• Cilla R

Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!

Fick hem papprena från Vägverket idag om att jag måste göra ett nytt körkort.
    La till min mans efternamn som mellannamn och trodde då att det skulle vara just det, ett MELLANnamn. Nu fick jag reda på att det räknas som ett efternamn och att min namnteckning nu är FÖRNAMN- MELLANNAN- EFTERNAMN. Blev lite besviken över detta, trodde jag kunde "heta som jag gjorde innan" jag blev gift.
    Detta låter förmodligen väldigt själviskt och jag kommer nog att vänja mig med tiden, men jag ville bara skriva av mig lite

• Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!
  • Lollo070707

Verkar som dom då har ändrat den bestämmelsen i så fall... :) Som tur är :) På skatteverket stod det så här..

Mellannamn
    Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamn bärs mellan för- och efternamnet. Bindestreck mellan mellannamn och efternamn får inte förekomma i folkbokföringen. I folkbokföringen markeras också vilket namn som är mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering.

• 26maj2007

Sister of the Night

båda kan inte ta ett mellannamn alltså att du tar din mans efternamn som mellannamn och att han skulle ta ditt efternamn som mellannamn.

men en av er kan ta den andres efternamn som mellannamn.

Miss Cykel

Nej så kan du inte skriva Exempelvis Maria Palm J. istället för Maria Palm Johannesson

utan det blir isåfall Maria P Johannesson

• Sister of the Night

Tack för svaren!

• Sister of the Night

Men kan den ena ta partnerns namn som mellannamn medan den andra behåller sitt efternamn som mellannamn och tar den andras namn som efternamn...?
    Ex.: Fia Svensson gifter sig med Sune Berg.
    kan Fia då heta Fia Berg Svensson medan Sune heter Sune Berg Svensson?

(Glad för svar. Sen ska jag inte norpa tråden mer TS!)

• 26maj2007

nej.

tar fia berg som mellannamn måste sune behålla sitt berg. han kan inte ha det som mellannamn.

alltså fia berg svensson och sune berg.

• Sister of the Night

_Då_ har jag fattat galoppen. Tack snälla! :)

• 26maj2007

eller fia svensson berg och sune berg.

eller fia svensson och sune berg svensson.

eller sune svensson berg.

• anne på grönkulla

Genom ett enormt trasslande genom ett kryphål lär man kunna få heta så. Men det tar tid och är knepigt. det finns trådar på BT tidigare som beskrivit detta.

Vad man heter formellt är en sak, vad man kallar sig är en annan - men ju mer de sammanfaller desto enklare . Jag kallas för en förkortning av mitt andra förnamn (inte att blanda ihop med ett mellannamn!).

Jag ser inget hinder för att inte använda sitt mellannamn i alla jobbsammanhang t ex. Att inte använda sitt formella efternamn är nog svårare - men är det inarbetat på en arbetsplats kan man säkert ara låta bli att anmäla namnbyte till helpdesk t ex för att ha kvar samma epost.

• Henrike

Miss cykel,
    Enghav har fel. Det finns inget som säger hur din namnteckning skall se ut, den skriver du som du vill. Som jag skrev ovan finns de ju de som skriver så att man absolut inte kan läsa alls vad de skriver ? det är alltså inget krav på det. En vän till mig skriver sin namnteckning (om man nu kan kalla den det) delvis på kinesiska, för att han talar kinesiska och menar att risken att någon kan imitera den är enormt liten. Så länge din ?namnteckning? på ditt ID-kort motsvarar det du skriver kan du lugnt skriva vad du vill.

Det kan förstås tänkas att folk blir lite konfunderade om du skriver Arne Jeppson läsbart om du i själva verket heter Anna Hansson, men i princip finns det inget som hindrar det. Jag skulle dock inte rekommendera en så stor förändring, ifall du skriver läsligt.

• 26maj2007

Henrike

ska man vara korekt så kan man inte skriva hur man vill när det gäller körkort, id och andra viktiga saker.

men annars kan man.

Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!