• Henrike

Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!

Din namnteckning skriver du precis som du vill. Huvudsaken är att den alltid är samma. (Ibland kan man ju överhuvudtaget inte läsa vad folk skriver!)

Du kan ju också välja själv när du vill använda ditt mellannamn, t ex på arbetet och i privata kontakter är det ju ingen som skulle envisas med att kalla dig för något som du inte heter.

• Henrike

Miss cykel,
    Enghav har fel. Det finns inget som säger hur din namnteckning skall se ut, den skriver du som du vill. Som jag skrev ovan finns de ju de som skriver så att man absolut inte kan läsa alls vad de skriver ? det är alltså inget krav på det. En vän till mig skriver sin namnteckning (om man nu kan kalla den det) delvis på kinesiska, för att han talar kinesiska och menar att risken att någon kan imitera den är enormt liten. Så länge din ?namnteckning? på ditt ID-kort motsvarar det du skriver kan du lugnt skriva vad du vill.

Det kan förstås tänkas att folk blir lite konfunderade om du skriver Arne Jeppson läsbart om du i själva verket heter Anna Hansson, men i princip finns det inget som hindrar det. Jag skulle dock inte rekommendera en så stor förändring, ifall du skriver läsligt.

• Henrike

Det är möjligt det finns någon lag, någonstans, om att ens namnteckning skall vara ens ?riktiga namn?, men, som sagt, vem ser att det verkligen är det man skriver? Jag vet flera som har fullständigt oläsliga namnteckningar, och därutöver har min vän ? som är jurist!! ? använt sig av sin halvkinesiska namnteckning sedan slutet av 80-talet av säkerhetsskäl, utan problem, i alla sammanhang: för körkort, pass, visumansökningar etc etc.

• Henrike

Alla ID-kort och liknande måste förnyas. De nya passen har en giltighetstid om fem år, gamla hade 10 år. Körkort är fortfarande 10 år såvitt jag vet.

Det står på dem hur länge de är giltiga.

Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!