Inlägg från: midsommarbrutta |Visa alla inlägg
  • midsommarbrutta

Det behöver inte kosta mycket!

Ser att många är stressade över kostnaderna, jag tycker själv inte att man ska lägga mer pengar än vad man verkligen har råd med.

Mitt första tips är att köpa begagnad klänning, blocket.se eller tradera är billigast. Leta billig lokal, gör så mycket som möjligt själva:
    -köp billiga ljuslyktor och pynta
    -sy egna dukar eller köp lakan
    -beställ inte bröllopstårta utan tårta
    -leta efter en bra vettig florist som inte tar ockerpriser
    -med metalltråd och pärlor kan du ordna dekorationer till glasen för några ören styck
    -gör egna inbjudningskort, menyer, sånghäften eller vad ni nu vill ha, fint papper i pappershandeln behöver inte vara dyrt.

Vi gör allt ovan, jag sminkar mig själv och ordnar frisyren, näbbklänningar blir från typ H&M eller begagnade, letar väst beg till blivande maken.

Vårt bröllop får inte kosta mer än 15000 ch jag tror att det blir ca 40 gäster, jag ser det nästan som en sport att få det billigt men ändå lika bra som ett för 50000:- :D

• Svar på tråden Det behöver inte kosta mycket!
  • midsommarbrutta

Våran lokal kostar 2100:- ungefär, en fin hembygdsgård som ligger jättevackert till där alla gäster kan övernatta i tex husvagn, tält, med sovsäck inomhus. Porslin och restaurangkök finns, då har vi den från fre-sön, så det känns billigt:)

stadgad fru
    Många bra tips! Jag har faktiskt hittat en florist som kunde göra en brudbukett från 2-300:- när jag frågade hur billig bukett de kunde ordna till mig. Så jag kommer att beställa där till våren. Blir inga dyra blommor men för mig räcker det om buketten står sig över dagen.

Håller med om bröllopsnatten också, vi sover i tält och funderar på en hotell/spa? natt någon dag senare. Vi ska ju ha fest tillsammans med våra vänner hela natten.

Ärligt talat tror jag inte gästerna lägger märke till alla små dyra detaljer - jag har själv aldrig gjort det när jag varit gäst. Gör några billiga småsaker istället och spara pengarna.

• midsommarbrutta

Cezi - jag såg rosbladen på ikea men bara i gult, ska leta efter de rosa nästa gång jag är där!

nencer - jag köpte min Nixa (352) beg med frakt för 800:- så det beror lite på var man letar och om man har tur:) Men det låter jättebilligt för en måttsydd klänning, bara det man får är av bra kvalité så.

• midsommarbrutta

Monkey
    Eh, jaha? Vi kommer bara att bjuda närmaste familjen och de vi umgås ofta med. Något konstigt tycker jag att det är när man försöker att hävda sig genom att trycka ner andra.

• midsommarbrutta

Med tårtor så verkar det absolut som om att man inte ska så mycket som andras om att det skall vara till ett bröllop, om man då inte vill ha en speciellt "typisk" bröllopstårta.

Annars kostar det helt plötslit 3x så mycket, jag tycker att det är underligt att så många tar extra betalt för tjänster och varor bara för att det är till bröllop. Vi blir ju inte rikare bara för att vi vill gifta oss:)

Svar på tråden Det behöver inte kosta mycket!