ni som gift er utomlands med gäster, vad skulle ni gjort annorlunda, eller vad gjorde ni som ni inte kunnat vara utan?
vi gifter oss i thailand i mars och undrar om ni har några särskilda tips eller råd?
vi gifter oss i thailand i mars och undrar om ni har några särskilda tips eller råd?
ingen som gift sig utomlands med gäster?
Japp, med närmsta familjen.
Kommer ni att ordna för deras researrangemang eller fixar de allt själva?
Inte riktigt pa samma sätt men nästan. Jag har gift mig med en fransman här i Frankrike och vara gäster kom fran Sverige, Tyskland, Kanada, Skottland och Frankrike.
Vad jag tyckte var absolut bäst - att spendera en hel vecka med de som star en närmast! Vi var bara 31 men man hinner ända inte prata med alla pa bröllopsdagen.
Vi hade hyrt ett litet slott och stod därmed för boendet för alla. Matkostnaden delade vi däremot pa (ja utom under bröllopsmiddagen som vi stod för) resten av veckan och gästerna betalade sin resa.
Vi slopade onödigheter som gästpresenter, elaborerad dekoration (deko fanns ju men vi gjorde det enkelt och vackert), toalettkorgar och jag vet inte allt. Vi hade heller inte näbbar, tärnor, marskalkar etc. Vara vittnen var finklädda men inte färgmatchade eller sa.
Vi lade vikt vid: mat och dryck, kunna tillbringa mycket tid med gästerna, bordsplacering, festmusik, vara kläder. Ceremonin utformades helt av vigselförrättaren men vi lade till musik i början och slutet..
anne på grönkulla:
Gästerna bokar resan själv och står även för boendet. Vi ordnar med aktiviteter och en del mat och dryck i tre dygn och självklart står vi för bröllopsmiddan! Håller på att skriva ett häfte som vi ska skicka ut med lite av varje om vad som händer under dagarna, lite fakta om platsen vi ska va på, samt hur man bokar resor och så...
Men det låter väl rätt lagom. Jag undrar eftersom vi gjorde nåt liknande, men då åtog vi oss att boka till folk sålänge de ville göra samma saker som vi. Det var en hel del administration med det, men funakde alldeles utmärkt. Men om folk fixar själva så behöver ni inte känna lika mycket ansvar heller.
Lycka till!
Gifte mig precis som zozo i frankrike, men med 74 gäster (varav drygt hälften från Sverige). Skulle inte ha gjort något annorlunda, det blev perfekt!
OK, så det vi gjorde som var bra, var bland annat:
- Satsade mycket på översättningar, tolkar, gästpresentationer, bra trespråkiga toastmasters.
- Fixade hotellrum åt gästerna nära tågstationen så att de kunde byta om, duscha och vila en stund innan ceremonin.
- Hade en bra infohemsida innan med kartor i utskriftsvänligt format.
- Hyrde hela slottet så att alla kunde bo där.
- Hade en fantastisk middag och fest så att alla som gjorde sig "besväret" att åka hela vägen kände sig riktigt, riktigt välkomna.
- Fixade supermysig brunch dagen efter.
- Busservice från stationen - kyrkan - slottet och sen in till stan (brunchen) på morgonen.
- Suveräna trespråkiga tärnor som hjälpte gästerna i kyrkan osv.
- Supermycket hjälp från nära och kära.
- Kontaktpersoner med mobil för att koordinera ihop försenade gäster+ transport osv.
Ja, som ni förstår blev det en del pyssel men det var värt varenda öre, minut och svettpärla.
Lycka till! G
...ångrar att jag lät gästerna skjuta till några hundringar för boende + brunch. De ynka tusenlappar vi fick ihop var bara en droppe i havet och i efterhand kändes det snålt.
Vi gifte oss i Istanbul då jag kommer därifrån och min man är svensk.
Så här gjorde vi..ärligt var det inte så mycket som kändes fel. Kanske lite småsaker men det var bara lite småkul och mysigt. Allt kändes underbart både för oss och för gästerna.
Kanske för att vi båda var mycket avslappanade och tog det som det kom. Det blev inte så extremt mycket planering i slutet utan det mesta var redan planerat och köpt i god tid. Det enda som var kvar sista veckan var bordsplacering och festprogram. Jo brudklänningen gick ju inte att använda då jag blev gravid så det blev en hel del sökande..
Jo en sak bli inte gravid som jag blev det försvårar planeringen lite Det e roligare att kunna dricka osv..Man blir lätt trött. Jag var i vecak 24. Men bet ihop och stannade sist i alla fall. Men efter kl 23:00 började det kännas tungt för mig.
Vi satsade på ett exklusivt och känt hotell. Four Seasons med bröllopskoordinator. Det var det bästa av allt. Service och planeringen var kanon! Värt varenda öre. Rekommederas om ekonomin tillåter. Annars skulle det aldrig funka. Jag behövde inte hjälp med något förutom festprogrammen och bordsplaceringen. Men det gjorde jag och min man. Och toastmaster.
Vi var totalt 66 personer. Och det var alldelles lagom för ett utlandsbröllop. 82 var bjudna.
Skickade 20 sidor infoblad om Istanbul. Där jag tipsade om praktiska saker, resturanger, klädsel osv..Tipsade även en bra reseguide för de som stannade längre. Infobladet blev jätte uppskattat. Där hade jag även viktiga fraser på turkiska.
