• Bröllopstokiig

Stegräknare

Tack för gulliga klappar på ryggen. Jag förstår att många får bråttom på slutet för att gå ner inför sitt bröllop och då kanske man måste ta till ngn Quick-fix metod. Men annars så ÄR ju sakta men säkert det enda som fungerar på sikt!

Jag började med att öka min vardagsmotion och fick tips om att skaffa en stegräknare av min Hälsorådgivare. Går nu minst 10.000 steg per dag. Ibland går det av sig själv, ibland krävs det en morgon/kvällspromenad. Satte en på min 8-åring... han hade gått flera 1000 steg fler än jag redan vid lunch!
    Rör på dig mer i vardagen så blir du piggare och mer motiverad att röra på dig i allmänhet. Och mer medveten av vad du tankar i din kropp.

• Svar på tråden Stegräknare
  • Brud 2008

Tack för påminnelsen, jag gick runt med stegräknare hela tiden förra året, men sedan tog batteriet slut så jag får väl byta det :)

• HJS

Jag har aldrig fattat hur en sån funkar?

• Miss Cykel

Jag har gått 10 000 steg ca 3-4 gånger/vecka. Och vad händer - jo, jag går bara ned 0,5 kilo på en månad trots att jag även äter nyttigare!! Drygt!

Jag trodde att promenader var ett utmärkt sätt att gå ned i vikt på, men nu blir jag lite ledsen. Någon som har mer erfarenhet?

• anne på grönkulla

När jag försökte använda min som flitigast så försökte jag se till att gå ca 10 000 steg om dan (alltså inte på direkta promenader utan bara vad man automatiskt går omkring) - som ett minimimått på lämplig vardagsmotion. Då gick jag inte ner utan höll vikten. Lite beror det ju på hur du väger o äter nu också - men tror du måste höja dosen för att få skillnaden. Sen beror det ju på hur du går också, tror jag, om det är långa sammanhängande promenadpass t ex.

• Miss Cykel

Jo, absolut. Vad jag menade (fast jag förstår att det verkligen inte framgår) var att jag går promenader á minst en timme varje gång, vilket då för bara promenaden blir ca 10 000 steg (ofta 9500). Då är alltså inte mina andra steg inräknade. Borde man inte gå ned i vikt då?

• anne på grönkulla

Aha, ja, då är det ju lite mer ambitiöst som motion - men hur mycket du förbränner och går ner av det beror nog mycket på hur fort du går (lite puls ska man ju komma upp i) och hur du äter och massa såna saker också. Är långt ifrån nån expert, kanske dyker det upp nån som vet mer om motion o vikt....

• Mandelblomma

Hur långt kommer ni på 10000 steg?
    Min stegräknare är inställd på meter och jag går igenomsnitt 1,2 mil per dag, så då blir ju jag nyfiken på hur många steg det är? Är det för lite eller ligger jag lagom?

• Miss Cykel

Oj, det låter långt. :) Själv går jag 7km och tyckte det var långt. Hihi.

• Ellte

Hur många steg man ska gå per dag för att minska i vikt beror ju på hur mycket man normalt rör sig. Jag vet att "standardtipset" är 10000 steg/dag...men om jag skulle gå det skulle jag MINSKA på mina steg :?

Därför, när du skaffar en stegräknare, ha den på dig några "vanliga dagar" först...och satsa sedan på att öka antalet med några tusen/dag!

Självklart har också intensiteten i träningen betydelse för hur mycket det "gör" på en viktminskning men bara att öka sin vardagsmotion kan ge jättebra resultat.

Miss Cee: Om du äter nyttigare och rör dig mer borde du gå ner i vikt... Kanske äter du för lite? Då sparar kroppen istället på allt du äter för att den ställer in sig på svält. Eller kanske äter du för sällan...med samma resultat...

Svar på tråden Stegräknare