Inlägg från: Evelina84 |Visa alla inlägg
  • Evelina84

Spara-pengar-berättelser önskas

Jag tycker det är riktigt intressant att läsa om andra människors tänkande kring sparande och hur de gått tillväga. Därför vill jag gärna ta del av era spara-pengar-berättelser. Alltså vad har ni sparat/vad sparar ni till? (Bröllop/bil/hus/cykel/resa etc) Hur har ni gått tillväga med sparformer, levnadsstandard etc?

Jag vet att det finns många sparsamma och ekonomiska människor därute som köpt både det ena och det andra kontant. Dela gärna med er av er berättelse.

Jag är alltså inte ute efter direkta spartips utan mer berättelsen kring sparandet.

Jag och min sambo sparar delvis pengar långsiktigt med bland annat husköp och pensionen som mål, sedan kortsiktigt till bröllopet. Man kan också säga att vi sparar pengar genom att jag studerar utan att ta lån, det kommer att ge oss en stabil ekonomi när jag är färdigutbildad.

• Svar på tråden Spara-pengar-berättelser önskas
  • Evelina84

Kul att höra!!!

Ofta hör man bara folk klaga över ekonomin och att lånen bara växer osv. Därför får man lätt uppfattningen att det är svårt/omöjligt att spara pengar och fixa det man vill ha kontant. Därför är det motiverande att höra om personer som verkligen lyckas.

• Evelina84

nenne78:

Ja jag tror det absolut kommer att fungera för oss, jag visste inte att vi kunde spara så mycket eftersom vi aldrig haft ett så tydligt mål som nu. Jag tror det gör oss mer motiverade.

Vi tycker också att ekologiskt är viktigt och handlar gärna lokalproducerat. Och precis som er röker vi inte, och jag dricker aldrig alkohol, min sambo sällan.

Egentligen skulle vi kunna spara ännu mer, ingen tvekan. Men att gå på bio ibland eller göra andra mysiga saker förgyller vardagen. Skulle vi i februari/mars märka att det fattas mycket pengar kommer vi att snåla in på sådant också.

• Evelina84

Nenne78: Roliga tips!!!

• Evelina84

Midsommar07: