Inlägg från: Saffranin |Visa alla inlägg
  • Saffranin

6 oktober 2007

Bruden i Vasastan, blev det många tårar på Ikea?
    Jag är inte så bra på att hålla saker hemliga så min tärna och toastmasters har vetat det rätt länge nu... Men ingen av oss har varit på nåt bröllop tidigare så det kanske är bra att alla har låång tid på sig.

Jag är oxå 26 år och läkare. Just nu mest upptagen med att söka AT och så planera bröllopet förstås! Väldigt lätt att fastna i nån intressant tråd här och plötsligt har hela dan gått.

• Saffranin

Jo, så är det nog. Rätt skönt att det är så lång tid kvar så man hinner planera allt utan stress och panik.

• Saffranin

Hejsan!

Andie
    Skumt att folk räknar med att bli bjudna och till och med kommer med antydningar om det! Svårt att komma på nåt bra svar... vilka var det som frågade? Gällde det dem själva eller andra gemensamma vänner? Om det inte gällde dem kan man väl säga som det är? Folk måste ju kunna acceptera att inte bli bjudna.

Min tänkta tärna bor i Stockholm och verkade inte bli så jätte-överväldigad över att jag valde henne. Sen jag sa det har vi inte pratat om det alls och det känns lite konstigt. Känner att jag kanske borde ha valt nån annan, men det är ju lite svårt att ändra sig nu. Tror jag kommer att kolla på brudklänning med min m2b, låter skoj att göra det med sina tärnor dock... kanske borde tänka om?

Som jag skrev där uppe så är jag 26 år, läkare och bor i Göteborg. Har varit förlovad med min sambo sedan 17/7. Först att gifta oss i gänget och ingen av oss har ens varit på nåt bröllop.

• Saffranin

Heidi L

Varifrån Värmland? Jag är från Karlskoga från början. Kul att ni bokat kyrka föresten! Känns mer på riktigt då!

Andie
    Faktiskt rätt ofattbart att folk tänker så. Jag räknar inte ens till 100% med att bli bjuden på bröllop till de allra närmaste. Man vet ju aldrig hur litet bröllop nån tänkt sig.

• Saffranin

Välkommen Jämtlandstaus!

Hur mkt har ni räknat med att bröllopet ska kosta? Läste nån annan tråd om det och insåg att vi kanske svävar helt i det blå... Har satt en budget på 180 000 (80 gäster). Bruden i Vasastan, ni ska ju oxå vara på ett slott. Vad tror ni att det kommer att gå på?

• Saffranin

Desperate2bewife
    Jag har inte ens tänkt på att det stod Stockholm så det är nog helt ok hoppas jag! Är själv från Gbg.
    Hur långt har ni kommit i planeringen?

Jämtlandstaus
    Då kanske vår budget är rätt rimlig ändå. På den andra tråden verkade alla räkna med 50-80 000 även om de skulle få allt fixat och jag tyckte det lätt lite skumt. Vi har fått ett pris på ca 1300/pers för mat, servering, dricka till maten, kaffe och avec.

• Saffranin

Hejsan!

Har legat rätt lågt med planerandet ett tag. Än så länge bara bokat kyrka, festlokal, bestämt toastmasters och tärna samt ungefär hur inbjudningskorten ska se ut (det blev hemmagjorda efter en del velande). Funderar oxå fram och tillbaka på vilka solosånger man ska ha i kyrkan, men jag lyckas aldrig hitta den där helt perfekta låten. Förslag?

Är det nåt annat man borde börja fundera på?
    Kläder och sånt har jag verkligen ingen koll på alls så diskussioen så det där med jacka/paraply känns väldigt långt borta.

• Saffranin

Föresten, Andie, suverän hemsida!!
    Får lite prestationsångest

• Saffranin

Hej!

Heidi L
    Vi har berättat för våra föräldrar och typ alla andra oxå när det blir. SÅ svårt att inte säga till folk när man tänker så mkt på det själv. Tänkte dock försöka hålla lokal och sånt hemligt tills inbjudningarna skickas ut.

• Saffranin

Hoppsan, hittade nästan inte tråden... dags att vara lite mer aktiv kanske.

Andie
    Problemet med låtar är ju att det måste vara en låt som är lätt att sjunga oxå (vår kompis ska vara solist) och ingen av "våra" låtar är tyvärr så lättsjungna. Har ni bestämt vad ni ska ha?

• Saffranin

Hejsan!

Vår gästlista är väl i princip klar. Blir ca 80 stycken med majoriteten vänner.
    Musik ut från kyrkan mm har vi inte kollat på än och inte så mkt annat heller... inte planerat nåt alls sen vi bokade lokal. Nåt annat man måste göra så här tidigt?

