• nenne78

Spara-pengar-berättelser önskas

jag har inga studielån, har jobbat sen jag tog studenten och har aldrig fått en spänn från mina föräldrar. Idag har jag 120.000 på banken, trots börsfall på mina fonder och en bostadsrätt (som min sambo också äger iofs). *skryt*
    Nu till bröllopet kommer mycket av det att försvinna, och dessutom ska vi köpa en ny bil. Den tar vi ett litet lån på visserligen, men eftersom vi är två så blir det inte så farligt.

Sen han friade i april har jag sparat 7500:- i månaden, och då har jag inte snålat på något annat. Han kallar mig för flickan med guldbyxorna för jag hittar alltid sedlar i mina kläder som jag glömt att jag lagt där.
    Vi bor billigt och vi tjänar hyffsat båda två. och inga barn. Riktiga dinkisar!

• nenne78

Evelina84

Det är klart det går! Ni verkar också få det att funka. Det gäller nog att komma överrens (även om man har delad ekonomi) vad man ska satsa på. Vi har valt att lägga krutet på:
    * bra mat, inget halvfabrikat men däremot ekologist, svenskt och närbutiken.
    * bröllopet
    * resor
    * våra fritidsintressen. Han cyklar, vi åker slalom, frilufsar (inte så billigt som man kan tro)
    *lägenheten, jag är f ö ljuslyktefetischist...

så vi skippar fredagsfilmen med chips och läsk, röker inte, tar bilen bara om vi ska åka långt (snygg rumpa av mycket cykling ) och lever på en massa kärlek. *todiloo*

jag tror att man ska leva som att man har pengar och inte bekymra sig så mycket. helt plötsligt har det gått en månad och lönen dimper ner igen. Ska kanske tillägga att jag varit arbetslös i omgångar men klarat mig ändå. Det går faktiskt mer pengar när man inte har något jobb för då är man oftare på stan och handlar...

• nenne78

jo, det är klart att man ska unna sig, annars blir det bara tråkigt! Men har man väl börjat och ser att det börjar växa på kontot så blir man taggad också.
    jag skrev i en annan tråd att det är bra att ha olika saker att stoppa pengar i. Vi har en stor burk som jag har klätt med gamla drachmer och bilder från resekataloger. Där lägger vi småpengar till resor (svårt att gissa...). En annan grej är att när man fyller år, har namnsdag, julafton mm så kan man ge varandra resecheckar eller något till bröllopet. Då slår man ju två flugor i en smäll.

Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas