• snyggobert

Besviken över bröllopsgåvorna...

Jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken över våra bröllopsgåvor...

Jag vet att detta är en ganska kontroversiell sak att ta upp, för man ska ju vara tacksam och glad för alla fina presenter man fått i gåva av sin familj och vänner.

Men jag kan faktiskt inte låta bli att bli lite, lite besviken. Vår stora släkt (både hans och min) samlade ihop pengar till presentkort på en resebyrå, och det var ju precis vad vi önskade oss, och självklart hade vi inte ens tänkt att det skulle bli en viss summa, men så många släktingar som var med och delade på den här presenten så blir det ungefär 150 kr per person i gåva.

Det känns så snålt att det blev så lite. För det räcker knappt till att en av oss åker någonstans...

Och då känner jag lite att om de nu är så snåla, varför lade vi så mycket pengar på varje gäst i mat och lokal och dricka och allt annat? Känns som om de bara snyltade på oss.

Visst, nu ska man inte förvänta sig presenter alls, men jag gör det i alla fall. Och i ärlighetens namn så blir jag faktiskt lite avundsjuk på ett par av mina bekanta som gifte sig två veckor efter oss och de fick inte mindre än fyra fullt betalda spa-resor bland annat.

Alla gåvor av våra vänner var väldigt fina och personliga och det känns jättebra, men jag hade faktiskt väntat mig mera av familjen. Kan ju tillägga att hans familj inte bidrog med en enda krona till bröllopet för övrigt som åtminstone min familj gjorde!

Någon mer som har blivit besviken på presentisdan av bröllopet eller är jag den enda i hela världen!
    (Säkert, känner mig i alla fall både otacksam och girig när jag känner såhär, men jag kan inte hjälpa det!)

• Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...
  • snyggobert

Läste igenom vad jag skrev och jag låter så mesig... I ärlighetens namn så är jag bra sur över det här. Aldrig att jag någonsin kommer att ta upp det här med någon av dem, men sur är jag i alla fall!!!

• snyggobert

Har inte hunnit sätta mig framför datorn förrän nu, så här kommer lite kommentarer och svar.

För den som undrar vad jag egentligen pratar om så var det i reella siffror 31 personer som hade gått ihop om presentkortet som alltså var på ca 4500 kr.
    Och det totala antalet gäster var 65. Det här presentkortet kom alltså från vår familj, och hans mamma och mormor och hela den sidan från släkten har mycket gott om pengar. Så i det här fallet vet jag att det inte handlade om att de inte hade råd att ge.
    Och de var inte ens med på möhippa eller svensexa, så inte heller det var en extra kostnad för dem...

Edeno6; ja, det är precis så jag menar även om det inte framkom så bra, klart jag älskar min familj och mina vänner, och det blev ett helt fantastisk bröllop bortsett från det här, men lite snopen känner jag mig allt!

Miss Cee; Jag kommer inte låta det här "ta över" hur jag minns vårt bröllop, men jag ville ändå ta upp mina tankar!

Afrodite 4/8-07; Självklart ger alla det de tycker att de har råd med. Men för hans sida av släkten så är pengar inget bekymmer om man säger så. Hade det varit mina vänner så hade jag inte ens reflekterat över det eftersom, som jag skrev, alla ger det de kan. Några som kom hade inte med sig någon gåva alls, men det var gåvan till oss att de alls kom!
    Men det här är vår FAMILJ! Och jag tycker att familjen ska ställa upp bättre om den kan (vilket de faktiskt kan!!!) (och nej, det är inga barn inräknade)

davesbrud77; visst är det fräckt att förvänta sig att gästerna ska stå för bröllopsresan, vilken tur att vi inte hade förväntat oss det då! För det kom som en överraskning att de alls hade gått ihop om detta.

May8; Du sätter ord på många av mina tankar!!! När det är bröllop, kalas, dop eller sånt så vill jag ju ge mina vänner och familj precis allt man kan!...

Fea; ...Och det är kanske därför jag känner mig lite besviken, att de inte gjort det för oss!!! För jag skulle så självklart (både har och ska) gjort det för dem!!! Du har säkert rätt i att det ligger mer bakom detta... Kanske är jag irriterad på svärföräldrarnas nonchalans rent allmänt när det gäller presenter! De gav tex min man när vi precis hade träffats en strykbräda i födelsedagspresent. Han äger typ två skjortor... Det handlar kanske om att de inte känner honom, och kanske inte ens (omedvetet) vill lära känna honom... Misstänker dessutom att några personer på listan av givare fått vara med för att de inte tänkt på att fixa en present...

