• snyggobert

Besviken över bröllopsgåvorna...

Jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken över våra bröllopsgåvor...

Jag vet att detta är en ganska kontroversiell sak att ta upp, för man ska ju vara tacksam och glad för alla fina presenter man fått i gåva av sin familj och vänner.

Men jag kan faktiskt inte låta bli att bli lite, lite besviken. Vår stora släkt (både hans och min) samlade ihop pengar till presentkort på en resebyrå, och det var ju precis vad vi önskade oss, och självklart hade vi inte ens tänkt att det skulle bli en viss summa, men så många släktingar som var med och delade på den här presenten så blir det ungefär 150 kr per person i gåva.

Det känns så snålt att det blev så lite. För det räcker knappt till att en av oss åker någonstans...

Och då känner jag lite att om de nu är så snåla, varför lade vi så mycket pengar på varje gäst i mat och lokal och dricka och allt annat? Känns som om de bara snyltade på oss.

Visst, nu ska man inte förvänta sig presenter alls, men jag gör det i alla fall. Och i ärlighetens namn så blir jag faktiskt lite avundsjuk på ett par av mina bekanta som gifte sig två veckor efter oss och de fick inte mindre än fyra fullt betalda spa-resor bland annat.

Alla gåvor av våra vänner var väldigt fina och personliga och det känns jättebra, men jag hade faktiskt väntat mig mera av familjen. Kan ju tillägga att hans familj inte bidrog med en enda krona till bröllopet för övrigt som åtminstone min familj gjorde!

Någon mer som har blivit besviken på presentisdan av bröllopet eller är jag den enda i hela världen!
    (Säkert, känner mig i alla fall både otacksam och girig när jag känner såhär, men jag kan inte hjälpa det!)

• Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...
  • GretaG

Tack...ska komma p ett kul sätt att skriva om ljusstakarna...:D

• Fröken J

Har inte hängt med i hela tråden (är ju rätt lång vid det här laget), men jag tycker visst att man kan få ha åsikter om presenter även om det naturligtvis vore vansinnigt oartigt att börja gnällla över det inför gästerna...

Det svåraste tycker jag dock inte är själva summan utan alla dessu uddagrejer som man bara inte vet var man ska göra av. Vi hade därför inför vårt bröllop lagt ner en hel del jobb på att sätta ihop önskelista med saker i många olika prisklasser och dessutom gett alternativet att bidra till vår bröllopsresa. Naturligtvis kom uddagrejer ändå. Visst, det får man kanske räkna med, men döm om min förvåning när en av vännerna gav en väldigt svårplacerad glasgrej trots att hon inför sitt bröllop några veckor tidigare uttryckligen bett om att inte få några grejer utanför sin önskelista... Man får väl ändå leva som man lär?

Och sen det här med ljusstakar/lyktor och tekoppar... Jag jobbar som lärare och i slutet på varje termin strömmar tacksamhetspresenter in - jättegulligt och omtänksamt på alla vis, det är bara det att jag känner mig så fruktansvärt otacksam när jag genast lämnar bort alla dessa "minnessaker" till insamlingar, jag får nämligen inte plats... Ska ni ge någon "tacksamhetspresent" (vilket naturligtvis är roligt att få som ett kvitto på att man är omtyckt) så ge något konsumerbart - blommor, choklad, vin, pocketbok, ja vad som helst som man kan njuta av ett tag och som inte tar plats i skåpen...

• viktualia

Fröken J... en skräckhistoria på det området var när en tjejkompis till mig skulle ta studenten i en klass med 25 killar och hon. Killarna tyckte att en klackring var den smartaste presenten till deras manliga klassföreståndare... Min tjejkompis lyckades få dem att fatta att idén var rätt dålig och nämnda klassföreståndare fick en korg med delikatesser istället...

• snyggobert

jamboochjag; visst har du rätt i att det är jättekul att båda våra familjer kontaktat varandra och ändå gjort det här!

Måste bara säga att det har varit jätteskönt att få "prata av sig" om det här på bt, har fått många tänkvärda kommentarer och från att från början ha varit ganska besviken över detta så har det snarare vänts till att bara vara lite snopen... Har med alla era kommentarer fått hjälp att se det här ur lite annat perspektiv. Naturligtvis är jag itne bitter på det här på allvar, men jag ville ändå slänga ut frågan här till er på BT eftersom ni vet vad det handlar om och kanske tänkt i samma banor...
    Så tack för alla kommentarer! Både från er som känt lite liknande och de kritiska kommentarerna!

Nackdelen med att få en miljon ljusstakar vid ett tillfälle som det här, är att man inte kan ge bort dem vidare till någon annan! Alla har ju sett att vi fått just den eller den ljusstaken! I vanliga fall, om jag vet att en grej jag fått skulle göra person x superglad så ger jag gärna vidare den till någon som uppskattar den! Händer väl inte så ofta, men jag har gett vidare en present som jag inte ville ha till en tjej som blev jätteglad!

• viktualia

snyggobert - secondhandaffärer där överskottet går till behövande... = min favvoplats för dumpning av besvärliga presenter..

• snyggobert

vikualia; vår lokala välgörenhetsaffär överlever nog bara tack vare mig! Är i utrensartagen just nu och har lämnat både grejer och kläder dit. Skönt att rensa ut allt sådant som bara "står"!

• snyggobert

GretaG; Jättefin hemsida! Och väldigt välformulerat!

• viktualia

Förövrigt är det himla bra att spy ur sig här på BT... det håller jag helt med om. Att lagom anomym få ondgöra sig över diverse är ett bra sätt att låta bli att härja på folk IRL. Alltså är jag bridezilla här på BT och lugn och sanslad blivande brud IRL!!

• snyggobert

viktualia; Helt rätt tänkt!

• GretaG

ja visst e det skänt att vara anonym i vad man tycker o tänker kring sitt bröllop speciellt när det blir frågor av känslig natur. Toppen att vi kan ha det som ett litet avgasrör här. :D:D
    Visst e det underbart att man kan vända från att vara jättebesviken till att se det ur ett fågelperspektiv men självklart ska man få känna som man vill utan att det ska vara fel. Nåja, jag vet i mig att jag säkert inte kommer vara besviken och målar inte upp några fantastiska grejer i gåvoväg utan mer att kvällen ska blir kul och minnesvärd men man måste ju få släppa väder...Snyggobert, härligt nic by the way, skönt att nån till sist säger det vi alla tänker! :D

• Carambole

Snyggobert:

Du skriver att "Självklart ger alla det de tycker att de har råd med. Men för hans sida av släkten så är pengar inget bekymmer om man säger så."

Jag tycker man skall tänka på att om de som är "rika" ger jättedyra presenter så kan det göra så att de som har det sämre ekonomiskt ställt, och inte kan ge lika dyra presenter, känner sig sämre och förnedrade över att de ger mycket mindre.

Så om du säger att din och hans familj gick ihop om ett presentkort men att hans familj borde gett mer för att dom är rika, hur tror du då det hade kännts för de andra som var med och lade ihop att de skulle ge mycket mindre summa??

Oavsett hur rik man är kan det kännas dumt att ge en present som man vet är mycket dyrare än de presenter alla övriga gäster kommer ge. Det kan uppfattas av övriga gäster som att "de vill skryta med hur mycket pengar de har".
    Det är ungefär som om man säger att det är okej för de som inte har så mkt pengar att komma med vanliga finkläder men de som är lite rikare skall ha frack. Hur dumma känner sig inte de "fattiga" då ?

• GretaG

Carambole, du har en poäng i det du säger...

• Mbrud

Snyggobert:

150 kr per person är väl inte jättemycket (inte heller skamligt lite) men jag håller med många av de andra om att det inte är något att komma med synpunkter på, de har väl gett vad de kan och vill. Däremot kan jag tycka att det är extremt lite för familjerna, föräldrar brukar väl ge betydligt mer, så när det gäller dem kan jag förstå att du är lite besviken.

Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...