• chiqitita

Mini piller, bra skydd eller ej??

Som ni sakert redan vet sa har min doktor foreslagit mig att sluta med p piller pga hogt blodtryck. Jag har atit p piller i manga ar och ar inte glad over detta. Men jag vill ju heller inte ha hogt blodtryck och inser att jag borde iallafall ga av det och se om det gor nagon skillnad. Enligt min gynekolog sa ska det inte ge hogt blodtryck. Men enligt min doktor sa ar en av biverkningarna hogt blodtryck och jag tror pa honom. Sa jag namnde detta for min gynekolog och hon skrev istallet ut Yasmin for mig att prova. Jag ska ge det en chans. Men jag har en kansla av att det inte kommer gora nagon skillnad. Sa jag ringde upp kliniken och bad henne om mini piller istallet. Da sa hon att det inte var att rekommendera for det var inte sakert nog. Ar det sa? Jag vet att man masta vara noga med att ta dom pa samma tidpunkt. Men om man gor det ar dom fortfarande inte sakra da?? Sa hon ville istallet att jag ska borja med att ta hormonsprutan var tredje manad. Nu gillar jag inte sprutor och det kanns inte speciellt sakert heller. Sa jag vet inte riktigt vad jag kommer att borja med istallet for p piller. Ar heller inte pigg pa spiraler. Sa om det ar upp till mig sa verkar ju mini piller bast. Men jag vill ju samtidigt vara fullstandigt skyddad. Vad har ni hort om mini piller och deras effekt? Sen har jag av p pillrena fatt melasma, pigment flackar i ansiktet. Ar det nagot som kan forsvinna om jag slutar med p piller??? Jag solar inte langre.

• Svar på tråden Mini piller, bra skydd eller ej??
  • picachu

Jag har käkat minipiller i några år och inte ens varit så överdrivet nitisk med tiden. Jag har inte blivit gravid. Mini-piller funkar. MEN jag föredrar att inte käka hormoner för alla mysko biverkningar bla utebliven mens och obefintlig sexlust. Vi kör med kådisar nu och jag funderar på att prova pessar.

• chiqitita

Men mini piller ska ju inte ha några hormoner. Iallafall inget estrogen. Är det fortfarande inte bra att äta piller då? Jag trodde estrogenet var den stora boven i det hela. Har jag fel?
    Det är kanske väldigt individuellt hur vissa piller fungerar för alla?

• MysEtt

www.p-piller.nu tycker jag en bra sida som förklarar det mesta om preventivmedel och anant man "måste" veta, där finns det även möjlighet att anonymt skicka in en fråga till en barnmorska

• Mysprick

Minipiller innnehåller progesteron, ett hormon lika väl som östrogen. När man äter minipiller blir effekten att sekretet i livmodertappen blir ogenomträngligt för spermierna, men till skillnad från kombinationspiller (vanliga p-piller) hejdas inte ägglossningen. Det är bl.a. därför det rekommenderas att ta pillrena på exakt samma tid, så att sekretet inte blir "som vanligt" igen och de små rackarna kan ta sig in
    Minipiller (eller progesteronet) hindrar också livmoderslemhinnan från att vara mottaglig för ett ev. befruktat ägg.
    Har själv ätit minipiller under 9 månaders tid, pga blodpropp i släkten. Och jag hade tre-veckors mens och en veckas uppehåll. Detta ledde till ganska kraftig blodbrist.

Sen fick jag prova hormonspiral (levonova) och hade under de tre år som jag hade den knappt någon mens alls, dock mensvärk under sedvanlig tid . Det kanske låter som himlen, men det finns ett inte så roligt skäl till varför jag tog ut den till slut.

