• Evelina84

Spara-pengar-berättelser önskas

Jag tycker det är riktigt intressant att läsa om andra människors tänkande kring sparande och hur de gått tillväga. Därför vill jag gärna ta del av era spara-pengar-berättelser. Alltså vad har ni sparat/vad sparar ni till? (Bröllop/bil/hus/cykel/resa etc) Hur har ni gått tillväga med sparformer, levnadsstandard etc?

Jag vet att det finns många sparsamma och ekonomiska människor därute som köpt både det ena och det andra kontant. Dela gärna med er av er berättelse.

Jag är alltså inte ute efter direkta spartips utan mer berättelsen kring sparandet.

Jag och min sambo sparar delvis pengar långsiktigt med bland annat husköp och pensionen som mål, sedan kortsiktigt till bröllopet. Man kan också säga att vi sparar pengar genom att jag studerar utan att ta lån, det kommer att ge oss en stabil ekonomi när jag är färdigutbildad.

• Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas
  • nenne78

jag har inga studielån, har jobbat sen jag tog studenten och har aldrig fått en spänn från mina föräldrar. Idag har jag 120.000 på banken, trots börsfall på mina fonder och en bostadsrätt (som min sambo också äger iofs). *skryt*
    Nu till bröllopet kommer mycket av det att försvinna, och dessutom ska vi köpa en ny bil. Den tar vi ett litet lån på visserligen, men eftersom vi är två så blir det inte så farligt.

Sen han friade i april har jag sparat 7500:- i månaden, och då har jag inte snålat på något annat. Han kallar mig för flickan med guldbyxorna för jag hittar alltid sedlar i mina kläder som jag glömt att jag lagt där.
    Vi bor billigt och vi tjänar hyffsat båda två. och inga barn. Riktiga dinkisar!

• Evelina84

Kul att höra!!!

Ofta hör man bara folk klaga över ekonomin och att lånen bara växer osv. Därför får man lätt uppfattningen att det är svårt/omöjligt att spara pengar och fixa det man vill ha kontant. Därför är det motiverande att höra om personer som verkligen lyckas.

• Fru Henax