Inlägg från: Dalabrud-07 |Visa alla inlägg
  • Dalabrud-07

Tråd för fattiglappar

Vet inte om den här tråden passar mig....
    Vill försöka komma undan så billigt som möjligt. Men vissa saker kostar vi på oss.
    *Trycksakerna (alla) har vi beställt hos en reklamfirma. Nu känner jag henne och vi skulle få ett bra pris.
    *Fotograf - en bekant som är fotograf kommer och fotar hela dagen, helt gratis. Det börjar kosta först när vi beställer förstoringar och fler kopior.
    *Klänning - tänker hyra.
    *M2b´s kläder - hyra eller Dressman.
    *Frissan - där kostar jag på mig lite. 3000:- tar min frisör för hår och smink, då ingår också förtäring under dagen.
    *Maten - catering. 75:-/person, vilket gör ca 7500:-, då vi blir runt 100 st.
    *Sprit - bjuder bara på öl och vin till maten, ingenting starkare. Detta fixar min blivande svärfar genom kontakter med lastbilschaufförer.
    *Solist i kyrkan - 1500:- tar hon, men är så himla duktig (vi har inte bestämt oss än om det är värt det eller ej, men jag tror det....)
    *Band till festen - tar 3000:- för hela kvällen, så länge vi vill.
    *Festlokal - 3000:- för hela helgen.
    *Ringar - ingen aning om pris. Har inte börjat titta på allvar än. Jag har hittat en, som dock kostade 25000:- - lite för dyr....
    *Vi kommer inte att ha några tärnor, bara våra två barn (pojkar). Om vi inte hittar billiga "kostymer" till dom så har min mamma lovat att sy dom.
    *Blommor - vill ha en "riktig" bukett, från en florist, även där fixar en kompis det hela. Den blir dock väldigt enkel, vill inte ha för avancerad sak

Jag hoppas att vi kommer så billigt som möjligt undag. Har redan spart ihop en hel del och det ökar för varje månad på sparkontot. Vet att det kommer en sudd tillbaks på skatten nästa år + att sambon inte fått sin för i år än.
    Våra resp. föräldrar har inte erbjudit sig att hjälpa till, er än svärfar med drickat och min mamma med pojkarnas kläder. Om dom gör det så är det bara + i kanten, då kanske vi unnar oss en liten kortare resa i samband med bröllopet, annars kommer vi inte att göra det, då vi var 2 veckor i Brasilien i november.

Kommer att följa den här tråden och leta spartips som passar oss - en kanontråd!

• Dalabrud-07

Gumsigos - bra tips! Har tittat där flera gånger, men vet inte om jag fattat hur det funkar....

• Dalabrud-07

Att bero på sprit eller inte....
    Vi kommer att bjuda på en välkomstdrink i samband med brudskålen. Sen kommer det att finnas vin (både vitt och rött) samt starköl till maten, naturligtvis finns det även läsk, vatten (både vanligt och mineral) och lättöl.
    Till kvällen sen så kommer det inte att finnas någon sprit, utan "bara" ovanstående.
    Jag tycker inte att sprit hör hemma på ett bröllop. Det är nog alla brudars mardröm att någon eller några dricker för mycket och att det spårar ur, och det är inget vi vill bidra till.
    Nu kan man dricka sig full på ovanstående också, det är vi medvetna om, men jag tror, och hoppas, att dom inte gör det...
    Ev. kommer det att finnas cider också, det har vi inte diskuterat klart än.

• Dalabrud-07

Summergirl - ditt bröllop låter väldigt lika mitt!
    Vi ska också ha festen på en loge, med dans efteråt.
    Maten blir kall, inte buffé, men nästan
    Jag tror inte att vi heller får ha levande ljus, har inte frågat än.
    Vi har varit där en gång och rekat, men jag vill dit en gång till och ställa iordning alla bord som vi vill ha dom, då är det lättare att planera dekorationerna sen.

Svar på tråden Tråd för fattiglappar