Jag skriver dagbok sporadiskt. I den sågs en tydlig skillnad redan efter några månader med spiralen, jag blev jättenere. Men när man lever i det tänker man ju inte så mycket på förändringar. det kom först efter att min pojkvän flyttat till mig, efter att ha haft ett distansförhållande, då påtalade han hur nere jag var jämt, och vi kollade i dagboken. Dessutom var min sexlust obefintlig under samma tid, inte helt oväsentligt
    Så jag tog bort den och har nu varit utan hormonpreparat i två år, lyckats gå ner de 17 (!) kilo jag lade på mig med spiralen, och mår bättre än på länge. Vi kör med kondomer och säkra perioder och det funkar alldeles utmärkt!

Så mitt tips, om du har en partner är skit i hormonerna! Annars kör med kådis!

• Mysprick

Det ska vara gestagen, inte progesteron, men det är i princip samma

• chiqitita

Mysprick, tack för att du delade med dig av din upplevelse. Det är verkligen en djungel med alla olika preventiv medel. Jag har så svårt att tänka mig att ha en spiral där inne! Det tilltalar mig inte alls. Då tar jag hellre ett piller. Men om du nu säger att det är samma sak som estrogen då blir jag ju osäker på om jag verkligen kan ta mini piller.

Hormonspruta är jag inte heller så säker på då jag har läst folks åsikt om det. Att det kan vara jättesvårt att senare bli gravid, OM man nu vill det. Viktökning och hålla på att ta en spruta var 12e vecka. Ingenting lockar ju! Att dom inte kan komma på något bättre än detta?

Kondom är ju inte mannens favorit. Och inte min heller faktiskt. Jag vet inte vad det blir.....

• Pepparmyntan

Mini-piller ar valdigt sakra om man ar noga och tar dem vid samma tidpunkt varje dag. De innehaller inte nagot ostrogen och ar inte samma sak som kombinerade piller. Hormonspruta och hormonspiral innehaller samma hormon som mini-piller. Anledningen till att dessa raknas som sakrare ar att man sjalv inte behover komma ihag att ta dem vid samma tidpunkt varje dag.

Jag har sjalv andvant mini-piller i 10 ar och inte blivit gravid av misstag. Har du problem med hogt blodtryck sa ar mini-piller som bara innehaller ett gestagen istallet for bade gestagen och ostrogen battre for dig. Men naturligtvis kan man ocksa fa biverkningar av gestagenet som tex blodningsrubbningr, humorsvagningar osv

• chiqitita

Pepparmyntan, tack för hjälpen!! Jag siktar nog in mig på att pröva det ändå. Min gyno var så negativ till att skriva ut mini piller till mig och ville få mig på sprutan istället. Men det är väl ändå upp till mig. Vilket mini piller äter du?
    Men som sagt, det fungerar väl olika på alla. Jag får med dom p piller jag äter nu som har estrogen, riktigt spända-svullna bröst vid ägglossningen. Det känns och ser ut som om dom är en storlek större vid den tiden. Vet inte om jag inbillar mig bara.
    Men kan det hända med mini piller med?

• Duchess

Jag har använt minipiller i många år, men bytte till p-stav i januari. Helt fantastiskt! Jag behöver inte oroa mig för tablettglömska, och jag tillhör dessutom de 20% kvinnor som inte har någon mens alls :)

För mig är det helt okej om det rubbar ev. framtida ägglossningar, eftersom vi inte planerar några barn. Jag har dock inte hört att någon skulle ha haft svårt att bli gravid efter att ha tagit ut p-staven.

• chiqitita

Hade du annars några biverkningar av mini pillrena? Var du noga med att ta dom vid exakt samma tidpunkt varje dag? Jag försöker bara förstå varför min gynekolog verka försöka avråda mig till att börja med minipiller. Jag är ju inte så pigg på dom andra valen. Sen har jag tyvärr läste för många inlägg om hur det var svårt att bli gravid efter att ha varit på den där depo sprutan. Så det är inte mycket kvar att välja mellan.
    Men lycka till med p-staven

• Nemo nisi mors

Jag vill ge en röst för hormonspiralen. Vist det gjorde jä.... ont att sätta dit den, men så är jag en av dom med jätte smärtor under mensen.

