha ett break vilket ledde fram till att vi gjorde slut. Vi hade knappt någon kontakt i 1 1/2 månad tills vi inte kunde vara i från varann längre och blev tillsammans i gen. I dag är vi gifta. Till saken hörde att han hade känt sig osäker på sina känslor för henne. Fick även veta att så fort han hade gjort slut hade han gått tillbaka till henne. Han behövde väl det för att inse att det inte fanns några känslor kvar för henne och för att inse hur mycket jag betydde. Han har ingen kontakt med henne nu och vill inte det själv heller. Jag tyckte inte om det då coh jag fick mina värsta farhågor besannade. Om det hade varit samma situation i ett annat förhållande hade jag sagt nej. Men det hela beror väl på vad man har för typ av relation. Är det en kompis relation där ni är ett gäng som kan umgås eller att ni kan umgås allihop. En varning är om hon alltid ringer på hans mobil när hon vill honom något och aldrig på eran hem telefon... Är hon inte intresserad borde hon inte ha något problem med att prata med dig om du skulle råka svara. Vill också bara bifoga grabbarnas reaktion här hemma. De låter hälsa att en tjej kan vara kompis med sitt ex men inte en kille då han oftast har några baktankar eller känslor kvar som kan vara förvirrande...

• Sillal

Tycker att han borde låtit bli om du mår dåligt av det..

Sen om det hade varit okej för dig och dom vill äta middag så skulle du varit med. Annars kan jag inte se en anledning till varför ett ex o han ska äta middag..

Men, han borde låta bli helt när du mår dåligt av det, och då gäller det över internet från din sida med.

• Fröken J

Naturligtvis ska du inte vara hans chef, men ett förhållande bygger väl på ömsesidig respekt där man försöker undvika att såra varandra.

Frågan är vad som är viktigast för honom - att träffa henne eller att inte såra dig, å andra sidan är ju frågan också vilket som är viktigast för dig - dina svartsjuka (?) känslor eller hans rätt att träffa vem han vill...

Sånt här är inte lätt och inte heller självklart på något sätt. Försök sätta er ner och prata i lugn och ro - låt honom förklara varför det är viktigt för honom att hålla kontakten med sitt ex och låt honom lyssna på dig när du förklarar varför du reagerar som du gör. Fundera sedan på hur ni kan gå tillväga för att ni båda två ska må så bra som möjligt, för det måste väl ändå vara målet för er båda?

• EmsP

Ett ex e just det, ett ex!

Det fanns ju en anledning att göra
    slut från början eller hur???

Varför ska man hålla på att träffas då?!
    Än värre om personen man älskar mer än ngt annat tar skada av det.

Lägg ner ex-projektet e allt jag vill säga!

Svar på tråden Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!