min sambos datorspelande går före allt
Vad tråkigt att han är så inne i sitt spelande. Jag antar att det är onlinespel, då är det ju lite mer av ett tillhål än bara spelande, men har en del social samvaro där.
Känner både igen mig och inte i det du skriver. Min man gillar att spela och kan lätt vända på dygnet. Han har alltid haft konstig dygnsrytm även innan vi träffades men då var det inte onlinesaker vilket gjorde det hela enklare. Mat har vi alltid ätit tillsammans, det har aldrig varit tal om att låta datorn styra mattiderna när vi är hemma. Första året vi var tillsammans var det innan min man börjat jobba men i stort sett färdig med universitetsstudierna. Det året hade han väldigt konstiga tider och det var många nätter som jag gjorde honom sällskap i skolans datorsal för att vi skulle få vara tillsammans. (På den tiden var det modemuppkoppling hemma och det gick långsamt, låter som en evighet sedan vi pratar om men det är enbart 10 år sedan.)
Sen började min man jobba och då hade han i varje fall lite tider att passa. Tyvärr så var hans arbetskamrater liknande honom så de brukade börja vid 12-tiden. Han har dock alltid kunnat skärpa till sig när det behövs och vi är både lite konstiga när det gäller datorer. Då i början så brukade han och hans kompisar och på 3-4 stora partyn varje år, jag var med på ett och det räckte för min del. Nu har de alla slutat sedan 5-6 år då de kände att de vuxit ifrån partytiden (spelpartyn). Ibland ordnad de i ett lan i en gemensamhetslokal och spelar en helg. Då bryr jag mig inte om hans vanor, de får spela dygnet runt men det är högst en gång om året nuförtiden.
Mannen har nu bytt jobb och nu kommer han till jobbet mellan 8-9 varje dag. Visst är han svårväckt men hans jobb och hans tider lägger jag mig inte i. Det är hans ansvar att han sköter sitt jobb inte mitt. Han ansvarar för sig själv och vill han sitta uppe till fyra på natten så okej, han får ändå gå upp och ta hand om barnen om det är hans morgon att göra det på. Jag vet att för hans del är de timmarna vid datorn på kvällen ett sätt att koppla av, hans egen tid. Den får han ha för mig, men han måste klara av ett normalt liv.
Nu har det inte varit onlinespel som varit det stora här hemma. Många gånger kan det vara att han sitter och programmerar något själv eller spelar men då lokalt på datorn hemma. Vet att det är stor skillnad på olika typer av spel. Jag spelade ett tag ett spel chaos på en irc-kanal. Det blev ju lite att man visste vilka som brukade vara där och att klara av en fråga gjorde att man kände sig lite bättre till mods. Där var det lätt att säga att bara en fråga till, tills vi vinner osv och snart hade ett antal timmar gått. FIck helt enkelt sätta stopptid för mig själv även om jag fortfarande kan tycka det är roligt att ta en omgång på en kväll för avkoppling.
Hur fungerar din pojkvän i det vanliga livet? Klarar han av ett jobb med tanke på hans dygnsrytm? Har du frågat honom hur han ser sitt liv om fem år? Hur ska han nå dit? Klarar du av att bo med honom tills den dagen kommer då någon förändring sker? Hur länge har det varit så här? Hur klarade han av att ta sig till skolan?
Av min mans och hans kompisar så har i stort sett alla haft 1-2 år mellan universitetet och jobb då de tagit det lugnt och just spelat mycket. Idag är de personer med jobb med bra löner och som sköts bra. De lever normala liv med familj och barn och de sköter det hela mycket bra. Kan vara svårt för en del att förstå att de här personerna som kunde sova på dagen och spela på natten har gått vidare i livet. Nu räcker det med att de samlas högst en helg om året då de får spela av sig. Dessa män ätillhör nog också den skaran som hjälper till mycket i hemmet nu så det kan ändra sig. Denna speltid var lite ett sätt för dem att känna efter vad de ville göra innan de började jobba på riktigt.