• Evelina84

Spara-pengar-berättelser önskas

Jag tycker det är riktigt intressant att läsa om andra människors tänkande kring sparande och hur de gått tillväga. Därför vill jag gärna ta del av era spara-pengar-berättelser. Alltså vad har ni sparat/vad sparar ni till? (Bröllop/bil/hus/cykel/resa etc) Hur har ni gått tillväga med sparformer, levnadsstandard etc?

Jag vet att det finns många sparsamma och ekonomiska människor därute som köpt både det ena och det andra kontant. Dela gärna med er av er berättelse.

Jag är alltså inte ute efter direkta spartips utan mer berättelsen kring sparandet.

Jag och min sambo sparar delvis pengar långsiktigt med bland annat husköp och pensionen som mål, sedan kortsiktigt till bröllopet. Man kan också säga att vi sparar pengar genom att jag studerar utan att ta lån, det kommer att ge oss en stabil ekonomi när jag är färdigutbildad.

• Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas
  • Junibrud 07

AnnaHBG
    Känner igen mig! Lätt att bara låta dagarna gå utan att göra nåt åt eventuella extra avgifter. Ska ta mig i kragen jag med

Undrar över det här med bredbandstelefoni. Hur fungerar det? Måste man ha en viss typ av abonemang? Kostar det nåt extra utöver vanliga månadsavgiften för bredband?

Mitt största spartips är nog annars att laga mat hemma och ta med till jobbet. Man behöver inga större mattekunskaper för att inse hur dyrt det blir på ett år om båda äter lunch ute var och varannan dag

• Evelina84

Vi tar också alltid med oss matlådor!!! Och sedan kanske vi äter ute någon gång ibland tillsammans, för ha en mysig stund på tu man hand.

• AnnaHBG

Junibrud:
    Vi fick ett erbjudande på digitaltv+ bredband+bredbandstelefoni av tele2vision när vi flyttade. Vi har typ 40 tv kanaler, 8 megs bredband och ringa gratis till alla telefoner i sverige för månadspriset 450 kr. Nåt som heter trillingpaket Large. Tyvärr kan inte vem som helst få detta utan det är bara fastigheter som är med i avtal med leverantören.

Bredbandstelefonin är helt enkelt en liten dosa som är kopplat via bredbandet (man behöver inte ha datorn igång eller nåt sånt)sen ringer man som vanligt. Det fina är att vi kan säga upp teliaabonnemanget helt, samtidigt behålla vårt telfonnummer. Det enda dåliga är att man inte kan kolla av sin röstbrevlåda från en annan telefon än sitt hemtele, vilket SUGER! Annars är vi nöjda. Jag tror tele2 och bredbandsbolaget erbjuder bredbandstelefoni.
    Men hur det funkar rent tekniskt har jag ingen aning om...

• Junibrud 07

AnnaHBG, tack för all information Tyvärr funkar det inte för oss då för vi hat OwnIT och de har inget sånt avtal vad jag vet Men det kanske kommer!

Kom på ett annat spartips förresten: cykla till jobbet istället för att ta bilen!!!! Ger ju dessutom lite extra vardagsmotion

• Junibrud 07

...vi HAR OwnIT... ska det stå, inte HAT *hihi*

• HKK

Kul tråd! Och inspirerande!

Vi bor tyvärr ganska dyrt, men tycker att det är värt det efter många år i student-sunk. Och vi har precis köpt bil...

Men vi jobbar ganska mycket, och får ihop lite extra på det viset. Mitt bästa tips är att sätta över ett antal tusenlappar VARJE månad på ett sparkonto. Och sen sätta över det som blir kvar på kontot varje månad. Vi sparar ca 4000 var i månaden.

Annars finns det ju gamla klassiker, matlåda, sluta shoppa- försöker köra med båda!

• Lilla_Hemlig

Har tyvärr en ganska dyr bil som drar mycket bensin, men då jag reser med bil nästan ett par timmar varje dag så är det värt det, både komfortmässigt och ur säkerhetssynpunkt.

Så mitt råd är att lägga pengar på kvalitet, det lönar sig i längden och sen lägga mindre pengar på sånt som är förbrukningsvaror och sånt som man inte tycker är viktigt.

Annat som jag tycker är oerhört viktigt är att pensionsspara. Har ingen aning om hur det kommer att se ut när min generation (80-talisterna) går i pension, så det är lika bra att ta saken i egna händer.

• Evelina84

Puffar upp tråden, kanske någon ny vill skriva av sig lite...

• Trollsländan

Talvi
    Jag såg att du varit i Polen och köpt byggvaror. Jag är också en av dom som upptäckt Polen för ett tiotal år sedan. Och nu håller jag på att bygga hus. Vad heter kedjorna som har byggvaror i Polen? Typ badrum, kakel och kök, vitvaror? Och gärna annat. Har du koll på priser eller finns det bra hemsidor?

