Äntligen fredag del 7
Kram Hilde! Vad jag beundrar er som tar på er ett sånt ansvar för en annan människa välmående!
Och vi som oroar oss över om vi pallar vara hundvakter...
Kram Hilde! Vad jag beundrar er som tar på er ett sånt ansvar för en annan människa välmående!
Och vi som oroar oss över om vi pallar vara hundvakter...
*sitter uppe o väntar på maken - han har landat väl iallafall*
*skäms lite över att jag betalar som min goda gärning, med regelbundna bidrag till olika organisationer - Röda Korset, Rädda Barnen, Afghanistankommitten, mm. Här i långtbortistan betalar jag ibland till ett projekt för att fattiga flickor ska gå i skolan*
Absolut, de är super! Jag brukar bara ge till organisationer vars arbete jag känner till. När morfar gick bort hade vi bidrag till Läkare utan gränser som ett alternativ till blommor faktiskt. För pappa, som hade lungcancer, blev ju cancerfonden det naturliga valet.
Och jag har - iallafall just nu - bättre råd med pengar än tid. Så då väljer jag att betala framför eget engagemang - jag önskar jag kunde göra nåt mer praktiskt också.
Jag tror ju tyvärr att många kvinnor gör sina svärdöttrar en stor otjänst genom att skämma bort sina söner. Radarn är nog mer inlärd än inbyggd, gissar jag...
Min favvo brukar vara att ta betalt (i pengar eller egen tid) för den tid man lägger ner i hushållet som inte matchas i nerlagd tid av den andre...
Jo, visst - men räkna allt han jobbar jämfört med timmarna du jobbar Kanske jobbar han 50 timmar och du 35. Räkna sen timmarna var och en lägger i hushållet. Kanske jobbar du i hushållet även när han är hemma och är ledig (inte exakt samma tidpunkt, utan i antal timmar per vecka)? Varför? Alltså - all tid du lägger i hushållet som inte motsvaras av tid han lägger ner (i mitt exempel 15 timmar) är "övertid". Den tiden kan du sätta ett "pris" på - i syfte att göra den tiden du lägger ner synlig.
Grundtanken är att hushållsarbete också är arbete och bådas tid och arbete är lika mycket värda. Och ni har båda rätt till lika mycket "fritid", där ni inte arbetar.
Sen kan man lösa det på olika sätt - kanske ska ni betala en pensionsförsäkring för dig på hans inkomst eftersom du jobbar mindre med lön men lägger ner lika mycket tid på ert gemensamma. Kanske har du mer nytta av en ledig kväll i veckan med tjejkompisarna. Eller så har du nåt annat du vill ha. Vissa vill betala städhjälp och slippa lägga ner tiden själv.