ni som gift er utomlands med gäster, vad skulle ni gjort annorlunda, eller vad gjorde ni som ni inte kunnat vara utan?
Vi gifte oss i Istanbul då jag kommer därifrån och min man är svensk.
Så här gjorde vi..ärligt var det inte så mycket som kändes fel. Kanske lite småsaker men det var bara lite småkul och mysigt. Allt kändes underbart både för oss och för gästerna.
Kanske för att vi båda var mycket avslappanade och tog det som det kom. Det blev inte så extremt mycket planering i slutet utan det mesta var redan planerat och köpt i god tid. Det enda som var kvar sista veckan var bordsplacering och festprogram. Jo brudklänningen gick ju inte att använda då jag blev gravid så det blev en hel del sökande..
Jo en sak bli inte gravid som jag blev det försvårar planeringen lite Det e roligare att kunna dricka osv..Man blir lätt trött. Jag var i vecak 24. Men bet ihop och stannade sist i alla fall. Men efter kl 23:00 började det kännas tungt för mig.
Vi satsade på ett exklusivt och känt hotell. Four Seasons med bröllopskoordinator. Det var det bästa av allt. Service och planeringen var kanon! Värt varenda öre. Rekommederas om ekonomin tillåter. Annars skulle det aldrig funka. Jag behövde inte hjälp med något förutom festprogrammen och bordsplaceringen. Men det gjorde jag och min man. Och toastmaster.
Vi var totalt 66 personer. Och det var alldelles lagom för ett utlandsbröllop. 82 var bjudna.
Skickade 20 sidor infoblad om Istanbul. Där jag tipsade om praktiska saker, resturanger, klädsel osv..Tipsade även en bra reseguide för de som stannade längre. Infobladet blev jätte uppskattat. Där hade jag även viktiga fraser på turkiska.
Såg till att alla hamnade på samma område som var nära hotellet. Hotellet var centralt nära till andra sevärdheter som uppskattades.
Började planera och boka allt i tid. Typ nästan 10 mån innan. Inbjudningarna skickades vid nyår och brölloppet var i september. Då kunde folk planera sin semester och resor.
Anordnade 2 träffar. En dagen innan och en dagen efter där alla gäster fick tillfälle att träffas och lära känna varandra.
La mycket energi på bordsplaceringen då vissa kunde ej engelska och svenska av turkarna.
Gjorde brölloppet i det temat som passade kulturen med lite svenska inslag och det var uppskattat.
Gästerna funkade kanon ihop trots språksvårigheter.
Hade en inhyrd DJ hela kvällen som skötte musiken.
Va skulle jag gjort bättre:
Skulle ha bett om mer hjälp från vänner.
Planera ej för mycket i detalj heller låt vissa saker falla naturligt och tillåt att saker kan gå snett eller acceptera det. Tror det hjälper att slappna av och njuta på ett annat sätt då ett utlandsbröllopp är alltid svårare att planera och låta allt flyta felfritt. Njut av de små strulen. Då menar jag småstrul och inga katastrofer
När det gäller val av land så hade vi ju inte så mycket val men välj ett land där det inte händer naturkatastrofer, bomber osv..Det var svettigt sista veckan innan brölloppet när det bombades i Turkiet. Detta var början av september. Tack och lov löste det sig men det var frusterarande.