• Evelina84

Spara-pengar-berättelser önskas

Jag tycker det är riktigt intressant att läsa om andra människors tänkande kring sparande och hur de gått tillväga. Därför vill jag gärna ta del av era spara-pengar-berättelser. Alltså vad har ni sparat/vad sparar ni till? (Bröllop/bil/hus/cykel/resa etc) Hur har ni gått tillväga med sparformer, levnadsstandard etc?

Jag vet att det finns många sparsamma och ekonomiska människor därute som köpt både det ena och det andra kontant. Dela gärna med er av er berättelse.

Jag är alltså inte ute efter direkta spartips utan mer berättelsen kring sparandet.

Jag och min sambo sparar delvis pengar långsiktigt med bland annat husköp och pensionen som mål, sedan kortsiktigt till bröllopet. Man kan också säga att vi sparar pengar genom att jag studerar utan att ta lån, det kommer att ge oss en stabil ekonomi när jag är färdigutbildad.

• Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas
  • Evelina84

Fd svart brud:

Vi har precis bytt till ett ett annat telefonabonnemang och i samma veva ändrade min sambo sitt abonnemang också så trots att han nu betalar dubbla fastaavgifter (bara någon månad till) så har hans mobilräkning sjunkit med mellan 50-100 kr / månad!

har precis börjat betala räkningar via internet...är det smidigt med e-faktura?

• Duchess

Jag använder e-faktura på bland annat telefonräkningarna. Det är jättesmidigt. Dessutom har jag autogiro på alla räkningar som är fasta kostnader (t ex hyran, studielånet och hemförsäkringen).

Jag vill inte ha autogiro på telefonräkningarna - jag vill tvingas godkänna den HÖGA summan varje månad, och tänka på det under den kommande perioden... :)

• Evelina84

Vi funderar på e-faktura...men vill nog komma in i betalningen via internetbanken först. Har bara använt det 2 gånger hittills, men är sååå nöjd med att vi fixa internetbanken till slut! Vilken koll man får...

• f.d. Svart brud

Evelina

Ja, det är stor skillnad mellan olika mobilabonnemang. Man tänker inte alltid på det...

E-faktura är jättesmidigt. Och så sparar man faktureringsavgiften på typ 25 kr på räkningarna. Vi kör e-faktura eller autogiro på allt vi kan.

• AnnaHBG

Hej Alla!
    Blev verkligen inspirerad av att spara efter ha läst inläggen på denna tråd. Så jag tog min i kragen och ringde till vårt elbolag (vilket jag borde gjort för mkt länge sedan!)idag. Det visade sig dock att jag hade ett bra avtal.

Jag har även kopplat in bredbandstelefoni idag. Detta gör att vi kan säga upp det fasta teliaabonnenmanget. Sparar nog 4000 kronor per år med detta.

Jag har även begärt autogiro och efaktura från flera bolag detta sparar vi kanske 1000 på per år.. Trodde aldrig det skulle bli så mycket, men bara på bilavbetalningen var det 40 spänn per månad i aviavgift det blir 960kr på 2 år i HELT onödig utgift.. Jag är en så där latis som inte riktigt har orkat ta tag i det där utan accepterar snällt när räkningarna kommer. Men nu blir det andra bullar vill jag lova!

• Trollsländan

Mitt bästa spartips inför bröllopet är faktiskt själva maten och drycken. Vi anlitade en student på kocklinjen och knepade ihop menyn, köpte in maten själva samt drycken från tyskland. Hon lagade maten och hennes kompisar på kocklinjen serverade. De var otroligt duktiga, serverade vin med en hand på ryggen... Och fantastisk trerättersmeny. Jag tror vi tjänade ca 30-40 000 i jämförelse med att anlita en catering. Det blev ett dyrt bröllop ändå, men pengarna räckte till mycket mer än bara maten.

• jellybaby

Ett till toppentips: Skype! Ring gratis över internet! Toppen!

• talvi

För två år sedan åkte vi till Polen på semester och av en slump upptäckte vi hur billigt det var att handla där. Sedan dess har vi varit där tre gånger till och har spenderat väldigt mycket pengar men har samtidigt sparat väldigt mycket eftersom vi handlat sådant vi ändå skulle köpt här hemma. Byggvaror till renovering är helt oslagbart där. Vårt badrum gick på 17000. Här hemma hade det kostat långt över det dubbla. Babyartiklar som barnvagn och babysitter har vi också införskaffat på en resa till under halva priset. Att klippa sig och göra slingor kostade 120 kr och vi har hela familjen varit hos tandläkare för nästan löjliga priser. Visst kostar resan lite men vi sparar ändå i slutändan och får en upplevelse ut av det. Istället för att ge alla pengarna till tandläkaren här hemma fixar vi tänderna och är samtidigt på semester! Mitt bästa spartips

• September mys

Vi tog en sista minuten resa som vår bröllops resa då det finns gott om dom i början av september
    *sparade många kronor på det
    kostymen köptes på rean, vanlig svart och min klänning köptes begagnad här på bt faktiskt
    litet bröllop, få gäster inte lika mycket pengar på mat.
    borglig vigsel i trädgården så massa pengar i form av resa till och från kyrkan försvann, vi var ju liksom redan på plats.

något jag rekomenderar varmt, men erkänner att jag hade en hel del ångest över vädret...

• Evelina84

Kul att läsa hur många ekonomiska personer det finns...

Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas