• M.B.

Komma i form ??

Den 31.december 2006 måste jag se ut som en dröm. Jag känner mig på insidan som en miljonär.. men på utsidan behövs det städas lite.

Hur mycket kan man hinna ändra på kroppen fram till dess? Är inte överviktig, men har kanske lagt på mig en och annan extra kilo den senaste tiden. Får liten dos ut av vardagsmotion i form ut av cykling (cyklar nästan över allt) och promenerar kortare avstånd.

Äter kanske inte så nyttigt just nu.. blir väl rätt mycket socker, men är väldigt sockerberoende.. hur ska jag kunna låta godishyllan vara i matbutiken? Och läsk är jag helt såld på..

Ge mig tips på vad jag kan göra och hur långt jag kommer hinna på den lilla tid jag har.

• Svar på tråden Komma i form ??
  • jocelyn

Gör dig kvitt sockerberoendet så är du förmodligen mer än halvvägs där. Läsk ger fetma. Känner till många -särskilt killar av ngn anledning- som MISSBRUKAR coca cola och gått upp i vikt av det, fått dålig hy och problem med tänderna. Behöver du fler skäl att sluta?

En bekant sa att sedan han la av med cola så har han gått ner 1 kilo i vikt per vecka! Utan att göra något annat än just sluta med läsken. Om inte det är motiverande så vet jag inte vad som är!!!

Istället för läsk; köp hem smaksatt mineralvatten och försök trappa ner läskkonsumtionen genom att byta varannat glas mot ett med mineral vatten. Sedan ökar du på takten relativt snabbt.
    Du kommer märka att du inte "behövde" all den där läsken!

Gå aldrig och handla hungrig. Köp enbart det som står på listan. Be din man och ev barn att hjälpa till. Säg att du ska inte ha godis så ingen får bjuda dig eller cave in om du är nere och deppig.

Satsa på långsamma kolhydrater och protein så att du inte blir hungrig och går och småäter. Ladda upp med ett gäng med äpplen eller morötter eller något annat som är nyttigt att ta till när suget sätter igång. Istället för "mmm chocklad" får du tänka "mmmm ....morot" och se till så att det alltid finns massor med frukt och grönt hemma.

Om du sedan lägger på några aerobicspass/simning/spinning eller vad du gillar som ökar konditionen så kommer du se skillnad även på kort tid. Man bränner ju inte kalorier utan konditionsträning. Öka på antalet promenader. Dom ger mer än man tror.

Om du vill så kliv in i tråden "minus 5 kilo" där vi är ett gäng som försöker peppa varann o dela med oss av tips och råd.

• Lena+Mattias=sant

Glöm inte att äta regelbundet och ofta då slupper du suget som resulterar i godis. Ät mycket frukt oxå.

• Malla77

jag och en kompis har infört ett godislöfte och då kan jag hålla mig, man vill ju inte förlora det! Det gör att man automatiskt håller sig lite ifrån andra onyttigheter också, inte alltid men oftast. För mig var det verkligen godis som var boven i dramat så resten är väl inget jätteproblem! Sen måste man ju få äta lite, men i kombination till lite motion så! Jag äter hellre litegrann och rör på mig än späker mig utan att röra på mig

• tattar-Emma

För mig har det funkat över förväntan att byta ut godis mot frukt och grönsaker (jag vet, det låter som dagispropaganda). Fruktsallad är gott och nyttigt. Smaksatt vatten är godare än läsk. Citronvatten och gurkvatten är klassiker, men har du provat melonvatten, apelsinvatten och jordgubbsvatten? mmm...

• soomzy

När jag började med p-piller gick jag ner 12 kg. Jag vägde inte överdrivet mycket, men blev oerhört snygg av den nya vikten. Nu när jag bytt p-piller håller jag på å går upp igen. Det är inte pga att p-pillerna gör mig tjock, tvärtom för att pillerna är för svaga och jag är tillbaka igen med ett enormt sockersug. Jag håller på med GI just nu och det är verkligen svårt. Man ska inte ha socker i en del av sin mat. Det har aldrig varit en del av människans matvanor. En annan grej var också att mitt sociala studentliv har suttit igång igen = öl + sprit. Jag går upp ungefär 2 kg i veckan, dessutom får man underlivsbesvär av alkohol. Så det försvinner också. Om du tar bort de två grejerna ur ditt liv så kommer du att gå ner i vikt. Jag lovar dig

• M.B.

Okej, då ska jag ta farväl av alla smarriga chokladkakor, saltlakrits och läsk. Så efter att det jag nu har hemma är slut blir det inget mer sådant. Måste bara hitta bra ersättning. Äter ju inte så mycket frukt eller grönsaker just nu. Får väl inhandla en stor påse morötter, Grannys äpplen och vindruvor.

Dricker inget annat kolsyrat än cola. Så det får bli vanligt kranvatten med is och citron. Och gurkvatten var det någon som skrev om här.. det måste jag testa.

Ut med skräpmaten (riktig singelfälla det där). Får väl börja göra lite enklare kost.. risotto, soppor och allt annat gott som man inte tror sig ha tid att tillaga.

Och så skulle jag ju kunna börja simma igen. Inte alls så tokigt.

Jocelyn

Kliver över till "minus 5".. lite peppning gör nog susen..

Svar på tråden Komma i form ??