• chiqitita

Kanns "gelehallon" annorlunda an silikonbrost?

Jag ar bara nyfiken pa vad skillnaden ar mellan gelehallon och silikon? Kanns dom mjukare och hur valjer man mellan att lagga in dom i antingen genom naveln, under brostet eller i armhalan? Hur bestams det och av vem? Dig sjalv eller doktorn? Kanner man sjalva implantatet nar man trycker pa brostet sen??

• Svar på tråden Kanns "gelehallon" annorlunda an silikonbrost?
  • diana23

jag ska göra till sommaren..blir nog gelehallon..arför vet jag inte..tycker d låter bästa o litidsgaranti...snittet bestämmer båda..jag ska ha mitt i armhållan..ärret syns inte där allt

• amira

Jag kan inte svara på frågan vad skillnaden är mellan gelehallon och silikon, men jag kan svara utifrån mina erfarenheter av ett bröst av silikonhölje och koksaltlösning innuti.

Jag gjorde en medicinsk operation 1998 och i mitt ena bröst la de då in ett silikonhölje med koksaltlösning inne. Jag tycker att detta känns som ett "normalt" bröst (det gör även min man). Det enda är att man kan (om man vet exakt var det är) känna inplantatet lite under armhålan.
    I mitt fall var det läkaren som bestämde vad/vilket material jag skulle ha i mitt bröst. Hur som helst gjorde läkaren ett mycket bra jobb. Konsultera en plastikkirurg med dina frågor så får du svar direkt.

• amira

förresten mitt ärr som är nästan osynligt ligger precis i samma linje som min vårtgård

• chiqitita

Intressant! Sa koksaltlosning ar kanske det som kanns mest naturligt? Jag trodde av nagon anledning att det var gelehallon.
    Att gora ett snitt vid brostvartan verkar lite laskigt tycker jag. Men det syns sakert minst som sagt....

• amira

eftersom jag inte utsatt det för sol sen 1998 så syns det nästan inte alls, vet man inte om att det finns ser man det inte, såvida man inte är väldigt nära och verkligen letar efter det...

• MiaMoore

Mitt ärr ligger under bröstet och vid det här laget syns det inte om man inte vet att det finns där. Jag har silikon, och det känns väldigt naturligt. Kanske är mina bröst en aningen fastare än ett opererat, men återigen; VET man inte att jag har implantat så märker man det inte. Tror iofs det har att göra med hur stora implantat man väljer. Är implantatet jättestort spänns ju bröstet ut mer och blir hårdare.

• MiaMoore

Har ingen aning om det stämmer, men har hört att koksaltimplantat är mindre hållbara (dock ofarligt vid läckage i kroppen) och "skvalpar" mer, att det liksom kluckar om man till exempel hoppar. Men som sagt, jag VET inte.

• amira

mitt koksaltsinplantat skvalpar absolut inte, jag både rider och dansar och mitt bröst känns som vilket annat bröst som helst (jag har ett naturligt bröst och ett implantat)

• MiaMoore

OK, då var det änu en av dessa dumma myter som finns kring implantat. Det finns ju vansinnigt många olika myter och historier kring dem. Känner mig lite dum att jag inte genomskådade det själv, men... Sorry.

• somsom

Min kompis har lagt i gelehallon.
    De satte in det via armhålan.

Det ser väldigt "naturtroget" ut på henne

• chiqitita

Nu menar jag inte att upprora nagon men min personliga asikt ar att silikonbrost ser valdigt bra ut i klader. Men sa fort kladerna kommer av sa ser det sa onaturligt ut med tva bollar pa kroppen som knappt ror sig. Men jag har kanske bara sett daliga jobb. Eller sa har dom suttit pa valdigt smala tjejer och da ser det ju inte speciellt naturligt ut.

• MiaMoore

chiqitita; nej men det var just det jag menade... Lägger man in stora implantat på en smal tjej med bröst som är små från början, då blir det dessa bollar du beskriver. Alla har vi ju sett Slitz-tjejerna till exempel, och de ser ju inte speciellt naturliga ut... Mina bröst är dock "rörliga" och skumpar precis som vilka andra bröst som helst. Både på gott och ont! *s*

• Swing

Jag har inte hört någon i Sverige som lägger in via naveln. Det är då silikonhöljen som efteråt fylls med koksalt.
    Geléhallon kräver längre snitt som oftast läggs under bröstet. Vissa gör även via armhålan, men en del anser att det är riskabelt för att man kan skada lymfvävnaden. Har även hört att man inte kan ta ut implantat via armhålan utan att det då blir snitt under bröstet, men sen skrev en tjej från södra Sverige att hennes läkare gjort det några gånger.
    Om koksaltproteserna överfylls kan dom kännas som hård bollar (vatten kan faktiskt upplevas hårt. En dum liknelse men jfr magplask).
    Personligen tycker jag att geléhallon ger det bästa resultatet. Olika sorters mer flytande/trögflytande silikon, som t.ex. KKAB använder sig av, har jag inte känt på, så där kan jag inte uttala mig.
    Implantat kan ibland kännas som en fastare kärna inne i bröstet, särskilt på de som hade t.ex. B-kupa innan och har implantatet under den egna bröstvävnaden (vanligast). På de som var platta finns det ju bara implantatet att känna.
    Man lär sig snabbt att det finns inga bestämda svar på dom här frågorna. Alla tycker olika, även läkarna. Det gäller att hitta en läkare man har förtroende för och fatta sina beslut tillsammans med denne/denna.

Svar på tråden Kanns "gelehallon" annorlunda an silikonbrost?