• Studstjejen

Jag och min sambo köpte oss två reält bra cyklar och började cykla överallt, istället för att ta spårvagnen. Och vips så får man 1000 kronor över varje månad till annat (det har vi investerat i resor, julklappar och annat gott). 12 000 på ett år. Inte klokt vad pengar man kan spara om man verkligen vill

Småhandlande har vi också försökt sluta med, det är det som gör att man handlar lite "extra". Ju oftare man handlar desto mer onyttigt och onödigt blir det. Storhandla en gång i veckan! Och planera vad ni ska äta i förväg. DET sparar in en hel del pengar kan jag lova =)

• burken

Tråkigt och jobbigt men; man sparar faktiskt hyfsat mycket pengar genom att inte gå till Pressbyrån/kiosken och köpa dricka/chocklad och annat onyttigt, i tid och otid.

Det gjorde jag nästan varje dag förr, och jag kan säga att sedan jag slutat med et finns det massa pengar över..

• fröken Inga

Här är ett tips: gå inte och handla i mataffären när du är hungrig, då brukar massa onödigt gott slinka ner i korgen i onödan.

• Starstruck

hejsan hoppsan! hmmm.det här med sparande går inte alltid som man tänkt sig. jag och min älskling skulle börja spara till bröllopet för ett tag sen men flera oväntade utgifter tillkom...mkt roligt! Vi lever väldigt bra, snålar inte så mkt, och nyss har vi betalat in 30 000 som en del av handpenningen till en helt sprillans ny lägenhet som vi flyttar till 2008. vi måste bort från den lägenhet vi bor i det är helt sjukt vad det hörs...

hursomhelst. Vi ville spara ca 150000 till bröllopet som är 2007-07-07, men sen har det tillkommit att min fästmans mamma propsar på att stå för hela kalaset..det är enligt jugoslaviska traditioner att när sonen gifts bort så är det hans familj som betalar. DEt hela känns ju inte så bra...vill ju inte stå i skuld till nån på nåt sätt...jag funderade på att vi kanske skulle at lån ..men hon skulle döda oss båda om vi gjorde så...vi får se hur det hela blir...sen så måste vi spara till resten av handpenningen till lägenheten men det är ett år kvar så vi försöker ta det lugnt. vi har två helt ok löner, fast jag pluggar och min älskling äger ett företag och det går jättebra men allt tar sin tid ochhan kan ta ut en viss lön o inte mer för tillfället...ändå blir vi lite oroliga ibland. just nu snålar vi inte så mkt på vår levnads standard men det kommer att ändras när vi flyttar...=) jag lyxar till kattmaten och matar dessutom en katt som jag inte evt om den har en ägare, den e en vän till min tisse...så den ätr hos mig lika ofta som min katt äter...vi har inte ens börjat pensionsspara...vi är 24 år gamla men vi har väldigt höga mål...jag tänker långsiktigt efterom jag har 2 år kvar till jag bblir färdig civilingenjör...e färdig ingenjör redan men fortsätter...=9

såå ja hur går sparandet...ja...inte så bra för tillfället...men vi lever bra...men vi har börjat handla på Willys som tydligen ska vara billigast...stämmer det?
    vi köper kläder o sånt på rea...vi shoppar inte så mkt men vi har bra kläder...ingen av oss e den där shoppingpersonen...
    jag köper jämt saker till min katt och älskar att köpa saker till min fästman...vad gör man?
    hur man än gör så....

blv det dumt allt jag skrev?...går ur banan hela tiden...

=)

• Lena+Mattias=sant

Handla inte på kort förutom mat som du har pengar till på matkortet. Välj billig mat men bra kvalite. Ta bara ut lite kontanter så du inte kan köpa skaer till katten eller fästmannen hela tiden. Sen gå inte till ställen du frästas att handla i. Gå bara till butiker du behöver handla i.

• Ting

Vi har köpt 2 nya bilar å bor i vila med 2 barn å djur, så visst finns det hål att stoppa pengarna i. Men vi lever bra. Jag jobbar ganska mycket extra på andra jobb utöver mitt jobb. Dom pengarna går direkt in på ett speciellt konto som vi kallar bröllopskontot. All min OB från min lön går också direkt in på bröllopskontot. Jag dessignar smycken på min fritid å all förtjänst av det går också in på kontot. Dessa pengar går enbart till bröllopet. Visst har vi sparade pengar också. Sparar till barnen och pension osv. Man får leva lite snålare men det är ju bara för ett tag. Tex storhandla för hela månaden. Tänka på hur mkt man kör med bilen kan jag låta den stå idag.

Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas