• snyggobert

Besviken över bröllopsgåvorna...

Jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken över våra bröllopsgåvor...

Jag vet att detta är en ganska kontroversiell sak att ta upp, för man ska ju vara tacksam och glad för alla fina presenter man fått i gåva av sin familj och vänner.

Men jag kan faktiskt inte låta bli att bli lite, lite besviken. Vår stora släkt (både hans och min) samlade ihop pengar till presentkort på en resebyrå, och det var ju precis vad vi önskade oss, och självklart hade vi inte ens tänkt att det skulle bli en viss summa, men så många släktingar som var med och delade på den här presenten så blir det ungefär 150 kr per person i gåva.

Det känns så snålt att det blev så lite. För det räcker knappt till att en av oss åker någonstans...

Och då känner jag lite att om de nu är så snåla, varför lade vi så mycket pengar på varje gäst i mat och lokal och dricka och allt annat? Känns som om de bara snyltade på oss.

Visst, nu ska man inte förvänta sig presenter alls, men jag gör det i alla fall. Och i ärlighetens namn så blir jag faktiskt lite avundsjuk på ett par av mina bekanta som gifte sig två veckor efter oss och de fick inte mindre än fyra fullt betalda spa-resor bland annat.

Alla gåvor av våra vänner var väldigt fina och personliga och det känns jättebra, men jag hade faktiskt väntat mig mera av familjen. Kan ju tillägga att hans familj inte bidrog med en enda krona till bröllopet för övrigt som åtminstone min familj gjorde!

Någon mer som har blivit besviken på presentisdan av bröllopet eller är jag den enda i hela världen!
    (Säkert, känner mig i alla fall både otacksam och girig när jag känner såhär, men jag kan inte hjälpa det!)

• Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...
  • snyggobert

Läste igenom vad jag skrev och jag låter så mesig... I ärlighetens namn så är jag bra sur över det här. Aldrig att jag någonsin kommer att ta upp det här med någon av dem, men sur är jag i alla fall!!!

• Lucia05

Gifter man sig för att få presenter?

• Pepparmyntan

Man ska nog helt enkelt inte ha for hoga forvantningar eller jamfora brollopsgavor som andra har fatt. Vi onskade oss ocksa pengar till brollopsresa. Av vissa fick vi mer och av andra mindre. Men det rackte absolut inte till en hel resa. Vi fick sa att det rackte till 1 1/2 flygbiljett och sedan fick vi sjalva bekosta resten av resan. Du ar iallfall inte ensam om att inte fa en hel resa.
    Vissa ville inte ge oss resebidrag utan nagon pryl istallet. Vissa saker var inte alls var stil och som vi aldrig andvant. Sa ar det, ibland far man ocksa fula och vardelosa presenter.

Jag tror ocksa att det ofta ar lattare for folk att sammla ihop till en konkret grej om de vet vad totalkostnaden ar tex en spa-helg. Nar vi sjalva gatt pa brollop har vi generellt lagt ca 500 kr pa present fran mig och maken. Det blir ju endast 250 kr per skalle och ett brollopskuvert kan ju latt kosta 1000 kr per person. A andra sidan har man ofta lagt pengar pa mohippa/svensexa och kanske ocksa reskostnader for att ga pa brollop mm

Det ar sallan sa att man far igen lika mycket i presenter som man lagt ner per kuvert till varje gast. Jag hoppas ni kommer ivag pa en fin resa iallfall och fundera inte sa mycket pa detta amne utan glad dig at erat brollop, fina minnen och annat istallet.

• GretaG

jag vet inte vad jag ska tycka egentligen, gifter mig i vinter och vet inte vad jag förväntar mig i gåvor. 150 kr per pers...tja kanske är ganska liten summa men o andra sidan kanske vissa handlat en ny outfit för att komma?
    Det är som du säger ett kontroversiellt ämne att ta upp. Svår balandsgång men jag personligen hade skämts att ge bort nåt för 150 spänn till en nära vän...det beror kanske på att jag är generös...modigt att ta upp detta ämnet, kan tänka mig att fler tycker som du, tror inte att du e ensam...

• GretaG

Lucia05 kan ju ha en poäng, jag gifter mig inte för gåvorna, bjuder inte in gäster för gårvorna heller MEN MEN MEN MEN...alla dessa men och föräntningar kan blit tokigt och visst ger man en bröllopsgåva, stor som liten. Man kanske ska se tiden man ger av sig själv att vilja vara med och fira, men vi är ju så olika vi människor. Jag förväntar mig inga fantastiska gåvor, hoppas på underbara minnen men de jag håller kär...

• Eden-06

Ja, det är ett kontroversiellt ämne. Blir lite irriterad bara av det. Varför ska man inte kunna få tycka till och ha åsikter.

Nääää, klart att vi inte gifter oss för att få presenter. Kan dock inte rå för besvikelsen över att människor i omgivningen inte anstränger sig.

snyggobert: tror jag förstår vad du menar. Man är glad över bröllopet, tycker om sin familj och sina vänner MEN man känner sig ändå lite snopen och besviken.

Lycka till med allt och ett stort grattis till bröllopet.

• GretaG

Självklart ska man ha åsikter o det är kul när nån plockar upp ett känsligt ämnen som ALLA går o grubblar o svär åt...:D

• Fru Henax

"Och då känner jag lite att om de nu är så snåla, varför lade vi så mycket pengar på varje gäst i mat och lokal och dricka och allt annat?"
    För att ni ville?! Och kunde?!

På samma sätt som de gav er det de ville. Och kunde.

•  Miss Cee

Tja, du säger det ju själv. Det låter otacksamt och girigt. Du är iaf medveten om det och förhoppningsvis så låter du ingen som gav er en bröllopsgåva någonsin få höra detta.

Problemet är nog att ni förväntade er saker som sedan inte stämde med verkligheten, och inte att era gäster gav för lite pengar. Det är alltid lätt att bli besviken när man målar upp bilder som sedan visade sig inte vara så realistiska, men det är ju inte era gästers problem/fel. Så att sätta likhetstecken mellan din besvikelse och att gästerna var snåla har jag svårt att hålla med om..

Tycker att det är trist för er iaf, att något sånt här lägger en skugga över er bröllopsdag.

• Maria

Ett bröllop är väl ingen affärstillställning där det gäller att jämföra hur mycket man plockar in mot hur mycket det kostar. Om man vill ha en koppling mellan hur mycket folk ger och vad maten kostar, som det sägs här, då är det ju mycket ärligare att sätta upp en kuvertavgift så vet alla vad som gäller. Att ge presenter är inget tvång och jag tycker absolut inte man efteråt skall klaga på vad man har fått!

Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...