• Rosenhaga

Besviken över bröllopsgåvorna...

Oj! Brännhet fråga!! Tack för att du tog upp den!

Ja, vi blev lite förundrade över vissa presenter. De flesta hade verkligen tänkt till och köpt underbart genomtänkta presenter till oss. Jättekul!

Sedan var det min familjs present och en present från en tajt grupp vänner som förundrade oss. Presenterna var fina och genomtänkta men ... på något sätt mer passande för en ojämn födelsedag, vanlig middagsbjudning eller så.

Fy vad jobbigt ämne - det till och med dröjde innan min man och jag pratade om det oss emellan!!! Så het potatis är det, inte sant? Det är inte att jag vill värdera presenten i pengar men ofrånkomligt (om det är något som kostar pengar) så gör man det - i vart fall när värdet ligger "way off" så att det sticker i ögonen.

Jag vore oärlig om jag inte erkände det. I många länder så ger man kuvert med pengar på ett bröllop och det finns "vett och etikett" för hur stort beloppet bör vara. Främmande för oss i vår kultur, men det finns en poäng i det.

Vill säga att jag inte jämför med vad festen kostade eller kuvertavgiften, tycker inte att det går att blanda ihop. Det ena handlar om vad vi som brudpar vill bjuda våra vänner på för måltid och har inget med värdet på presenterna att göra för mig.

För mig handlar det om vad man lägger på en present till en familjemedlem eller mycket god vän på en högtidsdag. Så många högtidsdagar firar man inte tillsammans i livet - 30-årsdagen, 40-årsdagen, 50-årsdagen, 75-årsdagen och bröllopsdagen kanske?

En vansinning jämförelse, men hur kan man lägga mer pengar på en kistbukett till begravningen av en vän än vad man lägger på en bröllopspresent?

TS - starkt att ta upp frågan!

• Rosenhaga

Angelici - precis så är det! Det är när presenten varken speglar brudparet - eller givarens relation till brudparet som det blir knas!! Det spelar ingen roll om presenten var billig, lagom eller dyr - det är när det är "off" - inte stämmer, som jag förundras. Tack för att du vände diskussionen rätt!!!

Det är lika jobbigt att få en present som är för dyr i relation till förhållandet mellan givare och tagare.

Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...