Tråd för fattiglappar
Vi hade ett förhållandevis billigt bröllop: ca 3500 euro, alltså omkring 35000 kr, 105 gäster. De spartips jag har till er som planerar budgetbröllop är: skippa alkoholen (där sparar man MYCKET), gör så mycket som möjligt av maten själva (det är SÅ mycket billigare att handla maten själv i affär än att ha catering), hyr kläder, skippa brudbukett (jag tyckte den var rätt onödig, även om den är fin på foto), gör inbjudningar själva och dela personligen ut så många som möjligt istället för att posta, fråga vänner om hjälp med allt möjligt, jag hade t.ex. en vän som gjorde min make-up, en annan som dekorerade borden med blommor från mormors trädgård. Ja, på sommaren kan man ju dekorera med just blommor från naturen eller trädgård, så där är också ett spartips.
Det som gjorde vårt bröllop dyrare än vi hade tänkt var egentligen mest två saker: köpt klänning (fast den betalade mamma) och att vi var tvungna att ta köttet från catering för vi hittade ingen som kunde laga den från scratch, kyckling var tydligen inte populärt att tillaga. Sen är det lätt att kostnaderna skjuter i höjden om man köper lite i taget. Man märker det liksom inte lika mycket än om man köpt allt på en gång.