Besviken över bröllopsgåvorna...
Varför är det så tabu att vara besviken över presenterna? Givetvis ska man inte visa det för gästerna, men måste man vara överlycklig över att vissa struntar i ens önskemål eller helt enkelt är snåla?
Vi bor i en liten lägenhet, fullsmockad med saker, så vi hade främst bett om bidrag till bröllopsresan, men även presentkort på IKEA, samt ett begränsat antal utvalda saker. Dessutom hade vi bett om att man skulle kontakta våra föräldrar och stämma av presentidéer, just för att vi skulle slippa dubletter, stora saker och saker som helt enkelt inte passar in.
Min man har dessutom fått för sig att man måste spara allt man fått som bröllopspresent, medan jag hellre vill sälja några saker på Blocket och ge pengarna till något välgörande ändamål. I värsta fall råkar väl de fulaste sakerna trilla i golvet ;)
Jag kan lugnt erkänna att jag inte var överlycklig över själva presenten när jag fick platskrävande saker, som t.ex. ett mixerset från TV-shop (har redan en liten behändig stavmixer). Tanken och ansträngningen bakom uppskattade jag dock mycket, eftersom jag vet att min kompis har tight ekonomi, och hon hade inte behövt ge något alls. Mixersetet har dock hamnat hos min svåger som saknade mixer.
Vi fick några personliga, ovanliga gåvor, från en del vänner som hade lagt ner tid för att hitta något kul och trevligt, något vi var glada över.
En del vänner har småbarn och lever på en lön, så bara att de reste från andra delar av landet till vårt bröllop gjorde oss glada. Presenten var mindre viktig.
Däremot tyckte jag att det var snålt och opersonligt när pappas kompis med fru (jag bjöd dem enbart för pappas skull) gav 4 handdukar från Hemtex, vilka just då kostade mindre än 300 kr på rea- annonserna fanns i alla tidningar. Till saken hör att han tjatat till sig att få ta med två objudna barn (8 och 10, och han och hans fru har det rätt så gott ställt. Rena rama turen att de turkosa handdukarna inte skär sig med färgerna i vårt badrum.
En av de trevligare presenterna vi fick var ett kort där det stod att en slant hade lagts till ett välgörande ändamål som vi båda tycker är viktigt.
Efter några timmars pusslande och klättrande har jag i alla fall lyckats få undan presenterna, och bidraget till bröllopsresan blir en tropisk semester i vinter när vi har tid och möjlighet att resa.