• Cilla R

Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!

Fick hem papprena från Vägverket idag om att jag måste göra ett nytt körkort.
    La till min mans efternamn som mellannamn och trodde då att det skulle vara just det, ett MELLANnamn. Nu fick jag reda på att det räknas som ett efternamn och att min namnteckning nu är FÖRNAMN- MELLANNAN- EFTERNAMN. Blev lite besviken över detta, trodde jag kunde "heta som jag gjorde innan" jag blev gift.
    Detta låter förmodligen väldigt själviskt och jag kommer nog att vänja mig med tiden, men jag ville bara skriva av mig lite

• Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!
  • Bröllopstokiig

Samma problem för mig tjejen. Du är inte ensam!

• Cilla R

Tycker inte att det framgick så tydligt i blanketterna som man fyllde i att det skulle bli så.

• Zozo

Äh, du behöver väl inte använda det hela tiden heller?
    Jag använder bara mitt mellannamn i kontakt med myndigheter.. annars anvânder jag mitt "gamla" namn.

• Cilla R

Zozo
    Ok man kan alltså göra så?

• Henrike

Din namnteckning skriver du precis som du vill. Huvudsaken är att den alltid är samma. (Ibland kan man ju överhuvudtaget inte läsa vad folk skriver!)

Du kan ju också välja själv när du vill använda ditt mellannamn, t ex på arbetet och i privata kontakter är det ju ingen som skulle envisas med att kalla dig för något som du inte heter.

• Zozo

Ja, pa körkort etc far du väl ha alltihopa men i vardagliga kontakter far du göra hur du vill.

• Miss Cykel

Kan man skriva sitt förnamn och mellannamn i namnteckningen och kanske bara första bokstaven i efternamnet?

Exempelvis Maria Palm J. istället för Maria Palm Johannesson?

Min m2b har så långt och krångigt efternamn, så jag vill helst inte skriva det hela tiden.

Dock vill jag kunna bli kallad Fru Johannesson, går detta verkligen ihop? ;)

• discodivan

fast det där är ju konstigt för vi är 6 st i sverige med mitt efternamn mamma jag o mina 4 barn, och det finns bara registrerat när det är fler än 4, och mina 2 yngsta barn har mitt efternamn som mellannamn och pappans efternamn och efter att vi ändrat till det försvann vårat efternamn från prv:s statistik igen, så där räknas INTE mellannamnet som ett efternamn

• tryswe

Du får skriva precsi som du vill. Jag har 3 namn; för-, mellan- och efter-namn.

Mitt tilltals-namn = mitt mellan-namn.

Men inte skriver jag min namnteckning som "förnamn efternamn" för det, så heter jag ju inte! Inte heller skriver jag "förnamn mellannamn efternamn". Jag skriver det jag kallas för dvs "mellan- och efternamn. På alla papper. Det är ju så min namnteckning ser ut. Andra kan ha en oläslig krusedull som namnteckning. Det bestämmer du själv.

• Sister of the Night

TS, nu blev jag förvånad! Jag vill nämnligen minnas att man _inte_ kan ta den andras efternamn som mellannamn? Men tydligen kan man det i alla fall. Ny regel?

Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!