Ni som är bra på bildbehandling!
Tror ni att man kan fixa till så jag får mer färg på läpparna på detta kort? Hur gör man så det blir snyggt? Min älskling har pussat bort läppstiftet...
groups.msn.com/okt2006/brllop.msnw&PhotoID=60
Tror ni att man kan fixa till så jag får mer färg på läpparna på detta kort? Hur gör man så det blir snyggt? Min älskling har pussat bort läppstiftet...
groups.msn.com/okt2006/brllop.msnw&PhotoID=60
Vad fina ni var!
Jag e inte världsbäst på sånt... men jag vet att det finns något program som heter Photoshop där man kan göra det mesta med bilder... retuschera å fixa.... =)
Hej,
I Photoshop kan man fixa det mesta. Att ge dina läppar mer färg skulle inte vara något problem med det programmet!
Jag är duktig på photoshop. Jag skulle kunna hjälpa dig. Bilden är ganska liten, ska jag anväända den ändå? Annars är det bara att du skickar över en störrre till fiffiloo@hotmail.com
Vilken färg hade du tänkt dig?
Ja, har du Photoshop? I så fall jag jag försöka förklara i detalj hur man gör.
fröken Inga: jag ska försöka maila originalbilden till dig, hoppas den inte är för stor! Jag skulle vlja ha lite brunt på läpparna, men ganska diskret.
Telemarkgrrl: Har inte Photoshop själv i datorn, men kanske känner någon som har... Kan du berätta lite om vilka funktioner och verktyg man använder?
Tack!!
Hmm... jag hittar inte originalbilden nu, den ligger på sambons mail. Går det att göra något på den lilla bilden?
ursäkta att jag lånar tråden lite, men om man i photoshop gör en bild svart-vit, kan man sen välja att sätta färg på en detalj? typ en skjorta eller en blomma? finns det något annat program som är bättre att använda?
okt 2006
Jag kan absolut använda den lilla bilden. Den hade en god upplösning så det ska inte vara problem att göra den större heller.
lycklig blivande fru
Låt säga att du bara vill ha buketten i färg. Markera buketten och klipp ut. Gör bilden svart/vit. Skapa sedan ett nytt lager där du klistrar in buketten så att den ligger precis över den svart/vita buketten bakom. Se bara till att lägga det ny lagret överst.
Så här gör du (tyvärr har jag bara Photoshop på engelska så jag vet inte vad menyalternativen heter på svenska.):
1. Börja med att förstora bilden så blir det lite lättare att jobba med läpparna. (Längst ner till vänster ändrar du bara 100% till tex 600%)
2. Ta det lilla lassoverktyget och markera munnen med det. (Lassoverktyget finns i den lilla Toolbox-rutan. Om inte den syns får du gå in på Windows -> Show Tools.)
3. Tryck ctrl+alt+d för att "sudda ut" markeringens gränser.
4. Välj Image -> Adjust -> Hue/Saturation.
5. Skjut på Hue och/eller Saturation reglagen tills du tycker att färgen på läpparna är bra.
6. Minska bilden igen till 100% och kolla att det ser bra ut.
7. Spara filen med nytt namn.
Lycka till!
lycklig blivande fru
ett annat sätt att göra en detalj eller flera i färg i en bild.
1. ta bilden du vill ha, gör en kopia av den.
2. lägg bilderna bredvid varandra, den ena sparar du i färg, den andra i svartvitt.
3. använd klonverktyget, markera vad du vill klona på färgade bilden och klicka sen på samma ställe på svartvita och rita dit så får du just den biten i färg.
oh tack vad ni är bra!
har inte hållit på så mycket i photoshop men ska nog gå med er hjälp.
Tack för bra svar, det verkar inte vara så svårt - om man har Photoshop på datorn vill säga...
fröken Inga: min mailadress är bang96@hotmail.com
Tack igen!!
fröken Inga: puff?
okt2006 - jag har mejlat dig. Jag gjorde ett litet test på din bröllopsbild för ett tag sen. Det var bara ett slarvigt test men jag kan göra en bättre bild åt om du vill?
Telemarkgrrl: Tack! Vad läckert att det gick att ändra färgen på läpparna sådär! Men precis som du skrev så skulle jag vilja ha dem mer åt brunt än åt rosa. Om du har tid och lust så får du hemskt gärna prova igen. Tack på förhand!
Ledsen att det tog lite tid men nu har du fått två bilder till per mejl. Vad tycker du om dom?
Hej tjejer!
Blev så nyfiken på resultatet. Tror ni det finns möjlighet att se en "före/efter" bild?
tävlas det om vem som ska göra det`? Ellerärfröken Inga samma person?
Jag vet inte vem fröken Inga är men det är inte jag iallafall. TS fick inte svar från fröken Inga så därför tänkte jag att jag kunde hjälpa till, det är ingen tävling alltså vad jag vet!