Linnea J; Summan jag själv ger för är olika lite beroende på hur gott om pengar jag själv har och hur nära man står mottagaren. Det blir vanligtvis runt 300-600 kr per par. Är det någon riktigt nära så lägger jag gärna mer om jag kan. Vi önskade oss presentkort på en resebyrå eftersom vi redan har dubbla hushåll... Och vi vet inte vart vi ska åka ännu, spelar mindre roll bara vi åker tillsammans!

Snart FruL; Det var inte ett skämt då? För det låter så bisarrt att det måste väl ändå vara det??? En minigjutgärnspanna med en porslinsko! Vet inte om jag skulle skrattat eller gråtit!

Henrike; Håller med dig om att det gått inflation på presentsidan. Vissa tillfällen tycker jag är självklart att ge en present, medans andra tillfällen är mer "frivilliga", tex bröllop tycker jag att det är rent hyfs att faktiskt ge present, jag menar, på allvar, är det några här som skulle kunna tänka sig att gå på bröllop utan att ge present alls??? Medans de mera "frivilliga" tillfällena är typ barnfödslar och... hum, det finns inte så många "frivilliga" tillfällen, eller hur!?! Finns egentligen för många tillfällen då man för den goda sakens skull måste ge presenter!
    Dock är det finurliga i det hela att man faktiskt kan ge så mycket som man själv vill och har råd med!
    Det är dock inte just detta som mitt inlägg handlar om...

Brooklyn; Jag tänker absolut inte låta detta inverka på våra minnen från vårt bröllop. Ville bara ställa frågan här på BT för att höra mig för, eftersom jag ändå blev lite störd av det, men jag kommer aldrig att säga något till någon av dem om detta. Jag menar, i grund och botten gillar jag ju dem, det är bara att nu vet jag vart de står liksom!

Och bara en liten kommentar till er som undrar om jag gifter mig för presenternas skull; Självklart!!! Och jag konfirmerades för presenternas skull, och varje år så fyller jag år för presenternas skull, och vi firar bara jul för presenternas skull...
    Vad svarar man på om man bara gifter sig för presenternas skull??? Vad skulle vi inte kunnat köpa för roliga saker eller spännande resa för vad hela bröllopet kostat? Nej, det handlar inte om det. Och det handlar inte ens om att alla gäster ska tvingas köpa presenter för en absolut summa bara för att vi förväntar oss det.
    Det här handlar om vår familj som jag (skrev det även här ovan) tycker skulle ha ställt upp bättre. Faktiskt.

Och jag kan alltså inte låta bli att bli lite besviken på det här även om jag inte låter det överskugga vårt bröllop som var jättefint på alla sätt och vis. Men det känns skönt att höra att vi inte var de enda i hela världen som blev besvikna över presenterna.

Sedan var det visserligen några presenter som man undrade lite över hur de hade tänkt, en grej vet vi faktiskt inte riktigt vad det är... en metallgrej som kanske skulle kunna vara en väggkrok, men kanske också bara en dekoration, och man kan också öppna flaskor med den!!! Fast sånt är ju bara roligt ändå! De flesta gav klockrena presenter, som var precis just vi! Det enda vi faktiskt bytte var några muggar som vi bara bytte till en annan färg!

Det blev ett långt svar det här, men fortsätt gärna kommentera. Jätteintressant att läsa hur alla tänker!!!

• snyggobert

Crystallize; Jomen vi ÄR lyckliga över att vi hittat varandra. Och jag är faktiskt jätteglad över att det här är enda grejen med hela bröllopet som jag blivit besviken över, så visst är vi lyckligt lottade.

Men jag tycker du har fel i att bröllop inte har något med presenter att göra. Visserligen ligger det inte överst, eller ens högt upp alls på någon prio-lista, men det är ändå en del av alltihop! Faktiskt! Och det handlar inte om att vi fått för lite presenter, det handlar egentligen om att de som egentligen skulle gett oss "mest" inte gjort det. Det handlar inte heller om att de ska bekosta vår drömsmekmånad, om det vore viktigt för oss hade vi ordnat det själva.

Jag hade blivit jätteglad om de tillsammans hade målat en tavla eller nått, bara de gjort något personligt till oss, tänkt på just oss! Det handlar inte om pengar eller gåvors värde egentligen, det handlar om att det blev så markant lite från just vår familj!

Och framför allt tycker jag att man i det här forumet har rätt att tycka vad man vill!

Snart FruL; Vilken tur att du hittade på ett sätt att få användning av den!

Eden -06; Tack!!! Och visst är det jobbigt att bli besviken över något fast man "inte får", för man ska vara tacksam att ens vänner alls har tänkt på en etc...
    Kram till dig med!

• snyggobert

GretaG; Vi öppnade presenterna direkt efter vigseln medans folk minglade med skumpa och tilltugg. Blev jättebra för då slapp man ta "partytid" till att öppna presenter, och så blev alla glada att vi ändå öppnade dem på plats.

Maria; Jag förklarade tidigare att självklart ska alla ge det de har råd att ge, det handlar inte om det. Det här var hela min och hans familj som hade gått ihop, 31 personer på presentkortet som var på 4500. Hade det varit 31 vänner till oss som gick ihop om det hade jag varit jätteglad. Men nu var det våra familjer som gjorde detta. Och hans familj har inga som helst problem med pengar! Det är lite annorlunda med familjen tycker jag, där kan man i alla fall förvänta sig något. Och att förvänta sig något är absolut inte samma sak som dyrt, men att de tänkt på en. Att de gjort något för just oss... (Och nej, inga barn under 24 var med på det!)

De flesta hade gett oss jättebra presenter som verkligen visar att de känner oss, en av de finaste presenterna var just en handmålad tavla! Och den lägger jag mycket större vikt vid än en hastigt köpt grej.

Presentkort är jättebra, för som Utvandraren skrev, så har man ju i princip allt redan när man slagit ihop två hushåll och bott tillsammans i flera år. Fast visst är det roligt med nya saker, fick också nytt porslin så nu har vi gett bort båda våra gamla omaka samlingar.

Och min absoluta favorit är två champagneglas och en flaska champagne som vi fick av tolv vänner som samlat ihop till detta (ville bara skriva det så ni förstår att jag egentligen inte alls tycker att det är själva summan som gör det, utan tanken bakom!) och de skrev en jättefin dikt om att detta är starten till en ny tradition, att vi varje bröllopsdag ska dricka skumpa och skåla, och massor av fina ord om att denna tradition förhoppningsvis varar livet ut...

Sådana saker är sånt som betyder nått. Och att inte fått den här genuina omtanken från sin familj känns lite snopet!

• snyggobert

loisa; Det märks att du inte läst vad det handlar om här! Så, så, så... märkligt att då kommentera det!
    Men vet du vilken tur vi har här, att alla faktiskt får säga vad de tycker och berätta vad de känner och undrar över! Och jag respekterar vad du tycker, att det är ovanligt att tycka så här. Men du kan ju också respektera min åsikt, och om du hade läst vad vi skrivit hade du förstått att det i grund och botten har med familjerelationer att göra.

• snyggobert

jamboochjag; visst har du rätt i att det är jättekul att båda våra familjer kontaktat varandra och ändå gjort det här!

Måste bara säga att det har varit jätteskönt att få "prata av sig" om det här på bt, har fått många tänkvärda kommentarer och från att från början ha varit ganska besviken över detta så har det snarare vänts till att bara vara lite snopen... Har med alla era kommentarer fått hjälp att se det här ur lite annat perspektiv. Naturligtvis är jag itne bitter på det här på allvar, men jag ville ändå slänga ut frågan här till er på BT eftersom ni vet vad det handlar om och kanske tänkt i samma banor...
    Så tack för alla kommentarer! Både från er som känt lite liknande och de kritiska kommentarerna!

Nackdelen med att få en miljon ljusstakar vid ett tillfälle som det här, är att man inte kan ge bort dem vidare till någon annan! Alla har ju sett att vi fått just den eller den ljusstaken! I vanliga fall, om jag vet att en grej jag fått skulle göra person x superglad så ger jag gärna vidare den till någon som uppskattar den! Händer väl inte så ofta, men jag har gett vidare en present som jag inte ville ha till en tjej som blev jätteglad!

• snyggobert

vikualia; vår lokala välgörenhetsaffär överlever nog bara tack vare mig! Är i utrensartagen just nu och har lämnat både grejer och kläder dit. Skönt att rensa ut allt sådant som bara "står"!

• snyggobert

GretaG; Jättefin hemsida! Och väldigt välformulerat!

• snyggobert

viktualia; Helt rätt tänkt!

Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...