• Cilla R

Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!

Fick hem papprena från Vägverket idag om att jag måste göra ett nytt körkort.
    La till min mans efternamn som mellannamn och trodde då att det skulle vara just det, ett MELLANnamn. Nu fick jag reda på att det räknas som ett efternamn och att min namnteckning nu är FÖRNAMN- MELLANNAN- EFTERNAMN. Blev lite besviken över detta, trodde jag kunde "heta som jag gjorde innan" jag blev gift.
    Detta låter förmodligen väldigt själviskt och jag kommer nog att vänja mig med tiden, men jag ville bara skriva av mig lite

• Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!
  • Cilla R

äsch den bröt...

trodde inte man skiljde så på mellannamn och mellannamn.

• anne på grönkulla

Aah, men se det ÄR skillnad på om man har flera förnamn (typ Anna Beata Margareta) och om man har sin mans efternamn (eller sin mammas flicknamn eller så) som mellannamn!

• Cilla R

anne på grönkulla

Ja jag märkte det nu
    Jaja jag får skriva ut det fullständiga på alla id-andlingar och sen skriver jag min "vanliga" signatur på kvitton och liknande.

• Cilla R

id-handlingar ska det klart stå

• 26maj2007

Cilla R

Cecilia Ida är förnamn

ditt mellannamn är johansson

efternamn är Rönnquist

har för mig att det inte finns någon begränsning på hur många förnamn man kan ha.

men man kan bara ha ett mellannamn och ett efternamn.

• 26maj2007

alltså Ida är inget mellannamn

• FruSofia

Miss cykel
    Vill bara förtydliga att vi varken heter Berg eller Dahl

• Sister of the Night

Fru Sofia

Men hur sjutton kunde ni få till det på det viset? Med tanke på det Engdahl skrev tidigare, menar jag.
    Har hört att det finns ett slags kryphål så att man kan ta varandras efternamn som mellannamn, men jag har dessvärre inte koll på hur det går till (så jag hade börjat tro att det var en skröna...)

• Linnea J

utan att läsa allt.. varför har ni inte tagit ditt namn?

eftersom jag nu har ett sson namn så byter jag gärna men hade det varit något annat så hade vi nog tänkt noga på vilket vi skulle ha valt..

• Cilla R

Linnea J
    Vem frågar du?

Om frågan var riktad till mig (TS) så beror det på att min man är tyvärr ganska gammeldax på just det ämnet. Han ville först att jag skulle byta, och jag har ett VÄLDIGT ovanligt efternamn (bara min familj som heter så) sen klarar jag inte av hans familj så det var uteslutet att hela samma som dem. Gjorde en liten kompromiss då jag la in hans efternamn som mellannamn, känner sig lite mer gigt då lixom

• FruSofia

Sister....
    Vi gjorde som så att min man och våra barn först tog mott efternamn som sitt melannamn och när det var klart ändrade jag till hans efternamn och behöll mitt gamla som mellannamn Så det var inte så mycket joxande, skickade in pappren i två omgångar bara.

• Sister of the Night

Jäklar vad smart! *seriös*
    Tack för upplysningen, om/när vi gifter oss så vill vi inte gärna "dumpa" nåt av namnen heller. :)

• Sister of the Night

CillaR, jag hoppas du ursäktar. Jag vill gärna fråga en sak till...:

FruSofia

Jag berättade glatt om ert knep för min fästman, och i samma veva kom jag på det: Måste man ha gemensamma barn för att det ska funka?
    Jag menar, att "bara" vara sambos/förlovade räcker kanske inte för att det ska bli "godkänt" hos PRV att ta den andras namn som mellannamn? Och du skrev ju att han och barnen tog ditt namn.

• FruSofia

Sister..
    Det fungerar utan barn också! Men om man har barn måste man ha med dem i första bytet eftersom de endast får ha den ene förälderns efternamn som mellannamn om föräldrarna har olika efternamn *krångligt*

• Sister of the Night

Det var som...

*skiner upp* :D

Taaaaack! :) Då vet jag!!

Så TS, nu lovar jag att starta en egen tråd om jag börjar undra över nåt mer :)

• Cilla R

Sister of the Night
    Det är lugnt, vi ska ju försöka hjälpa varandra här inne eller hur

• ni11a

va! man får väl ha vilken namnteckning man vill!!!

Både jag och min man skriver bara första bokstaven i förnamnet och sedan efternamnet (som för oss bara är ett namn).

en signatur är ju helt personlig.

• ni11a

jag menar att vad man heter och hur man skriver sin namnteckning är helt olika frågor.

• Sister of the Night

CillaR

*lättad*

Tack. Jag var lite orolig över mitt evinnerliga norpande av tråden... :)

Svar på tråden Usch käner mig självisk, tycker inte om mitt nya namn!