• snyggobert

Besviken över bröllopsgåvorna...

Jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken över våra bröllopsgåvor...

Jag vet att detta är en ganska kontroversiell sak att ta upp, för man ska ju vara tacksam och glad för alla fina presenter man fått i gåva av sin familj och vänner.

Men jag kan faktiskt inte låta bli att bli lite, lite besviken. Vår stora släkt (både hans och min) samlade ihop pengar till presentkort på en resebyrå, och det var ju precis vad vi önskade oss, och självklart hade vi inte ens tänkt att det skulle bli en viss summa, men så många släktingar som var med och delade på den här presenten så blir det ungefär 150 kr per person i gåva.

Det känns så snålt att det blev så lite. För det räcker knappt till att en av oss åker någonstans...

Och då känner jag lite att om de nu är så snåla, varför lade vi så mycket pengar på varje gäst i mat och lokal och dricka och allt annat? Känns som om de bara snyltade på oss.

Visst, nu ska man inte förvänta sig presenter alls, men jag gör det i alla fall. Och i ärlighetens namn så blir jag faktiskt lite avundsjuk på ett par av mina bekanta som gifte sig två veckor efter oss och de fick inte mindre än fyra fullt betalda spa-resor bland annat.

Alla gåvor av våra vänner var väldigt fina och personliga och det känns jättebra, men jag hade faktiskt väntat mig mera av familjen. Kan ju tillägga att hans familj inte bidrog med en enda krona till bröllopet för övrigt som åtminstone min familj gjorde!

Någon mer som har blivit besviken på presentisdan av bröllopet eller är jag den enda i hela världen!
    (Säkert, känner mig i alla fall både otacksam och girig när jag känner såhär, men jag kan inte hjälpa det!)

• Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...
  • ViSt

Jag tycker man ska vara glad för det man får.Jag vet inte hur du är me npersonligen gifter jag mig inte för att få presenter. Huvudsaken är att alla nära och kära kommer tycker jag. Sen om de inte har råd eller inte vill ge nån present alls eller en liten spelar ingen roll

• Lilit

Jag hade en faster som var allmänt otrevlig på bröllopet och rackade ner på allt. Och hon hade tillsammans med mina kusiner lagt pengar i ett kuvert och där var mindre än 100:- per person. Alltid när vi lägger brukar vi lägga minst 300:- för bröllop - så jag blev jättebesviken när jag lägger ihop hennes otrevliga uppträde och presenten. Alla andra tyckte det var jättefint. Men jag tänker inte bry mig - men jag vet nu att det inte är lönt att anstränga sig igen med presenterna till dem. Det är inte första gången hon gör så här...

• Brooklyn

Presenter är ett problem. Samtidigt som man inte ska förvänta sig presenter så är det ändå något som kommer vara en del av bröllopet och det är något ni som brudpar kommer ha åsikt om. I USA är det vanligt att man ger bort en gåva där riktmärket ofta är det uppskattade kurvertpriset på bröllopet. Jag brukar använda det när jag går på bröllop i Sverige också. Det är självklart så att man ibland inte kan ge bort så mycket eftersom resor, kläder och dyl tillkommer till gästens utgifter och det är faktiskt glädjen jag som gäst tillför festen som är det viktiga. Du får helt enkelt säga till dig själv att "ok, nu fick vi det här i bröllopsgåva... vi behövde faktiskt inte fått något alls." Festen blev ett minne för livet (hoppas jag) och den hade du för att fira ert giftemål tillsammans med era vänner och familj, inte för att få presenter. Du måste vända det till den positiva händelse i livet det är och lägga bort den bittra eftersmaken som din besvikelse gav.

Lättare sagt än gjort jag vet, men tänk positivt!

• Brooklyn

En sak till, det kommer alltid finnas personer som mer eller mindre påverkar sin omgivning negativt (som Lilit:s faster) men jag jobbar aktivt med att inte låta sådana dra ner mitt humör. Det är deras förlust att de är negativa och det enda man kan göra är att inte försöka ljöda den inställningen genom att själv bli negativ.

Det låter som hippie-snack nu när jag läser igenom vad jag skrivit men jag tror fast och fullt att du själv kan påverka din egen lycka/inställning och att det alltid finns människor som "lever" på att skapa negativ energi och klaga. Det gäller att lära sig fokusera på det positiva. (Det är iallafall så jag hanterar mina familjemedlemmar som alltid klagar och har åsikter)

• Becazinha

Jag är nog rädd att jag är typen som kan ha tendens att undra varför i all sin dar jag fick DET DÄR i present, ful och meningslös pryl. Så... ska jag då ha inställningen att vad jag än får så är det en bonus, och om det råkar vara en ful grej så kanske den går att byta till en finare - eller förbli i kartongen ett tag tills den fallit i glömska - eller plötsligt blivit modern?!

Jag tycker det är tråkigt att ge presenter som inte uppskattas, det är ju för mottagarens skull jag ger, för att det ska bli till glädje och nytta. Är det då fel eller rätt att byta presenter som man fått och inte tyckte så mycket om? Jag tycker absolut att mottagaren ska få byta om det spelar roll för henne/honom... samtidigt är jag ofta för feg för att säga att färgen trots allt är gräslig, eller vad det nu är.

Svår fråga!

• Angelici

Vi bytte några presenter i hemlighet... Fick istället en bunt saker som vi hade önskat oss och redan har stor glädje av.

Vore jag givaren till den ratade presenten skulle jag bara tycka det var bra om mottagaren bytte till något som passade dem själva.

• talvi

Jag har inte läst hela tråden så risken föreligger att upprepa någonting som redan är sagt. Jag har heller aldrig resonerat som så att värdet på gåvan spelar någon roll förrän jag mötte min m2b och blev medbjuden på diverse fester i Danmark. Där säger etiketten att om man blir inbjuden till en fest så ska man räkna med vad som blir lagt ut på en som gäst och ge ca motsvarande i present. I början blev jag harmsen och tyckte bara att det blev ett utbyte av pengar men faktum kvarstår att alla får ut någonting av ett sådant system. Gästerna får komma på en fest tillsammans med personer de tycker om (förhoppningsvis, annars får man ju tacka nej) och högtidsfiraren/na får en gåva som de kunnat köpa sig själva men som de försakat för att kunna fira sin dag tillsammans med nära och kära. Jag tycker att du har helt rätt i att bli besviken för någonstans har gästen ju ändå ett val. Tycker man att hela kalaset blir för dyrt kanske man ska låta bli att komma för vi vet ju alla att också bröllopet är dyrt men att det är något som de flesta vill fira och högtidlighålla. Meningen är ju ändå att det bara ska ske en gång i livet!

• Maria

Nej jag tycker inte ett sådant system som det som tydligen är vanligt i Danmark skulle vara någon fördel. Dels så skulle det driva upp presenthysterin till ännu högre höjder, kanske 1000:-/person, alltså 2000:-/par present i stället för kanske 250:-/par som väl är ganska medel idag. Det blir ännu mer onödiga prylar i skåpen...och för en del så dyrt att de måste avstå från goda vänners bröllop bara för att de inte har råd med så dyra presenter. I de fall man tar ut kuvertavgift så brukar det ju aldrig handla om så höga summor heller.

• snyggobert

Har inte hunnit sätta mig framför datorn förrän nu, så här kommer lite kommentarer och svar.

För den som undrar vad jag egentligen pratar om så var det i reella siffror 31 personer som hade gått ihop om presentkortet som alltså var på ca 4500 kr.
    Och det totala antalet gäster var 65. Det här presentkortet kom alltså från vår familj, och hans mamma och mormor och hela den sidan från släkten har mycket gott om pengar. Så i det här fallet vet jag att det inte handlade om att de inte hade råd att ge.
    Och de var inte ens med på möhippa eller svensexa, så inte heller det var en extra kostnad för dem...

Edeno6; ja, det är precis så jag menar även om det inte framkom så bra, klart jag älskar min familj och mina vänner, och det blev ett helt fantastisk bröllop bortsett från det här, men lite snopen känner jag mig allt!

Miss Cee; Jag kommer inte låta det här "ta över" hur jag minns vårt bröllop, men jag ville ändå ta upp mina tankar!

Afrodite 4/8-07; Självklart ger alla det de tycker att de har råd med. Men för hans sida av släkten så är pengar inget bekymmer om man säger så. Hade det varit mina vänner så hade jag inte ens reflekterat över det eftersom, som jag skrev, alla ger det de kan. Några som kom hade inte med sig någon gåva alls, men det var gåvan till oss att de alls kom!
    Men det här är vår FAMILJ! Och jag tycker att familjen ska ställa upp bättre om den kan (vilket de faktiskt kan!!!) (och nej, det är inga barn inräknade)

davesbrud77; visst är det fräckt att förvänta sig att gästerna ska stå för bröllopsresan, vilken tur att vi inte hade förväntat oss det då! För det kom som en överraskning att de alls hade gått ihop om detta.

May8; Du sätter ord på många av mina tankar!!! När det är bröllop, kalas, dop eller sånt så vill jag ju ge mina vänner och familj precis allt man kan!...

Fea; ...Och det är kanske därför jag känner mig lite besviken, att de inte gjort det för oss!!! För jag skulle så självklart (både har och ska) gjort det för dem!!! Du har säkert rätt i att det ligger mer bakom detta... Kanske är jag irriterad på svärföräldrarnas nonchalans rent allmänt när det gäller presenter! De gav tex min man när vi precis hade träffats en strykbräda i födelsedagspresent. Han äger typ två skjortor... Det handlar kanske om att de inte känner honom, och kanske inte ens (omedvetet) vill lära känna honom... Misstänker dessutom att några personer på listan av givare fått vara med för att de inte tänkt på att fixa en present...

Linnea J; Summan jag själv ger för är olika lite beroende på hur gott om pengar jag själv har och hur nära man står mottagaren. Det blir vanligtvis runt 300-600 kr per par. Är det någon riktigt nära så lägger jag gärna mer om jag kan. Vi önskade oss presentkort på en resebyrå eftersom vi redan har dubbla hushåll... Och vi vet inte vart vi ska åka ännu, spelar mindre roll bara vi åker tillsammans!

Snart FruL; Det var inte ett skämt då? För det låter så bisarrt att det måste väl ändå vara det??? En minigjutgärnspanna med en porslinsko! Vet inte om jag skulle skrattat eller gråtit!

Henrike; Håller med dig om att det gått inflation på presentsidan. Vissa tillfällen tycker jag är självklart att ge en present, medans andra tillfällen är mer "frivilliga", tex bröllop tycker jag att det är rent hyfs att faktiskt ge present, jag menar, på allvar, är det några här som skulle kunna tänka sig att gå på bröllop utan att ge present alls??? Medans de mera "frivilliga" tillfällena är typ barnfödslar och... hum, det finns inte så många "frivilliga" tillfällen, eller hur!?! Finns egentligen för många tillfällen då man för den goda sakens skull måste ge presenter!
    Dock är det finurliga i det hela att man faktiskt kan ge så mycket som man själv vill och har råd med!
    Det är dock inte just detta som mitt inlägg handlar om...

Brooklyn; Jag tänker absolut inte låta detta inverka på våra minnen från vårt bröllop. Ville bara ställa frågan här på BT för att höra mig för, eftersom jag ändå blev lite störd av det, men jag kommer aldrig att säga något till någon av dem om detta. Jag menar, i grund och botten gillar jag ju dem, det är bara att nu vet jag vart de står liksom!

Och bara en liten kommentar till er som undrar om jag gifter mig för presenternas skull; Självklart!!! Och jag konfirmerades för presenternas skull, och varje år så fyller jag år för presenternas skull, och vi firar bara jul för presenternas skull...
    Vad svarar man på om man bara gifter sig för presenternas skull??? Vad skulle vi inte kunnat köpa för roliga saker eller spännande resa för vad hela bröllopet kostat? Nej, det handlar inte om det. Och det handlar inte ens om att alla gäster ska tvingas köpa presenter för en absolut summa bara för att vi förväntar oss det.
    Det här handlar om vår familj som jag (skrev det även här ovan) tycker skulle ha ställt upp bättre. Faktiskt.

Och jag kan alltså inte låta bli att bli lite besviken på det här även om jag inte låter det överskugga vårt bröllop som var jättefint på alla sätt och vis. Men det känns skönt att höra att vi inte var de enda i hela världen som blev besvikna över presenterna.

Sedan var det visserligen några presenter som man undrade lite över hur de hade tänkt, en grej vet vi faktiskt inte riktigt vad det är... en metallgrej som kanske skulle kunna vara en väggkrok, men kanske också bara en dekoration, och man kan också öppna flaskor med den!!! Fast sånt är ju bara roligt ändå! De flesta gav klockrena presenter, som var precis just vi! Det enda vi faktiskt bytte var några muggar som vi bara bytte till en annan färg!

Det blev ett långt svar det här, men fortsätt gärna kommentera. Jätteintressant att läsa hur alla tänker!!!

• Linnea J

om det inte spelar någon roll kommer ni ju en bra bit på väg med 4500 även om jag håller med om att det inte är den största summan.. men jag själv har presentkort på min "önskelista" det vi eventuellt skulle få ser jag som ett bidrag inte att det ska gå till hela resan.. kanske kan man bli lite besviken men arg tycker jag är att ta i.. som skrev sisit i ditt inlägg.. det låter otacksamt och gigirgt men samtidigt väldigt vanliga känslor..

Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...