Inlägg från: Mysprick |Visa alla inlägg
  • Mysprick

Mini piller, bra skydd eller ej??

Minipiller innnehåller progesteron, ett hormon lika väl som östrogen. När man äter minipiller blir effekten att sekretet i livmodertappen blir ogenomträngligt för spermierna, men till skillnad från kombinationspiller (vanliga p-piller) hejdas inte ägglossningen. Det är bl.a. därför det rekommenderas att ta pillrena på exakt samma tid, så att sekretet inte blir "som vanligt" igen och de små rackarna kan ta sig in
    Minipiller (eller progesteronet) hindrar också livmoderslemhinnan från att vara mottaglig för ett ev. befruktat ägg.
    Har själv ätit minipiller under 9 månaders tid, pga blodpropp i släkten. Och jag hade tre-veckors mens och en veckas uppehåll. Detta ledde till ganska kraftig blodbrist.

Sen fick jag prova hormonspiral (levonova) och hade under de tre år som jag hade den knappt någon mens alls, dock mensvärk under sedvanlig tid . Det kanske låter som himlen, men det finns ett inte så roligt skäl till varför jag tog ut den till slut.

Jag skriver dagbok sporadiskt. I den sågs en tydlig skillnad redan efter några månader med spiralen, jag blev jättenere. Men när man lever i det tänker man ju inte så mycket på förändringar. det kom först efter att min pojkvän flyttat till mig, efter att ha haft ett distansförhållande, då påtalade han hur nere jag var jämt, och vi kollade i dagboken. Dessutom var min sexlust obefintlig under samma tid, inte helt oväsentligt
    Så jag tog bort den och har nu varit utan hormonpreparat i två år, lyckats gå ner de 17 (!) kilo jag lade på mig med spiralen, och mår bättre än på länge. Vi kör med kondomer och säkra perioder och det funkar alldeles utmärkt!

Så mitt tips, om du har en partner är skit i hormonerna! Annars kör med kådis!

• Mysprick

Det ska vara gestagen, inte progesteron, men det är i princip samma

Svar på tråden Mini piller, bra skydd eller ej??