• Maria

Besviken över bröllopsgåvorna...

Ett bröllop är väl ingen affärstillställning där det gäller att jämföra hur mycket man plockar in mot hur mycket det kostar. Om man vill ha en koppling mellan hur mycket folk ger och vad maten kostar, som det sägs här, då är det ju mycket ärligare att sätta upp en kuvertavgift så vet alla vad som gäller. Att ge presenter är inget tvång och jag tycker absolut inte man efteråt skall klaga på vad man har fått!

• Maria

Nej jag tycker inte ett sådant system som det som tydligen är vanligt i Danmark skulle vara någon fördel. Dels så skulle det driva upp presenthysterin till ännu högre höjder, kanske 1000:-/person, alltså 2000:-/par present i stället för kanske 250:-/par som väl är ganska medel idag. Det blir ännu mer onödiga prylar i skåpen...och för en del så dyrt att de måste avstå från goda vänners bröllop bara för att de inte har råd med så dyra presenter. I de fall man tar ut kuvertavgift så brukar det ju aldrig handla om så höga summor heller.

• Maria

Oj sillal, du måste bo på något rikt ställe om barnen har med sig så pass mycket till barnkalas - här i trakten ligger väl det på 30-40 kronor ungefär !

Jag tror ingen vinner på att man i Sverige skruvar upp presenthysterin som i vissa länder där bröllopsgåvor skall gå på tusentals kronor och där man på en del håll tycker att bröllop skall vara en vinstaffär, alltså mer presentvärde än totala utgifter, att det skall ge paret en god ekonomisk start på äktenskapet osv. Det blir bara jobbigt för alla och skulle leda till att man oftare fick tacka nej i stället.

Om man nu är så sniken efter presenternas värde att man blir missnöjd om folk ger lite mindre saker så får man väl skriva i inbjudan "Present värd minst 800:- medtages." eller något sådant. Annars tycker jag att de som har kuvertabgift är mycket ärligare, de säger klart ut att de behöver hjälp för att det inte skall bli för dyrt för dem. Men att ha en massa krav och och sedan hålla tyst om det och i stället vara sur efteråt - nej det tycker jag blir helt fel. Man gifter sig ju inte för presenternas skull förhoppningsvis!

• Maria

GretaG, att jämföra med Japan är nog ganska olämpligt. Där ger man kanske 10-15000:- i present om det gäller en nära anhörig och sedan kostar ett bröllop närmast astronomiska summor - bruden skall t.ex. ofta byta klänning en sju-åtta gånger under tillställningen osv. Där är ett bröllop som ett villaköp - paret tar ofta lån som de får betala av på under många års tid framåt. Sådana seder är väl knappast något vi vill ha hit till Sverige ?

150:- per PERSON som TS sa blir ju 300:-/par och mer än så om det är familjer med barn. Jag tycker summan låter rätt normal för svenska bröllop.

Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...