• Saffranin

Vi har också öppnat ett sparkonto... Känns lite tråkigt ibland. När man precis slutat vara student och börjat tjäna pengar så ska man spara en massa. Typ alla jag känner åker också på riktiga långresor nu efter skolan, men vi blir kvar i regn och blåst. Kanske borde man valt ett billigare bröllop och satsat pengar på annat? Hur tänker ni?
    Planerar ni barn och sånt sen eller? Jag är bra sugen faktiskt, men vi får väl se....

Vi tänkte försöka gå nån valskurs innan bröllopet, men sambon jobbar inte i stan på veckorna så jag vet inte om vi hinner. Egentligen skulle jag helst slippa dansen helt...

• Saffranin

Nej, man får väl verkligen hoppas att inte äktenskapet flagnar lika fort som solbrännan

Håller med om att det är kul att ha ett ordentligt bröllop när man väl gifter sig... Lite surt nu bara när det fortfarande är så långt kvar och allt man gör är att spara.

Ni då Andie, inga barn i planeringen?
    Såg på den andra tråden att du funderar på smyckning av festlokalen. Vi har valt färger (rött, orange och gult), men sen ska personalen fixa blomsterarangemang och sånt. Rätt skönt!
    Mycket snack om klänning på den andra tråden. Hade ni redan bestämt sånt eller hur var det? Jag har INGEN koll alls än, men det kanske börjar bli dags? Vad börjar man med? Hittar den rätta affären el söker i tidningar/på nätet?

• Saffranin

Andie: Verkligen billig klänning! Lyxigt att känna en sömmerska. Blir ju oxå mer personligt... Jag tänkte nog hyra klänning och därmed försöka få det billigare.

Vår lokal för middagen är ett orangeri som sitter ihop med slottet och är rätt fin utan utsmyckningar så jag tror vi nöjer oss med blommor och dukning. Rätt lagom stor oxå, för 150 gäster och vi är ca 80.

• Saffranin

Hejsan tjejer!

Händer nåt i bröllopsplaneringen?
    Vi ligger lågt över julen, men sen ska jag nog börja kika lite på klänningar. Spännande!

Försöker oxå övertala sambon att vi ska heta mitt efternamn framöver. Vet inte riktigt vad han EGENTLIGEN tycker dock för han skämtar bara bort det.

Funderar oxå på äktenskapsförord. Nån av er som ska skriva sånt? När måste man göra det och hur gör man då?

• Saffranin

Välkommen Malin&Erik!

Hur långt har ni kommit i planeringen? Var ska ni gifta er nånstans?

Vi gifter oss runt Gbg och har bokat kyrka och festlokal, skrivit gästlista och lagt budget, bestämt toastmasters och tärna samt en kompis som ska sjunga. Letar efter den perfekta låten till henne och har gjort ett utkast till inbjudningskorten.

Har ingen erfarenhet av att sy upp kläder i Thailand, men man hör ju att folk gör det hela tiden och verkar nöjda! Skönt att kunna få det precis som man vill, men ändå billigt! När ska ni dit? Vet du redan hur din klänning ska se ut?

• Saffranin

Haha, skojig beskrivning!

Jag har inte börjat kolla på klänning än så jag har väldigt dålig koll... Tänkte ta det efter jul och nyår.

Vi ska gifta oss i Västerlanda kyrka (typ vid Lilla Edet) och ha festen på Thorskogs slott. Bor du oxå i Gbg?

• Saffranin

Va kul med nån mer från Gbg!

Vi bor strax intill Tyska kyrkan. Fin utifrån, men har aldrig varit inne. Slår rätt irriterande på natten dock
    Hur många har ni tänkt bjuda?

Om du har provat klänningar redan så kanske du har koll på några bra affärer i Gbg? Känns som det nästan finns FÖR många!

Har inte funderat på resmål än. Vet inte om budgeten har råd med nån långresa och har pratat lite om att bara önska sig nån liten resa av våra föräldrar. Men samtidigt kanske man ska passa på när man väl har tillfälle.

• Saffranin

Vi kommer bjuda ungefär lika många.

Får kolla in affärerna efter nyår! Har dock inte bestämt om jag ska gå med pojkvännen eller kompisarna...

GOD JUL på er föresten!

• Saffranin

Tackar Viktualia! Bra att få tips vart man ska vända sig...

Välkommen Cahe! Ingen anledning att bli stressad! Dels är det faktiskt LÅÅNG tid kvar och dels har vi nog inte kommit så långt som det verkar, i a f inte jag
    Var ska du gifta dig? Kyrkligt el borgligt och vilken typ av festlokal?

Malin&erik
    Har inte bröjat kolla på resor än. Vet inte om man ska satsa på en långresa eller ta en kortare när man redan lagt massa pengar på bröllopet och en längre senare.

Svar på tråden 6 oktober 2007