Första året kunde jag känna lite krångel med menssmärter och när jag var lite hård i magen tryckte det på. Jag har dock ej fått barn innan så min livmoder är liten. Därefter inga problem. Ingen mens, inga smärter och bäst av allt jag kunde börja träna utan att få jätte ont.

Ville inte använda stavar för det hadde min syster och blödde hela tiden, lika så hadde jag gjort när jag åt mini piller. Har haft min i 5 år och bytte ut den för någon månad sen. Det gjorde ont men har inte haft några problem sen efter ca 5 timmar efter bytet.

Kanske lite sent att ge råd men detta funkar för mig och jag har inte gått upp i vikt utan ner när jag kunde börja träna.

• Marskatt

Okej, här är en som blivit gravid trots att jag åt minipiller. Var väldigt noga med att ta dem EXAKT samma tid varje dag, men det hjälpte inte i mitt fall. P-spruta kan jag heller inte rekommendera, då jag haft extremt konstiga blödningar medan jag tagit sprutorna o dessutom varit väldigt ledsen o med obefintlig sexlust medan. Men, alla reagerar ju olika på hormoner, så det som inte passar mig kanske passar någon annan.

• Stortå

Jag har enbart goda erfarenheter av mini-piller.
    Hade p-piller innan jag blev gravid med min första men fick byta till mini eftersom jag fick proppar under graviditeten.
    Hade mens EN gång innan jag blev gravid igen och jag har nästan 5 år mellan mina barn. Efter andra barnet har jag haft mens två ggr på 4,5 år.
    Jag kan inte heller skryta med att jag varit noggrann att ta dem på exakt samma tid varje dag.
    Så, som sagt, jag är helnöjd med mina "minisar" :)

• pickolina

Det är oftast gestagenet i p-pillerna som ger dem värsta biverkningarna och alla typer av hormonella preventivmedel innehåller gestagen. Östrogen har nackdelen att den ökar blodproppsrisken och ibland blodtrycket. Alla andra biverkningar beror oftast på gestagenen, som alltså även mini-piller innehåller.

Jag åt mini-piller förut och var inte alls särskilt noga med att ta dem exakt samma tid varje dag men det fungerade ändå. Inget preventivmedel är ju 100% säkert.

Jag fick dock en väldigt otrevlig och ganska vanlig biverkning... Efter en lång period av extrema magsmärtor (som kom allt oftare) så gick jag till gyn. Där konstaterade dem att jag hade massor godartade cystor i äggstockarna. Jag fick genast börja äta vanliga p-piller istället och då försvann cystorna (+värken) av sig själva... Det är dock inget farligt men inte särkilt kul heller. Men då är det ju som sagt bara att sluta med mini-pillerna igen.

• pickolina

Du kan ju annars välja p-stav istället...om du inte vill ta sprutor eller ha spiral...

• pickolina

Ja man kan få spända bröst av mini-piller...jag hade konstant spända bröst under tiden jag åt dem...

• pickolina

Stavar och spruta ger ett högra skydd än piller. Hormonspiralen är det absolut säkraste preventivmedel som finns. Men om man bortser från hormonspiralen som nästan är helt säker, så finns det inget skydd som ger 100% skydd. Mini-piller ger något sämre skydd än vanliga p-piller men skillnaden är inte extremt stor, så jag tycker att din BM/gyn överdriver.

• pickolina

Jo, en sista grej...det finns ett mini-piller (cerazette) som ska ge lika hög säkerhet som vanliga p-piller...

• Angelici

Jag åt cerazette och tillhör dedär som inte fått tillbaka mensen efteråt. Innan åt jag mini-pe, var väldigt nöjd även med dem. Cerazette kändes på nå vis "starkare". Med mini-pe fick jag bröstspänningar ibland men de funkade utmärkt annars. Jag tog mina piller samma tid varje dag. Om jag glömde ett mini-pe fick jag alltid lite blödning dagen därpå, något som alltså inte hänt med Cerazette.

Svar på tråden Mini piller, bra skydd eller ej??