Såg till att alla hamnade på samma område som var nära hotellet. Hotellet var centralt nära till andra sevärdheter som uppskattades.
Började planera och boka allt i tid. Typ nästan 10 mån innan. Inbjudningarna skickades vid nyår och brölloppet var i september. Då kunde folk planera sin semester och resor.
Anordnade 2 träffar. En dagen innan och en dagen efter där alla gäster fick tillfälle att träffas och lära känna varandra.
La mycket energi på bordsplaceringen då vissa kunde ej engelska och svenska av turkarna.
Gjorde brölloppet i det temat som passade kulturen med lite svenska inslag och det var uppskattat.
Gästerna funkade kanon ihop trots språksvårigheter.
Hade en inhyrd DJ hela kvällen som skötte musiken.
Va skulle jag gjort bättre:
Skulle ha bett om mer hjälp från vänner.
Planera ej för mycket i detalj heller låt vissa saker falla naturligt och tillåt att saker kan gå snett eller acceptera det. Tror det hjälper att slappna av och njuta på ett annat sätt då ett utlandsbröllopp är alltid svårare att planera och låta allt flyta felfritt. Njut av de små strulen. Då menar jag småstrul och inga katastrofer
När det gäller val av land så hade vi ju inte så mycket val men välj ett land där det inte händer naturkatastrofer, bomber osv..Det var svettigt sista veckan innan brölloppet när det bombades i Turkiet. Detta var början av september. Tack och lov löste det sig men det var frusterarande.
Vilka bra tips! Vi ska gifta oss på en liten ö i Kroatien i slutet av maj nästa år. Ska börja ordentligt med planeringen nu.
Hur lång tid innan skickade ni ut inbjudningarna? Hade ni allt klart med transport och boende då?
Vi tänkte försöka hjälpa till o ordna billigare transport o boende till gästerna men de får betala för det själv. brölloppsmiddan o festen kommer vi naturligtvis stå för.
Hur vigdes ni? Vi funderar på att ha en "låtsas" vigsel av en kompis som är domare och sen gör en formell när vi kommer tillbaks till Sverige.
KurreBurre: Eftersom vi gifte oss borgligt innan i feb så hade vi en låtsas vigsel som min mans pappa höll. Det blev jätte bra. Det blev inte som en kyrlig vigsel utan mer som en bekräftelse att vi är gifta och det kändes bättre då alla visste redan att vi var gifta och detta var en efterfest. Vi skickade inbjudningarna nån gång i dec-jan 2005. Brölloppet var 9 Sept. Det tyckte gästerna var kanon. Därför tackade de flesta ja och var med. Det var bara få avhopp. Vi ordnade ingen transport men hjälpte till att hitta billiga transport.De betalade för sina resor och boende och vi stod för brölloppet med mat och sprit och allt runtomkring. Vi skrev i inbjudningarna att vi inte vill ha presenter och möhippa/svensexa då detta är kostsamt för dem. Men ändå fick vi båda. Då de såg detta som en mini semester. Lycka till med planeringen och allt! Det e en underbar tid du har framför dig! Och den dan kommer att bli oförglömlig
chili72 - Tack för tipsen!
Pappa har precis varit nere på ön och pratat med ledningen för hotellet och restaurangen där vi ska vara. Datum e nu bestämt, 25 maj, och restaurangen e bokad. De skulle även ordna ett band som ska spela, de brukar ha band som spelar där på sommmaren.
När pappa kommer hem till helgen ska vi planera lite mer, bla vigseln.
Tror att vi kör lite samma variant som er, har en kompis som kanske kan "viga" oss på låtsas och sen köra en borglig vigsel hemma.
Några fler som har berättelser eller tips på att gifta sig utomlands med gäster från tex Sverige?
Vi skickade ut vara inbjudningar nästan 10 manader innan. Det var ju en hel veckas semester det gällde för de flesta, sa det var uppskattat. det vi hade klart när vi skickade ut inbjudningarna var i princip bara slottet (där vigsel, middag, fest och övernattning ägde rum).
Vi pratade med byns borgmästare och han kom da och gjorde en vanlig vigsel (som han dessutom personaliserat med anekdoter om oss) där det enda som inte var "riktigt" var att vi inte skrev pa de officiella papprena.
Transport fick gästerna sta för själva, men vi stod för hyra/övernattning under veckan, samt, som sagt ovan, att alla delade pa matkostnaden resten av veckan.
chili72 - Jag behöver lite tips på själva vigselcermonin och vad som ska sägas eftersom det inte blir en tradtionell kyrklig vigsel. Kommer du ihåg ungefär vad din mans pappa sa?
Hmm... Jag har gift mig i Vietnam.. behovder inte gora nagoting alls, tills den dagen.. ganska lyxigt att gifta sig har.. du far alla service du vill har till lag pris "jamfort med sverige"
Jag hade bara dessa uppgifter under min brollopsdag
1: till en frisorsalong fixar haret
2: till Bridal-blabla.. byta till brudklanning sedan har jag en make-up artist dar som sminkar mig..
3: fardigt.. min man ar utanfor och hamta mig till brollopstallet.. dar var det 250 gaster whohho...
MonkeyFlower
Hur har du annordnat bröllopet ? Bröllopskoordinator ? Resebyrå ?
Pris ?
Sajt ?
MVH fes
Jag har en liten undran till Nån här som har kvar era inbjudningar som ni skickade ut. Skulle behöva lite tips på hur och vad jag skriva ang. resa/transporter, boende m.m