• Cilla R

Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!

Fick hem papprena från Vägverket idag om att jag måste göra ett nytt körkort.
    La till min mans efternamn som mellannamn och trodde då att det skulle vara just det, ett MELLANnamn. Nu fick jag reda på att det räknas som ett efternamn och att min namnteckning nu är FÖRNAMN- MELLANNAN- EFTERNAMN. Blev lite besviken över detta, trodde jag kunde "heta som jag gjorde innan" jag blev gift.
    Detta låter förmodligen väldigt själviskt och jag kommer nog att vänja mig med tiden, men jag ville bara skriva av mig lite

• Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!
  • _ia_

Nu måste jag bara berätta att det var minsann ingen som reagerade eller sa något om att jag bara skrev mitt förnamn och efternamn (dvs uteslöt det nya mellannamnet) i min namnteckning på nya körkortet.

Men i de förtryckta uppgifterna ovanför står både mitt mellannamn och efternamn på rad 2 för efternamn.

Jag utgår ifrån att de skulle refuserat mina papper om man inte får skriva så i sin namnteckning.

• Henrike

Det är möjligt det finns någon lag, någonstans, om att ens namnteckning skall vara ens ?riktiga namn?, men, som sagt, vem ser att det verkligen är det man skriver? Jag vet flera som har fullständigt oläsliga namnteckningar, och därutöver har min vän ? som är jurist!! ? använt sig av sin halvkinesiska namnteckning sedan slutet av 80-talet av säkerhetsskäl, utan problem, i alla sammanhang: för körkort, pass, visumansökningar etc etc.

• Bettina*

Va?
    Jag som trodde att man inte skulle skriva med båda namnen om nu hans namn räknas som mellannamn.
    Andra mellannamn skrivs ju inte med, (om man nu inte har det som tilltalsnamn)
    Har aldrig sett nån som skrivit:

Anna Beata Carlsson
    som namnteckning.
    Varför ska då:
    Anna Bengtsson Carlsson
    skrivas ut hela om nu både Beata och Bengtsson har status som mellannamn??

Konstigt...

• Studstjejen

Åh vilken tur att jag trillade över denna tråden! Inte visste jag att körkortet måste förnyas =( Ska passet också förnyas så eller?

• Henrike

Alla ID-kort och liknande måste förnyas. De nya passen har en giltighetstid om fem år, gamla hade 10 år. Körkort är fortfarande 10 år såvitt jag vet.

Det står på dem hur länge de är giltiga.

• Studstjejen

Jo men nu snackar jag om förnyelse för namnbyte såklart =)

• Studstjejen

Nu har jag grävt omkring efter info om det här med förnyelse av id-handlingar.

Blanketter för förnyelse av körkort (om man har tagit sig sin kärestas efternamn som mellannamn alltså) kommer automatiskt på posten står det. Passet behöver man däremot själv beställa personbevis för. Hoppas man inte behöver betala 800, det är ju bara ett litet mellannamn som ska knös in ju =(

• FruSofia

Vi har gjort så här! Jag hette typ Anna Berg och gifte mig med Petter Dahl så heter vi numer Anna Berg Dahl och Petter Berg Dahl och våra barn detsamma

Vårt efternamn är ju alltså Dahl men av gammal vana kallar jag mig Berg när jag ringer någonstans och presenterar mig *vanemänniska* Lite jobbigt att säga två "efternamn" även om det är vad jag heter..

• Miss Cykel

Varför inte Dahlberg eller Bergdahl? Hihi! ;)

• Cilla R

Oj många som hoppade in i denna tråd, då är jag inte den enda som var förvirrad.

Jag ringde vägverket och de talade om att HELA det fullständiga namnet skulle stå (dvs. Förnamn Mellannamn Efternamn) på körkortet.

Det jag blev mest förvånad över är den knappa informationen samt att jag skriver ju inte ut alla mina mellannamn på id-korten. typ:
    Cecilia(förnamn) Ida(mellannamn) Johansson(mellannamn) Rönnquist(efternamn)

Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!