Inlägg från: mammacatta |Visa alla inlägg
  • mammacatta

Äntligen fredag del 7

hejsan...
    jag har varit bakis i två dar efter festen i lördags. kanske dags att stryka offentliga framträdanden för all framtid. jag passade nämligen på att göra bort mig rejält åxå.
    kul.

å dessutom så var det den överlägset tråkigaste fest jag varit på. alla var överklädda och fick mig att känna mig underlägsen
    blä.

*boostar mig själv lite*
    jag håller mig till röda korset, både med tid och pengar. jag älskar det faktum att de är helt obundna.
    att det sen är totalt nerlusat med extremister (vänster, feminister u näjm it) får man ta. tanterna är alltid rara!

• mammacatta

*satte ner ludde*
    Nu kan jag skriva bättre...
    Jo, RK är inne på min linje när det gäller en superviktig grej. De är här för att rädda liv, oavsett vilket liv det gäller. Jag är SÅ emot onödighet och slöseri, och att folk ska behöva dö i onödan är det största slöseriet av alla.

Nu måste jag rädda Ludde...
    *kram från skamvrån*

• mammacatta

Jo, ja, hrm. Om jag bara hade gjort sånna saker som att hångla med nån. Eller spytt.

Det är värre.
    Jag fick för mig en jättedum grej som kan ta dö på en stackars mans fina rykte. INTE bra. Jag skäms som en hund...
    FULL FULL FULLAST var jag... Min hjärna spelade mig ett STORT spratt, och världen är sig inte lik igen.

Så in i skamvrån. Jag ska vara nykter i några år hädanaefter. Iallafall bland folk.

• mammacatta

Tack för kramen. Behöver måååååånga sådana för att komma tillbaka.

Stackars er i södra sverige! Har sett att ledningen fått panik därnere, SMHI har skrämt upp dem rejält!
    *faxar över sunt förnuft till hildes man*
    Vet du mr Hilde, att en av de som dog under Gudrun var just en idiot som försökte laga ett tak? MITT I STORMEN! Iofs var han 92 eller nåt, men ÄNDÅ! Vänta tills det är ljust ute för bövelen!

Sant om män:
    Det finns gamla män och så finns det dumdristiga män, men det finns inga dumdristiga gamla män.

• mammacatta

Säger inte att just mr Hilde är dumdristig, men jag tycker att det är lite roligt d där talesättet. Behöver roa mig lite...
  • mammacatta

Vilka fördelar har detta jobb anne? Närmare maken?

• mammacatta

Hrm, jag bryter propp tre-fyra gånger i veckan på vintern i detta hus. Faserna är draget lite ojämt, så man kan inte köra micron, vattenkokaren och nån värmekälla samtidigt.
    Det gör vi då VARJE helgmorgon på vintern.
    *jättekorkat*

Rystall: jag vill veta vad du vet. Skriv här om du vill... *hoppas på svar*

• mammacatta

SUPERTACK för alla kramar Gable, jag behövde sånna.

Nu ska jag berätta en SUPERVIKTIG sak för alla generellt och för Gable speciellt :
    När man håller på med strömförande grejer så ska man alltid skapa en liten cirkel nära källan OM man får sig en stöt.(eller om man glömmer dra ur kontakten ) Om du bara petar in ett finger så går strömmen genom hela kroppen=hjärtat och då kan man dö. Cirkeln är då genom kroppen och ut i foten och tillbaka genom väggen/mot jorden, och strömmen söker sig alltid den genaste vägen tillbaka. Allt över 1 ampere är dödligt, och det går mer än så i ett vanligt uttag. Men om du tar med ett finger och tummen (pincettgreppet) så du skapar en liten cirkel, så går den inte genom hjärtat. Du kan med lite otur förlora/bränna dig på fingret permanent, men du dör inte. (i ditt fall skulle jag tro att du kom åt på två ställen samtidigt och därför så gick stöten bara genom fingret och inte genom kroppen)
    Det är för detta man har jordfelsbrytare. Du skapar med din kropp en "ny" jord som avviker från det normala och då slår brytaren av ALL ström i huset.
    Jag tycker att det ska vara en krav att sånna ska finnas, men det är inte det. Jag tror att nyare hus har detta krav, men inte ens dagis har krav på sånt. *skandaaaal!*

Jag har säkert sagt nåt förut, men man kan aldrig berätta för ofta, eftersom detta räddar liv. En ampere genom hjärtat och man är dödens lammunge...

Ointressanta fakta:
    U=IR är formeln, och spänningen U är volt(400 i en vanlig fas, var 320 förr) och sen beror strömmen I på hur mycket motstånd R man har. Mera dökött /motstånd ger mindre ström och liten fisunge till motstånd ger dödlig dos ampere.

Jag är även tacksam om folk berättar sånt här för mig, för jag gillar att leva.

/kram från en annan sorts klantfia - en sån som inte ska vara bland folk med sin talanglöshet på det sociala

Svar på tråden Äntligen fredag del 7