• Evelina84

Spara-pengar-berättelser önskas

Jag tycker det är riktigt intressant att läsa om andra människors tänkande kring sparande och hur de gått tillväga. Därför vill jag gärna ta del av era spara-pengar-berättelser. Alltså vad har ni sparat/vad sparar ni till? (Bröllop/bil/hus/cykel/resa etc) Hur har ni gått tillväga med sparformer, levnadsstandard etc?

Jag vet att det finns många sparsamma och ekonomiska människor därute som köpt både det ena och det andra kontant. Dela gärna med er av er berättelse.

Jag är alltså inte ute efter direkta spartips utan mer berättelsen kring sparandet.

Jag och min sambo sparar delvis pengar långsiktigt med bland annat husköp och pensionen som mål, sedan kortsiktigt till bröllopet. Man kan också säga att vi sparar pengar genom att jag studerar utan att ta lån, det kommer att ge oss en stabil ekonomi när jag är färdigutbildad.

• Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas
  • nenne78

jag har inga studielån, har jobbat sen jag tog studenten och har aldrig fått en spänn från mina föräldrar. Idag har jag 120.000 på banken, trots börsfall på mina fonder och en bostadsrätt (som min sambo också äger iofs). *skryt*
    Nu till bröllopet kommer mycket av det att försvinna, och dessutom ska vi köpa en ny bil. Den tar vi ett litet lån på visserligen, men eftersom vi är två så blir det inte så farligt.

Sen han friade i april har jag sparat 7500:- i månaden, och då har jag inte snålat på något annat. Han kallar mig för flickan med guldbyxorna för jag hittar alltid sedlar i mina kläder som jag glömt att jag lagt där.
    Vi bor billigt och vi tjänar hyffsat båda två. och inga barn. Riktiga dinkisar!

• Evelina84

Kul att höra!!!

Ofta hör man bara folk klaga över ekonomin och att lånen bara växer osv. Därför får man lätt uppfattningen att det är svårt/omöjligt att spara pengar och fixa det man vill ha kontant. Därför är det motiverande att höra om personer som verkligen lyckas.

• Fru Henax

Ett billigt boende är det ultimata om man vill kunna spara pengar! Vi bor riktigt billigt i en bostadsrätt som vi köpte för ca 10 år sen. Och det gör att vi har möjlighet att spara en hel del.
    Nu har ju vi iofs ganska bra inkomster båda två och det hjälper ju också till!

Men eftersom vi inte har nån strävan efter en lägenhet i city eller en villa just nu så bor vi kvar och spar pengar till den dagen vi vill flytta!

Vi har heller inga studieskulder då vi jobbade vid sidan av studierna! Så mycket man nu fick! Vilket inte var särskilt mycket...
    Våra föräldrar hjälpte oss också under studietiden med pengar till litteratur m.m.
    när det var extra knapert! *tacksam*

Vi inser ju att det nu är vi har det som bäst ekonomiskt och passar därför på att spara. Den dagen vi får barn måste vi flytta till större och då lär ju vår ekonomi förändras radikalt!
    Så nu spar vi på vanliga bankkonton samt i fonder och pensionsförsäkring. Och det är tråkigt som f-n men ändå himla skönt!

• snyggobert

Evelina84; Det är väl klart att det enda man hör är bara folk som klagar över sin dåliga ekonomi... De som har det bra och har pengar som de kan spara klagar väl inte så mycket om det! För det låter ganska illa i de pankas öron om nån bara kläcker ur sig "nä, fan vad jag är duktig, har lyckats spara tiotusen den här månaden och har ändå råd att gå på krogen, duktiga mig"
    Sånt säger man ju inte...

Är för tillfället ganska pank, men har (innan barnen) haft gott om pengar och sparade undan en hel del pengar som gick till vårt bröllop i somras.

Annars sparar jag till pensionen varje månad, och en extra femhundring dras till ett "nödkonto". Nu för tiden ligger det sällan mycket pengar där, men snart börjar jag jobba igen (mammaledig nu) och då ska vi spara kanske 3000 i månaden till en resa till Thailand i tre veckor vintern 07/08.

Det är dyrt med barn!!!

• nenne78

Evelina84

Det är klart det går! Ni verkar också få det att funka. Det gäller nog att komma överrens (även om man har delad ekonomi) vad man ska satsa på. Vi har valt att lägga krutet på:
    * bra mat, inget halvfabrikat men däremot ekologist, svenskt och närbutiken.
    * bröllopet
    * resor
    * våra fritidsintressen. Han cyklar, vi åker slalom, frilufsar (inte så billigt som man kan tro)
    *lägenheten, jag är f ö ljuslyktefetischist...

så vi skippar fredagsfilmen med chips och läsk, röker inte, tar bilen bara om vi ska åka långt (snygg rumpa av mycket cykling ) och lever på en massa kärlek. *todiloo*

jag tror att man ska leva som att man har pengar och inte bekymra sig så mycket. helt plötsligt har det gått en månad och lönen dimper ner igen. Ska kanske tillägga att jag varit arbetslös i omgångar men klarat mig ändå. Det går faktiskt mer pengar när man inte har något jobb för då är man oftare på stan och handlar...

• Evelina84

nenne78:

Ja jag tror det absolut kommer att fungera för oss, jag visste inte att vi kunde spara så mycket eftersom vi aldrig haft ett så tydligt mål som nu. Jag tror det gör oss mer motiverade.

Vi tycker också att ekologiskt är viktigt och handlar gärna lokalproducerat. Och precis som er röker vi inte, och jag dricker aldrig alkohol, min sambo sällan.

Egentligen skulle vi kunna spara ännu mer, ingen tvekan. Men att gå på bio ibland eller göra andra mysiga saker förgyller vardagen. Skulle vi i februari/mars märka att det fattas mycket pengar kommer vi att snåla in på sådant också.

• nenne78

jo, det är klart att man ska unna sig, annars blir det bara tråkigt! Men har man väl börjat och ser att det börjar växa på kontot så blir man taggad också.
    jag skrev i en annan tråd att det är bra att ha olika saker att stoppa pengar i. Vi har en stor burk som jag har klätt med gamla drachmer och bilder från resekataloger. Där lägger vi småpengar till resor (svårt att gissa...). En annan grej är att när man fyller år, har namnsdag, julafton mm så kan man ge varandra resecheckar eller något till bröllopet. Då slår man ju två flugor i en smäll.

• Evelina84

Nenne78: Roliga tips!!!

• anne på grönkulla

Vi har ett konto där vi sätter in alla mynt och så - dvs vi tömmer plånboken på mynt varje dag vi kommer hem. Det började vi med ganska tidigt när vi blev tillsammans och så sparade vi faktiskt ihop till våra förlovningsringar (men det tog tiiiid). Nu sätter vi av lite mer penagr än bara mynten på det kontot och använder det för småsaker med guldkant - en fin middag ute nån gång eller en weekendresa vi inte annars hade haft råd med. Man får ihop förvånansvärt mycket pengar på det sättet!

• Angelici

Vi sparar pengar genom att inte röka eller gå ut på krogen, killen köper nästan aldrig några kläder (kanske varannat år, bara det nödvändigaste) och jag köper bara billiga kläder.
    Vår pengaslukande bil använder vi bara när vi "måste", dvs om man annars hade varit tvungen att tacka nej till ett jobb pga kollektivtrafiken inte går dit.
    Vi snålar på allt utom mat.

Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas